چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هیئت دولتی نظارت بر رسانه‌ها در عراق فعالیت شبکه تلویزیونی الحره را -که در سال ٢٠٠٤ با حمایت مالی آمریکا راه‌اندازی شد – به مدت سه ماه متوقف کرد/

هیئت دولتی نظارت بر رسانه‌ها در عراق فعالیت شبکه تلویزیونی الحره را -که در سال ٢٠٠٤ با حمایت مالی آمریکا راه‌اندازی شد – به مدت سه ماه متوقف کرد/

شبکه تلویزیونی عراق به خاطر پخش مستند فساد در تشکیلات مذهبی مسلمانان توقیف شد

از بعضی از موقوفات مرتبط با آیت‌الله سیستانی هم در مستند الحره نام برده شد شبکه الحره در سال ٢٠٠٤ با حمایت مالی آمریکا راه‌اندازی شد اما سفارت آمریکاگفته است دولت عراق حق نظارت و بررسی محتوای برنامه‌های آن را دارد

این هیئت دلیل تعلیق فعالیت شبکه تلویزیونی الحره را پخش یک مستند “فاقد رویکرد حرفه‌ای، توازن و شواهد معتبر” ذکر کرده و دستور داده است “مجوز این شبکه به مدت سه ماه و نیم تعلیق و فعالیت آن متوقف شود تا موضع خود را تصحیح کند.” هیئت نظارت بر رسانه‌ها از این شبکه تلویزیونی خواسته است تا به خاطر پخش این مستند رسما عذرخواهی کند.

مستند دوازده دقیقه‌ای که پخش آن باعث تعلیق فعالیت این شبکه تلویزیونی شده حاوی گزارشی در مورد فساد و سوء استفاده گسترده در شماری از موقوفات تحت اختیار نهادهای دینی عراق، چه شیعه و چه سنی، از جمله برخی موقوفات مرتبط با آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع اصلی شیعیان عراق بوده است.

در این مستند آمده است که برخی از این نهادها با گروه‌های شبه نظامی هم ارتباط نزدیک دارند.

نهادهای سنی که در این برنامه به فساد مالی متهم شده‌اند با تکذیب محتوای مستند، گفته‌اند که در نظر دارند علیه شبکه تلویزیونی الحره اقدام قضایی کنند اما هنوز نهادهای شیعی در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

علاوه بر تعلیق سه ماه مجوز این شبکه، هیئت نظارت بر رسانه‌ها گفته است تا زمانی که این شبکه “رویکرد خود را تصحیح نکند” اجازه ندارد فعالیت خود را از سر بگیرد.

در واکنش به این تصمیم، مدیریت شبکه الحره گفته است که مستندی که پخش شده “منصفانه، حرفه‌ای و متوازن بوده” و افزوده است که “در جریان تهیه این مستند، به افراد و نهادهای مربوطه فرصت و امکانات کافی برای پاسخگویی داده شد اما آنها از پاسخ به درخواست این شبکه خودداری کردند.” مدیریت شبکه گفته است که “ما هنوز هم از این نهادها دعوت می‌کنیم نظرات و پاسخ خود را در مورد محتوای مستند در اختیار ما بگذارند.”

منابع مالی شبکه الحره توسط ایالات متحده تامین می‌شود هر چند مقامات آمریکایی بر استقلال این شبکه تاکید دارند و مدیران الحره نیز گفته‌اند که در فعالیت خود از آزادی عمل کامل برخودارند.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد گفته است که وزارت خارجه آمریکا و سفارت آن کشور در عراق قانونا حق مداخله در برنامه‌های الحره را ندارند. به گفته او “ماموریت الحره ارائه اطلاعات دقیق و عینی در مورد شرایط منطقه و سیاست دولت آمریکاست.” وی افزوده است که دولت عراق حق دارد در هر موردی که معتقد است این شبکه اخبار و اطلاعات نادرست منتشر کرده، آن را مورد بازخواست و بررسی قرار دهد.

ایالات متحده در سال ٢٠٠٤ میلادی این شبکه را به منظور تشریح موضع ایالات متحده راه‌اندازی کرد. در حال حاضر، ماموریت اصلی این شبکه پخش خبر و برنامه‌هایی در مورد عراق، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عنوان شده‌ است.

در گزاش‌های سازمان گزارشگران بدون مرز، عراق از لحاظ رعایت آزادی رسانه‌ای در میان ١٨٠ کشور در رده ١٥٨ قرار دارد که نشانه محدودیت شدید فعالیت رسانه‌‌ها در آن کشور است.

دلیل این وضعیت علاوه بر نواقص قانونی و رویکرد دولت، فشار نهادها و تشکیلات مختلف از جمله گروه‌های شبه‌نظامی و مذهبی بر رسانه‌های همگانی است.

موسسه نظارت بر آزادی رسانه‌ای هم تصمیم هیئت نظارت بر رسانه‌های عراق در مورد تلویزیون الحره را “عجولانه و غیرقانونی” توصیف کرده و گفته است که این نخستین بار طی پنج سال اخیر است که تصمیم به تعلیق فعالیت یک رسانه عراقی با چنین سرعتی اتخاذ و اجرا شده است.