جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی !

بسته ویژه خبری-تحلیلی !

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.   همراه باشید.

***

تاجیک: ایران دچار “پورن‌اندیشگی” است!

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از تئوریسین های جریان سیاسی خاص که چندی قبل در اظهاراتی گفته بود کسی از اصلاح طلبان در هنگام زندانی شدن از ما پشتیبانی نکرد![1] به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا نیز گفته است: انقلاب اسلامی ایجاد شد تا شکوفایی و بالندگی اندیشه را به ارمغان بیاورد، تا رهایی از اندیشه‌های منجمد را به ارمغان بیاورد و تا آزادی در فضای اندیشگی را به ارمغان بیاورد اما در فضای پساانقلاب فرزندان مشغول استحاله آن شدند و همچون موریانه انقلاب را از درون تهی کردند تا عملکرد خود را به نام اندیشه، ایدئولوژی، اخلاق و دین توجیه کنند.

او می افزاید: وقتی چنین رفتاری بر فضای پساانقلاب حاکم شد، تولید و بازتولید اندیشه و نقدها و پرسش‌های بُن‌افکن و شالوده‌شکن به محاق رفت و اندیشه‌ورزان، عقلا و پرسشگران، کمتر تحمل شدند و حتی حیات آنان با خطراتی روبرو شد و گوشه‌گیری و خانه‌نشینی عقلا شدت گرفت.

تاجیک تصریح می کند: دسته دوم اندیشه‌ورزانی که مهاجرت سرزمینی کردند اما دسته سوم ماندند و برای اندیشه‌های‌شان هزینه دادند و البته دسته چهارم مهاجرتِ اندیشگی کردند و به اندیشه عافیت‌طلبیِ ممزوج با قدرت روی آوردند و فرآورده‌های اندیشگی خود را همچون یک کالا به شیوه یک بازرگان و بازاریاب به فروش رساندند و نوعی «پورن‌اندیشگی» یا «بازار مکاره اندیشگی» راه انداختند. در این بازار، اندیشه هیچ عمقی ندارد بلکه ویترینی بسیار جذاب و زیبا به وسعتِ یک اقیانوسِ به عمق یک وجب دارد. در این نوع اندیشه‌ورزی لذتی تولید می‌شود که میل و هوس انسان‌ها را تحریک می‌کند و از این رهگذر تجارتی حاصل می‌شود و مشتریان عوام این بازار نیز به راهی می‌روند که هیچ زایش و تولید اندیشه‌ای ندارند.[2]

*این اتهامات به نظام جمهوری اسلامی در حالی است که نفس انتشار همین حرف ها از سوی یک فرد با سابقه زندان و البته با سابقه فعالیت های بلندپایه اطلاعاتی و دولتی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران هرگز یک حکومت متصلب نیست.

و چه دلیلی برای وجود فضای باز اندیشه و زایش های فکری از این بالاتر که با نظامی سیاسی مواجه هستیم که متصلب نیست و نه تنها متصلب نیست که خواستار فکر و مطالعه مردم نیز هست.

ما در محضر مردم از آقای تاجیک این سوال را می پرسیم که هم اکنون کدامین اندیشه در قبال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در خارج از کشور هست و در داخل نیست؟

پاسخ به این سوال ساده، شاقول مناسبی برای سنجش سره و ناسره اظهارات تاجیک است.

تاجیک پیش از این نیز جمهوری اسلامی را حکومتی آفت زده و مستعد بروز اغتشاش توصیف کرده بود که مثل کشتی تایتانیک در معرض غرق شدن قرار دارد.

او در مقطعی دیگر نیز با اشاره به بعضی اعتراضات گفته بود: دلیلی برای صبر مردم نمی بینم![3]

رویت شعله هایی که در پشت ادبیات یگانه و ثقیل الفهم آقای تاجیک و همفکران او در ستاد اصلاحات نهفته است و می رود تا منجر به «فتنه اقتصادی» شود؛ کار سختی نیست…

***

بگذارید سکولارها و لائیک‌ها کاندیدا شوند!

«محمدتقی فاضل میبدی»، از فعالان اصلاح طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به انتخابات پیش رو و در پاسخ به این سوال که «به نظر شما مردم چگونه به اصلاح‌طلبان اعتماد کنند؟» گفته است:

«من معتقدم که نباید گفت به اصلاح‌طلبان رای دهید. بنده معتقدم اگر می‌خواهیم در کشور انتخابات خوبی صورت بگیرد افراد کاردان که حتی ممکن است مسلمان هم نباشند و دین و سیاست را از هم جدا بدانند ولی به درد این کشور بخورند حضور یابند.»

او می افزاید: افرادی هستند که ملی‌اند و دلشان برای کشورش سوخته و فکر اقتصاد و سیاست و نجات کشور را دارند و ما این افراد را داریم. بنده معتقدم باید فضا را به گونه‌ای باز گذاشت که آدم‌های ملی به درد بخور حضور یابند و نه کسی که بخواهد ضد کشور و اسلام توطئه کنند.

فاضل میبدی همچنین تصریح می کند: افرادی که تخصص دارند و دشمن این مملکت نیستند  و عامل خارجی نیستند و به دنبال اختلاس و منافع خودشان هم نیستند در کشور ما پر است منتها گوشه‌ای نشسته‌اند. باید فضا را باز کنیم که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان راه دهند که دیگران هم بیایند. مملکت نباید دو قطبی باشد که یا اصولگرا یا اصلاح‌طلب. اقشار سومی هم هستند که نه اصولگرا هستند و نه اصلاح‌طلب ولی به درد این کشور می‌خورند. این‌ها را باید به مملکت آورد. نباید هرکس که فقط طرفدار آقای خاتمی یا مصباح یزدی هست به مجلس بیاید. طرف می‌گوید من خط بازرگان را قبول دارم ولی به درد این کشور می‌خورد پس ما او را به مجلس راه ندهیم؟[4]

*نیروهای جریان چپ پیش از این انتخابات های مجالس هفتم و نهم را نیز تحریم کردند اما انتخابات با شور فراوان و حضور گسترده مردم برگزار شد و نمایندگانی لایق و کارآمد در هر دو مجلس بر کرسی های نمایندگی تکیه زدند که توانستند جلوی گرانی ها را بگیرند و هیچ نیازی هم به سکولارها و لائیک ها نبود.

جدای از این، مشخص نیست پیش فرض آقایان مبنی بر اینکه مردم به نظام اعتماد ندارند و قرار است انتخابات بی رمق برگزار شود از کجا آمده است؟[5]

و چرا باید نظام اسلامی در انتخاباتی که پس از اثبات ناکارآمدی جریان چپ در مجلس، شورای شهر و دولت برگزار می شود شاهد کم رمقی باشد؟

این در حالی است که برخی معتقدند اتفاقا عزم مردم برای بهبود وضع موجود و تسریع در روند پیشرفت کشور که بواسطه رویت کارنامه ضعیف اصلاح طلبان ایجاد شده است؛ بیانگر برگزاری یک انتخابات مطلوب و پرشور خواهد بود.

این پسرفت گفتمانی در اردوگاه اصلاحات که در سال چهلم انقلاب اسلامی برای حضور سکولارها و لائیک ها نیز فراخوان انتخاباتی می دهند؛ باید زنگ های هشدار را برای معاریف جریان چپ به صدا در بیاورد. البته اگر در اردوگاه چپ، عزمی برای ماندن در جرگه داخل نظام باقی مانده باشد…

***

تغییر عنوان پرونده قضایی برای سیاه‌نمایی بیشتر از اوضاع کشور

«محمود میرلوحی»، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با تأکید تلویحی بر وجود فساد گسترده در کشور نوشته است:

«در ایران برخی قوانین برای جلوگیری از فساد وجود دارد اما به نظر می‌آید که متأسفانه بحث دارایی‌ها، مالیات و… خوب اجرایی نشده است که یک مرتبه کسی 3 هزار میلیارد را اختلاس می‌کند. برای کشوری چون ما که می‌خواهد اقتصاد مستقل و آزاد داشته باشد اجرایی شدن این قوانین الزامی است.»

او همچنین می افزاید: به‌طور کلی باید گفت اقدامات اخیر قوا برای مبارزه با فساد خوب است اما در مرحله اجرایی شدن کامل نیست.[6]

*جای تأسف است که یک فعال سیاسی و یک مقام اجرایی کشور صرفا به دلیل هدفی خاص؛ یک حقیقت بیّن و مشخص را جعل می کند و پرونده “فساد” 3 هزار میلیاردی را “اختلاس” 3 هزار میلیاردی می نامد!

این در حالی است که پرونده امیرمنصور آریا اساسا نه اختلاس که اخذ 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات با روش های غیر قانونی بود و ثالثا وجوه اختصاص داده شده به این فرد نیز جز در حد چند میلیارد تومان، تماما به بیت المال مسلمین عودت داده شد.

همچنین است که باید پرسید چرا میرلوحی به جای بیان سرنوشت یک مفسد در ساحت نظام اسلامی و اینکه امیرمنصور آریا به دار مجازات آویخته شد؛ اما کنایه 3 هزار میلیارد تومان اختلاس را برگزیده و آیا این همان نیت دشمن برای بزرگنمایی از مشکلات عادی کشور نیست؟

این یکی از خصائل فتنه است که در هنگام فراهم شدن زمینه؛ کسانی پیدا می شوند که برای داغ تر شدن اوضاع، حقایق خیلی معمولی را نیز جعل می کنند و چیزی را به مردم می گویند که هرگز واقعیت نداشته است.

همانطور که در شام سال 40 هجری هم کسانی بودند که می گفتند علی(ع) نماز نمی خواند.

مقولاتی مثل مفسدنمایی از نظام و بزرگنمایی مشکلات کشور؛ پیش از این بارها و بارها مورد هشدار مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

میرلوحی، پیش از این نیز به دلیل تهمت مالی که علیه شهردار سابق تهران مطرح کرده بود؛ به زندان و شلّاق محکوم شد.

***

1_ mshrgh.ir/986631

2_ https://www.isna.ir/news/98060603248/

3_ mshrgh.ir/948908

4_http://khabarfarsi.com/u/75327221

5_ mshrgh.ir/989031

6_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/268052