چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

روش های جدید اروپا برای حفظ برجام، توافق ایران و روسیه برای پایان استفاده از دلار، اتهام جاسوسی به 40 شرکت خارجی در عراق و حمله پهپادی انصارالله به مواضع ارتش سعودی در جازان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به رایزنی‌های ۱۰ ساعته ایران و فرانسه در پاریس نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور روز دوشنبه در پاریس به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان بانک مرکزی و وزارت نفت و بهرام قاسمی سفیر کشورمان در پاریس برگزار شد.

در این مذاکرات که بیش از ده ساعت به طول انجامید جزییات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین  روسای جمهور ایران و فرانسه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود.

مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار فشرده بر روی این سناریوها، رایزنی های خود با سایر طرف های ذیربط را نیز افزایش داده و به گفتگوهای مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند.

عراقچی که اول مرداد ماه نیز حامل پیام کتبی روحانی برای امانوئل ماکرون بود در دو مذاکره ای که ظریف در پاریس و بیاریتز در دو هفته اخیر داشت او را همراهی کرده بود.

از سوی دیگر نیز ظریف در سفر به مسکو با همتای روس خود درباره برجام به گفتگو پرداخت و او را در جریان گفتگوها با فرانسه قرار داد.

وزیر خارجه ایران امروز در نشست خبری مشترک با لاوروف درباره طرح ماکرون گفت: بحثی که با آقای ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود. گفتگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفتگوها را ادامه می‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست. آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد، مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام است. دوستان روسیه و چین ما تعهداتشان را در حد امکان عملی کردند. البته توقع داریم همانطور که روسیه توقع دارد، روش‌ها و راهکارهایی که برای اجرای برجام دیده می‌شود، منافعش برای همه اعضای برجام باشد و نه منحصر به برخی اعضا.

گفتنی است روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام پایان می یابد.

وزیر خارجه ایران در این خصوص هم اعلام کرد که گام سوم طبق برنامه پیش خواهد رفت.

روش های جدید اروپا برای حفظ برجام

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان نشست سالانه سفرای این اتحادیه، ضمن تاکید بر تلاش برای حفظ برجام، اعلام کرد که بروکسل در حال بررسی روش‌های جدید و همکاری با سازمان ملل متحد برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران است.

موگرینی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به دوران پایان تصدی خود به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که طی پنج سال گذشته بیشترین تلاش را برای حفظ صلح در مناطق مختلف جهان از جمله موزامبیک، لیبی، سوریه، اوکراین اشاره کرد و این تلاش‌ها را تاثیرگذار عنوان کرد.

رایزنی‌های ۱۰ ساعته ایران و فرانسه در پاریس/روش های جدید اروپا برای حفظ برجام/توافق ایران و روسیه برای پایان استفاده از دلار/ اتهام جاسوسی به 40 شرکت خارجی در عراق

در این نشست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد ارائه شده درباره تشکیل ناوگان دریایی اتحادیه اروپا را در حال بررسی عنوان کرد و علاوه بر این افزود اتحادیه اروپا در تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری و توانایی‌های خود در بخش دفاعی است.

لازم به ذکر است که دوره تصدی فدریکا موگرینی به عنوان مسئول سیاس خارجی اتحادیه اروپا در حال پایان است و پس از وی جوزل بورل به عنوان نامزد سمت مسئول سیاست خارجی این اتحادیه معرفی شده است.

توافق ایران و روسیه برای پایان استفاده از دلار

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با وزیر خارجه گفت مسکو و تهران توافق کردند در زمینه حمایت از پروژه‌های تجاری و اقتصادی با ایران با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: «ما توافق کردیم، تلاش‌های مشترک بیشتری برای گسترش حمایت از پروژه‌های تجاری و اقتصادی با ایران به منظور استقلال یافتن از مبادلات دلاری انجام دهیم.»

وی خاطرنشان کرد روسیه و ایران هنوز تاثیرات تحریم‌های امریکا با هدف مسدود کردن روابط اقتصادی خارجی تهران را تحمل می‌کنند.

«دلار به عنوان یک ارز تسویه حساب‌های بین‌المللی به میزان قابل توجهی، اعتبار خود را در کشورهای ما و بسیاری از کشورهای دیگر از دست داده است؛ کشورهایی که متوجه شده‌اند اقدامات واشنگتن برای دیکته کردن تصمیمات یک‌جانبه چقدر غیرعادی است.»

اتهام جاسوسی به 40 شرکت خارجی در عراق

یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد که ۴۰ شرکت خارجی در این کشور متهم به جاسوسی شده‌اند.

به گزارش سومریه نیوز، این منبع امنیتی اعلام کرد: فشارهایی برای پایان دادن به حضور این شرکت‌ها در عراق وجود دارد.

منبع مذکور همچنین اعلام کرد: پرونده شرکت‌های خارجی امنیتی که تعداد آنها به بیش از ۴۰ شرکت می‌رسد و از سوی دولت عراق مجوز فعالیت دارند، مجدداً مطرح شده است و اتهاماتی علیه این شرکت‌ها در مورد جاسوسی وجود دارد و اتهامات دیگر این است که این شرکت‌ها عبارت از نیروهایی هستند که حاکمیت عراق را نقض می‌کنند.

رایزنی‌های ۱۰ ساعته ایران و فرانسه در پاریس/روش های جدید اروپا برای حفظ برجام/توافق ایران و روسیه برای پایان استفاده از دلار/ اتهام جاسوسی به 40 شرکت خارجی در عراق

این منبع امنیتی اعلام کرد: فشارهایی وجود دارد که شامل درخواست‌ برای پایان دادن به حضور این شرکت‌ها و سپردن ماموریت این شرکت‌ها به نیروهای حفاظت از تاسیسات و یا نیروهای ویژه عراقی است. این فشارها جدی بوده، اما غیر منطقی است و مرتبط با امنیت هیأت‌های خارجی و با قراردادهای امضا شده با این شرکت‌ها است.

این در حالی است که یک مسئول امنیتی عراقی تاکید کرد که دولت این کشور از اولویت‌ها، اطلاعات کامل و جزئیات دقیق این شرکت‌های امنیتی فعال در عراق مطلع است. هیچ اقدام غیرقانونی از سوی کارمندان این شرکت‌ها ثبت نشده و آنها کاملاً تحت نظارت و کنترل دولت هستند.

حمله پهپادی انصارالله به مواضع ارتش سعودی در جازان

جنبش انصارالله یمن از حمله پهپادی به مراکز تجمع نیروهای ارتش سعودی در نزدیکی جازان واقع در جنوب غرب عربستان خبر داد.

به گزارش المسیرة، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد: یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور با پهپاد “قاصف k۲” مراکز تجمع مزدوران سعودی در شمال منطقه “حرض” در مقابل منطقه “جیزان” را هدف قرار داد.

سخنگوی نیروهای انصارالله همچنین تصریح کرد: سربازان هدف قرار گرفته شده برای حمله به سمت مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آماده می‌شدند.

ائتلاف عربی تحت امر عربستان در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ به منظور حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی یمن عملیات نظامی را در یمن آغاز کرد. یمن به دلیل حملات متعدد این ائتلاف از شدیدترین بحران انسانی در جهان رنج می‌برد و بر اساس آمار سازمان ملل ۲۲ میلیون تن از شهروندان یمنی که حدود ۷۵ درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، به انواع کمک‌ها و حمایت‌های انسانی نیاز دارند. جنگ یمن صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته و این کشور را به سمت قحطی و گرسنگی پیش برده است.