جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نبرد آخرالزمانی: تدارک لحظه سرنوشت ساز در سایه هیاهو درباره دیدار احتمالی روحانی- ترامپ!

نبرد آخرالزمانی: تدارک لحظه سرنوشت ساز در سایه هیاهو درباره دیدار احتمالی روحانی- ترامپ!

واشنگتن پست:اتفاقی شگفت آور که در سایه دیدار تخیلی روحانی و ترامپ نادیده ماند!!

تلاش فرانسوی برای شروع مذاکرات بین ایالات متحده و ایران در آخر هفته در نشست گروه هفت، مورد توجه بسیاری قرار گرفت، اما شاید این مسئله آنقدرها که به نظر می رسید، جدی نبود.

اگرچه رئیس جمهور آمریکا ترامپ با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه موافقت کرد که دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ممکن است طی چند هفته آینده اتفاق بیفتد، اما وزیر امور خارجه ایران  روز سه شنبه این چشم انداز را به عنوان امری “غیرقابل تصور” رد کرد.

در همین حال مشغولیت با موضوع حل و فصل دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، منجر به پنهان ماندن و نادیده گرفته شدن یک تحول بدشگون و نامیمون شد: تشدید دیگری در تنش های مربوط به ایران در خاورمیانه، که این بار توسط اسرائیل شروع شد.

اتفاقی نامیمون که در سایه دیدار احتمالی روحانی و ترامپ گم شد

از ماه ژوئیه ، اسرائیل بی سر و صدایی عملیات هوایی خود را علیه تجهیزات و نهادهای ایرانی و شبه نظامیان متحد از سوریه به عراق گسترش داده که پیامدهای بالقوه بسیار گسترده برای نیروهای آمریکایی در منطقه دارد.

مقامات آمریكایی اذعان کرده اند که حمله هوایی 19 ژوئیه به انبار اسلحه در شمال بغداد توسط اسرائیل انجام شده است كه در سالهای اخیر صدها حمله به سوریه كرده اما از سال 1981 هگز عراق را هدف قرار نداده بود. همچنین اعتقاد بر این است که سه حمله اخیر دیگر به انبارهای تسلیحاتی كه تحت كنترل شبه نظامیان متحد ایران بوده است، در واقع عملیات اسرائیل بوده اند.

روز یکشنبه، یک حمله پهپادی به کاروان شبه نظامیان شیعه در غرب عراق گزارش شده است که منجر به مرگ یک فرمانده ارشد و هشت نفر دیگر شده است. شب قبل از آن، حمله هوایی اسرائیل به سوریه، منجر به مرگ دو تن از عاملان گروه لبنانی حزب الله شد؛ گروهی كه اسرائیل را مسئول سقوط پهپادی در نزدیك مركز رسانه ای اش در جنوب بیروت دانسته است.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو تنها مسئولیت عملیات سوریه را بر عهده گرفت و گفت كه این یک حمله پیشدستانه به برنامه عملیات پهپادی ایران علیه  چندین هدف نظامی و غیرنظامی در داخل اسرائیل بوده است.

اسرائیل در توجیه این حملات موضوع حق دفاع از خود در برابر ایران را مطرح میکند. اما گسترش آنچه که پیش از این عمدتا عملیات حساب شده و پنهان اسرائیل علیه ایران بوده، به خاک عراق با خطرات قابل توجهی همراه است – از جمله برای ایالات متحده.

هنوز حدود 5000 سرباز آمریکایی در این کشور مستقر هستند – و می توانند هدفی برای انتقام جویی ایران باشند؛ در همین حال، دولت عراق در برابر فشار گروه های شبه نظامی شیعه، که در کنار سایر نهادها، کنترل یک ائتلاف بزرگ در پارلمان را در اختیار دارند، بسیار آسیب پذیر است. این جناح روز یکشنبه با مسئول دانستن اسرائیل و ایالات متحده و درخواست از نیروهای آمریکایی برای خروج از عراق، نسبت به حمله به کاروان شبه نظامیان واکنش نشان داد.

پاسخ پنتاگون قابل توجه بود: بیانیه ای که هرگونه دخالت در حمله به کاروان یا انبار اسلحه را انکار و “هرگونه اقدام احتمالی بازیگران خارجی که باعث افزایش خشونت در عراق شود” را محکوم کرد. این اقدامات احتمالی بازیگران خارجی، مطمئنا شامل حملات هوایی اسرائیل هم میشود.

در همین حال ، مایك پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، در تلاش بود تا از تشدید تنش بین لبنان و اسرائیل جلوگیری كند؛ طبق گزارشات نشریات لبنانی، وی به دولت لبنان اطمینان داده كه اسرائیل قصد ندارد آتش بس دوفاکتو با حزب الله را نقض كند.

نتانیاهو ماه آینده با انتخابات سختی روبرو خواهد شد، و همواره مخالف سرسخت هرگونه روابط ایران و آمریکا بوده است. او احتمالا زمان فعلی را لحظه خوبی را برای تشدید تنش با ایران میداند؛ همچنیناحتمالا فکر میکند که ترامپ هم در این مورد مخالفتی نخواهد کرد، حتی اگر نتیجه آن آسیب به منافع ایالات متحده در عراق و احتمال بیشتر خطر  یک جنگ تمام عیار باشد. متأسفانه، در این مورد حق با او است.