جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی/ 

بسته ویژه خبری-تحلیلی/ 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز  با بسته ویژه خبری-تحلیلی  همراه باشید.

***

قاتلانی که پست دولتی گرفتند!

«امیر خجسته»، نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با فساد در مجلس شورای اسلامی، اخیرا طی سخنانی در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است: در سفر 6 روزه‌ای که در قالب هیات پارلمانی به خوزستان رفته بودیم درباره فساد و تخلفاتی در قالب واردات 500 هزار تن ذرت آلوده به قارچ‌های بسیار سمی که توسط 13 شرکت دولتی انجام شده تحقیق کردیم.

او در این رابطه تصریح می کند: تخلف واردات 500 هزار تن ذرت‌های آلوده به قارچ های سمی بسیار خطرناک، توسط 13 شرکت دولتی انجام شده است که وزارت کشاورزی در ابتدا دولتی بودن این شرکت‌ها را انکار می‌کرد، ولی با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه کردیم مجبور به سکوت شد و حالا قرار است درباره موارد ذکر شده وزرای مربوطه به کمیسیون اصل 90 بیایند و توضیح دهند.[1]

*پیش از این نیز پرونده دیگری از مدیر غله گنبدکاووس مورد پیگرد قرار گرفته بود که محتوای جرم آن وارد کردن فضولات حیوانی به مقادیر گندم برای سنگین شدن محموله و سود بیشتر بود! [2]

مسئله قابل تأمل اما آنست که این جنایت تماما توسط مدیران دولتی انجام شده اند.

سوالی که در این زمینه به ذهن متبادر می شود آنست که چه سطحی از نظارت در دولت محترم وجود دارد که اینچنین قاتلانی به پست های مدیریتی راه پیدا می کنند که کارشان تغذیه کردن از خون مردم است؟

***

شاید تحریم خاموش؛ شاید معرفی 20 نفر در تهران

«محمود میرلوحی»، فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره فعالیت های انتخاباتی جناح چپ گفته است:

  «دلیلی وجود ندارد که جریان اصلاحات به سمت تحریم انتخابات برود. به‌طور کلی اگر شرایط فراهم نبود جریان اصلاحات لیست نخواهد داد اما همین هم مطلق نیست. در واقع بر این باوریم که اگر در تهران از 30 نامزد، 20 نامزد خوب داشتیم همین تعداد را معرفی کنیم و برای تکمیل لیست به ائتلاف با برخی جریان‌ها تن ندهیم. تحریم را اساسا کنار گذاشته‌ایم و اصلاح‌طلبان تحریم انتخابات را قبول ندارند. از سوی دیگر گفته‌ایم حضور بدون شرط هم معنی ندارد و در عین حال اصلاح‌طلبان از مطالبه اصلاح وضع موجود دست نمی‌کشند.»

او همچنین اظهار می کند: اصلاح‌طلبان دست روی دست نمی‌گذارند تا اصولگرایان بدون دغدغه و بدون رقیب وارد مجلس شوند و سیاست‌های خود را پیش ببرند…جریان اصلاح‌طلب نیز طی این سال‌ها با مهندسی انتخابات آشنا شده و به دانش خنثی‌سازی آن دست یافته است. [3]

*این بخش از تاریخ فراز و نشیب های سیاسی در ایران به شدت خواندنیست که یک جریان سیاسی که مسبب گرانی 300 درصدی مسکن، روی کار آمدن یک دولت نه چندان کارآمد و تورم بالا در ایران بوده است اما بدون عذرخواهی مشغول برنامه ریزی برای حضور در انتخابات و تخریب همچنان رقیب است.

رخدادی عجیب که نمونه آن را در هیچ کشوری از جهان نمی توان مشاهده کرد.

آنچه در هنگام شکست ها و انتخاب های یک طیف سیاسی در سایر دموکراسی های دیگر جهان وجود دارد این است که معاریف و رجال آن طیف پس از محرز شدن بیهودگی و ناکارآمدی خود ضمن عذرخواهی از مردم و نظام سیاسی؛ به بیان مثبتات رقیب رو می آورند و در کنار تشویق مردم به حضور پرشور در انتخابات های بعدی؛ اشتباهات خود را نیز برای مردم تشریح می کنند.

مسئله جالبتر این است که چپ ایرانی نه تنها مرتکب هیچیک از این رفتارهای بخردانه نیست بلکه حتی از تحریم انتخابات نیز دم می زند!

در واقع اگرچه میرلوحی نخواسته یا نتوانسته به این مسئله اشاره صریح داشته باشد اما لیدر جریان چپ، فرمان «تحریم خاموش انتخابات» را صادر کرده [4] و اعاظم جریان چپ نیز از قبیل الویری، صفایی فراهانی، حجاریان، شکوری راد، تاجزاده و اصغرزاده صراحتا به این مسئله اشاره کرده اند که در صورت عدم تحقق خواسته اصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت پیرمردهای مسئله‌دار و معمّر این جریان خاص سیاسی؛ جریان چپ کاندیدایی را برای انتخابات معرفی نخواهد کرد. [5]

این قال و مقال ها در حالیست که عملکرد ضعیف دولت، مجلس و شورای شهر که اصلاح طلبان در هر سه داعیه پیروزی داشتند و دارند؛ همچون وزنه ای به پای جناح چپ بسته شده و بعید است که آنها بتوانند با این کارنامه و این اوضاع؛ موقعیت خوبی در انتخابات های بعدی داشته باشند.

***

توّابین دولتی برجام؛ مشکل تازه حسن روحانی

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه NBC تأکید کرده که امضای برجام اشتباه بوده است و اینکه موضع دولت در این زمینه چیست؟ و آیا دولت به‌دنبال جایگزینی برای شمخانی است یا نه؟ اظهار کرد: آقای شمخانی خودشان در آن گفت‌وگو تأکید کردند که به‌عنوان یک شهروند اعلام نظر می‌کنند، نه اینکه موضع دولت را بیان کرده‌اند.

به گزارش همشهری، علی ربیعی در نشست خبری با خبرنگاران تأکید کرد: ما در دولت همچنان معتقد به درست بودن امضای برجام هستیم. چرا که برای صلح جهانی نیز بسیار اثرگذار و مفید بوده است اما درباره سؤال دوم‌تان اجازه بدهید که به این موضوع نپردازیم.[6]

*شاهد یکی از عجیبترین دیالوگ های سیاسی هستیم.

سخنان ربیعی به این معنی است که علی شمخانی، بعنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی، در یکی از رئوس وظایف خود به برجامی می پردازد که به عنوان شهروند به آن معتقد نیست و امضای آنرا اشتباه می داند!

از طرفی مگر مقام شهروندی از مقام دولتی یک انسان قابل انفکاک است؟

سخنگوی دولت همچنین در مقابل منطق اظهارات شمخانی چه دفاعی دارد؟

آیا جز اینست که برجام یک پیکره منهزم است که دستاورد آن تقریبا هیچ و خسارت محض بود؟

دولت در این میان چه چیزی را درست می داند؟ کدام بخش برجام قابل دفاع است که دولت حتی به قیمت چندپارگی خود حاضر به دفاع از آن است؟

آیا تاریخ هم به مانند تریبون های دولت مجبور به تمکین مقطعی از دولت است یا اینکه نه؟ و در مقطعی همچون یک آتشفشان تمام آنچه را که درباره ترکمانچای و گلستان گفت؛ درباره برجام هم خواهد گفت؟

و تمام اینها سوالاتیست که اگر دولت، دیر به آنها پاسخ بدهد؛ دچار خسارتی سهمگین خواهد شد.

اظهارات شمخانی همچنین می تواند تلنگری بر اصرارهای اخیر برخی جریانات بر ملاقات و مذاکره مجدد ارزیابی شود.

شمخانی، چند روز قبل در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز به طور ضمنی امضای برجام را یک اشتباه خوانده و گفته بود: شاید موافقت تهران با امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ اشتباهی بود که نباید رخ می داد. [7]

***

1_ https://etemadonline.com/content/334719

2_ mshrgh.ir/986631

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/267617

4_ mshrgh.ir/976402

5_ mshrgh.ir/978040

6_ http://newspaper.hamshahri.org/id/75032

7_ http://ana.ir/i/411458