پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نتانیاهو ایران را به «حملات در جبهه‌هایی گسترده علیه اسرائیل» متهم کرد!

نتانیاهو ایران را به «حملات در جبهه‌هایی گسترده علیه اسرائیل» متهم کرد!

۰۵/شهریور/۱۳۹۸ فرنوش رام (اسرائیل)/ رادیوفردا/ بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل، گفته است که «اسرائیل به دفاع از امنیت خود از راهی که مورد نیاز باشد، ادامه می‌دهد».

اسرائیل در ۴۸ ساعت اخیر مسئولیت حمله به سوریه، نوار غزه و لبنان را پذیرفت و بر اساس شواهد، حملات جدید به عراق نیز کار اسرائیل بوده است.

نتانیاهو شامگاه دوشنبه چهارم شهریور در حساب کاربری توییتر خود ایران را «به اجرای حملات تروریسی مرگبار در جبهه‌هایی گسترده علیه اسرائیل» متهم کرد.

وی جامعه بین‌المللی را «به اقدام فوری» برای متوقف کردن «حملات ایران» فرا خواند.

نتانیاهو سوم شهریور نیز گفت هر کشوری که پذیرای نیروهای متحد ایران باشد و بگذارد تهدیدی علیه اسرائیل از آنجا شکل بگیرد، باید عواقب آن را تحمل کند. وی افزود، «هر کس که برای کشتن تو آمده، برخیز و او را (زودتر) بکش».

اسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل نیز گفته است کشورش ایران را «سر افعی» و سلیمانی را «دندان‌های افعی» می‌داند و برای زدن سر افعی باید دندان‌هایش را کشید.

اسرائیل در چارچوب تشدید مقابله با ایران در منطقه، بامداد سوم شهریور ابتدا به ویلایی در «عقربا» در جنوب شرقی دمشق برای «خنثی کردن حملات پهپادی ایران» حمله کرد، که سه کشته داشت.

آویو کوخاوی فرمانده ارتش اسرائیل در این باره گفت که قاسم سلیمانی طراح حملات ناکام پهپادی به اسرائیل بود.

مقامات لبنان گفته‌اند که اسرائیل عامل فرستادن دو پهپاد از جمله یک پهپاد انفجاری در بامداد یکشنبه به یکی از ساختمان‌های حزب‌الله در جنوب بیروت در لبنان بود.

سازمان حشد الشعبی عراق نیز اعلام کرده که حمله پهپادهای انفجاری در شامگاه یکشنبه به نیروهای این سازمان در مرز قائم- البوکمال در ۱۵ کیلومتری از مرز سوریه، که دو کشته بر جای گذاشت، کار اسرائیل بود.

با وجود تهدید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله در شامگاه یکشنبه که «اسرائیل از امشب منتظر واکنش باشد»، ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه به مقر جبهه خلق برای آزادی فلسطین در شرق زحله در مرز لبنان و سوریه حمله هوایی کرد.

اسرائیل هم‌زمان بامداد دوشنبه مراکز حماس در غزه را در واکنش به پرتاب‎های راکتی یکشنبه شب به جنوب اسرائیل، به باد حملات هوایی گرفت.

قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران یکشنبه شب در واکنش به مجموعه اقدامات اخیر اسرائیل در منطقه، در توییتر خود نوشت «این عملیات‌های دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی است».

به گزارش رویترز، مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو از «حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر تهدیدهای فوری» حمایت کرد.

آقای پنس در توییترش نوشت رییس جمهوری ترامپ نیز «همواره» در کنار اسرائیل می‌ایستد.

اما این احتمال می‌تواند مطرح باشد که در صورت تقویت زمینه‌های دیدار میان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش، که روز دوشنبه احتمال آن هم‌زمان از ایران و فرانسه به گوش رسید، اسرائیل که در طول سال‌ها برای شکست تهران برنامه‎‌ریزی و اقدام کرده، حملات نظامی خود در منطقه را گسترش دهد و آن را وارد مراحل تازه‌ای کند.