پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نبرد آخرالزمانی: «ائتلاف فتح» در عراق حمله پهپادی اسرائیل را «اعلان جنگ» خواند/

نبرد آخرالزمانی: «ائتلاف فتح» در عراق حمله پهپادی اسرائیل را «اعلان جنگ» خواند/

به گزارش رادیوفردا ائتلاف فتح، یکی از قدرتمندترین نیروهای سیاسی در پارلمان عراق، روز دوشنبه چهارم شهریور خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

این موضع‌گیری ائتلاف فتح که جبهه‌ای متشکل از بازوی سیاسی حشدالشعبی و چند گروه سیاسی شیعه عراقی است واکنشی به حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان این گروه در نقاط مختلف عراق است که به اسرائیل نسبت داده شده است.

ائتلاف فتح گفت دولت آمریکا را مسئول حملاتی می‌داند که به اسرائیل نسبت داده شده و «این حملات اعلام جنگ به عراق و مردم این کشور تلقی می‌شود».

روز یکشنبه در جریان حمله پهپادی به یکی از مواضع حشدالشعبی (بسیج مردمی عراق) در اطراف قائم در جوار مرز با سوریه، یکی از فرماندهان این نیرو کشته شد. به نظر می‌رسد که این حمله نیز مثل موارد گذشته توسط اسرائیل انجام شده است.

ائتلاف فتح در بخش دیگری از بیانیه خود گفت دیگر به استقرار نیروهای آمریکایی در عراق نیازی نیست.

مراسم تشییع جنازه کاظم محسن، فرمانده لجستیکی گردان ۴۵ حشدالشعبی که در حمله روز یکشنبه کشته شد دوشنبه در بغداد برگزار شد. شرکت‌کنندگان در حالی که پلاکاردهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در دست داشتند فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند.

در پی افزایش حملات هوایی اسرارآمیز به مواضع و انبارهای تسلیحاتی حشدالشعبی خشم طرفداران این نیرو افزایش یافته است. هیچ‌کس تاکنون مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته ولی مقامات آمریکایی گفته‌اند که یکی از این حملات در روز ۱۹ ژوئیه که بر اثر آن دو فرمانده ایرانی کشته شدند کار اسرائیل بوده است.

حشدالشعبی نیز مدعی است که این حملات کار اسرائیل است ولی آمریکا را مسئول نهایی این حملات می‌داند. این حملات امنیت در عراق را که سعی می‌کند در تنش بین تهران و واشینگتن بی‌طرف بماند به خطر انداخته است.

عابد موتار، یک ژنرال حشدالشعبی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این حملات ما را شکست نخواهد داد بلکه ما را قوی‌تر خواهد کرد».

هدف حمله پهپادی اسرائیل در روز يکشنبه خودروهای گردان حزب‌الله حشدالشعبی بود که به «گردان ۴۵» نیز شناخته می‌شود.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شدند ولی در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف نواحی گسترده‌ای از شمال و غرب عراق توسط گروه «خلافت اسلامی» برای کمک به نیروهای دولتی در نبرد با این گروه به عراق بازگشتند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در نبردهای سه ساله برای آزاد کردن نواحی تصرف شده توسط «خلافت اسلامی» به خصوص از نظر هوایی نقش تعیین کننده‌ای داشت و در این نبردها با حشدالشعبی همکاری می‌کرد.

در حال حاضر حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند و برخی از گروه‌های سیاسی عراقی می‌گویند با توجه به شکست گروه «خلافت اسلامی» حضور آنها در عراق دیگر توجیهی ندارد.

ائتلاف فتح در بخشی از بیانیه خود گفت: «ضمن تاکید بر حق خود برای مقابله با حملات صهیونیستی، ما ائتلاف بین‌المللی و بخصوص دولت آمریکا را مسئول نهایی این تعرض می‌دانیم که از نظر ما اعلام جنگ به عراق و مردم این کشور است».

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق بعد از ظهر دوشنبه برای بررسی حملات اخیر با شرکت نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و فرماندهان حشدالشعبی تشکیل جلسه داد.

در بیانیه‌ای که در پایان جلسه منتشر شد هیچ کشور مشخصی مسئول این حملات معرفی نشده ولی این حملات «تعرض آشکار» با هدف منحرف کردن حشدالشعبی از مبارزه این نیرو با گروه «خلافت اسلامی» توصیف شده است.

مهدی مهندس و قیس خزعلی، رهبران دو گروه بسیار نیرومند حشدالشعبی که با ایران روابط نزدیکی دارند در این جلسه شرکت نداشتند. یک مقام عراقی که در این جلسه حضور داشت گفت آنها در ایران هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر