شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در “بنیاد شهید قم” خودسوزی مرگبار فرزند یک شهید در اعتراض به عملکرد “بنیاد شهید” !

در “بنیاد شهید قم” خودسوزی مرگبار فرزند یک شهید در اعتراض به عملکرد “بنیاد شهید” !

بنیاد چپاول یا بنیاد شهید

 

با تعویض کاغذ دیواریِ آسیب دیده از حریق، اوضاع در اداره کل بنیاد شهید قم به روال سابق بازگشت؛ گویا خودسوزی و خودکشی ایثارگری که چند روز پیش در این مکان رخ داده بود، اصلا وجود نداشته است.

به گزارش «تابناک»؛ رویدادی از جنس خودکشی که گویی در دسته بندی پایان‌های آگاهانه زندگی افراد جامعه نمی‌گنجید و ورای آن بود؛ اعتراضی در بالاترین سطح به ظلم و جور‌های بی پایان که ظاهرا در عصر مدرن هم راهی برای بیان آن‌ها وجود ندارد، مگر آنکه دست از جان شسته شده و امید به بهبود اوضاع برای دیگران مطرح باشد.

این را می‌شود از خودسوزی‌هایی دریافت که بعد از آن رویداد بارها به وقوع پیوست و در کشورمان نیز نمونه‌هایی از آن‌ها را می‌توان یافت؛ مثل خودسوزی فردی که به عملکرد شهرداری تهران اعتراض داشت یا حتی مورد اخیر، که فرزند یک شهید در قم در اعتراض به عملکرد بنیاد شهید خودسوزی کرد و جان باخت.

رویدادی که هرچند مسئولان بنیاد ادعا کردند، بیرون ساختمان این مجموعه به وقوع پیوسته، برادر این فرد اما روایت متفاوتی از آن ارائه داده و گفته: «خود را مقابل در [اداره کل بنیاد شهید استان قم] آتش زده و به سمت دفتر مدیرکل دویده است… نکته عجیب این که چطور ایشان توانسته خود را آتش بزند و از نگهبانی رد شود؟»

اتفاقی دردناک که ظاهرا آثار آن در اتاق منشی مدیرکل بر دیوار نقش می‌بندد و آن گونه که خبر می‌رسد، با تعویض کاغذ دیواری رفع می‌شود. رفع نشانه‌های خودسوزی یکی از مراجعان که مسئولان بنیاد شهید تأکید دارند بیماری حاد داشته و پیشتر هم تهدید به خودسوزی کرده بوده است، اما ظاهرا دلیل اعتراض بی فرجام اخیرش، نه بیماری، که استیصال بوده است.

به روایت برادر وی از مقدمه این خودسوزی دقت کنید: «متوفی به دلیل بیماری مدتی در بیمارستان اردبیل بستری بود که به دلیل وضعیت نامناسب بیمارستان، درخواست انتقال به قم یا یک شهر دیگر را می‌کند. او را به قم منتقل می‌کنند، ولی در قم بستری نمی‌شود. برادرم دو شب قبل به بیمارستانی در جعفریه برای بستری مراجعه و اعلام می‌کند که وضعیت خوبی ندارد و ممکن است خطرساز شود، ولی بیمارستان از بستری خودداری می‌کند، حتی نامه بنیاد شهید مبنی بر دستور بستری ارائه می‌شود، ولی اعلام می‌کنند برای مشخص شدن نحوه پرداخت هزینه بیمارستان، تأییدیه بیمه نیاز است. برادرم با حال نامساعد به قم بازمی‌گردد و صبح فردا به بیمه مراجعه می‌کند که به کارش رسیدگی نمی‌شود و از همان سمت با تهیه بنزین خود را به اداره کل بنیاد شهید می‌رساند.»

اما ماجرای بیمه چیست؟

بررسی این موضوع مستلزم آن است که بدانید بر اساس قانون مصوب مجلس در سال گذشته، «خدمات بهداشتی و بیمه درمانی مکمل آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیرشاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها، بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است» و بنیاد شهید، اجرای این قانون را با انعقاد قراردادی با بیمه دی در دستور کار قرار داده است.

این شروع رویدادی است که به نظر می‌رسد در شکل گیری خودسوزی فرزند شهید نقش بسزایی داشته است. اینکه بیمه یاد شده در عمل به برخی تعهداتش با انتقاداتی مواجه است و به باور منتقدان، قصور‌های چشمگیری دارد. آنقدر چشمگیر که گفته می‌شود، این شرکت بیمه‌ای در بسیاری از شهر‌ها نمایندگی ندارد و به دلیل فقدان قرارداد با برخی مراکز درمانی، استفاده از خدمات آن با مشکلات زیادی روبه روست.

موضوعی که موجب شده قانون مصوب اجرایی نشده و استفاده از خدمات بیمه تکمیلی رایگان، منوط به طی کردن پروسه‌ای طولانی و دست و پاگیر باشد. درست مانند پروسه‌ای که ظاهرا فرد خودسوزی کرده در قم با آن دست به گریبان بوده و به خلق فاجعه منجر شده است؛ دردناک آنکه مرگ این فرد معترض نیز نتوانسته مسئولان این شرکت بیمه را به واکنش وادارد؛ حتی با وجودی که رئیس بنیاد شهید دستور ریشه یابی ماجرا و برخورد با مقصران احتمالی را صادر کرده است!