جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نبردآخرالزمانی: اعلام حمایت مایک پمپئو وزیرخارجه ایالات متحده از حمله های برنامه ریزی شده نیروی هوایی اسرائیل به پایگاه هایی در سوریه/

نبردآخرالزمانی: اعلام حمایت مایک پمپئو وزیرخارجه ایالات متحده از حمله های برنامه ریزی شده نیروی هوایی اسرائیل به پایگاه هایی در سوریه/

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از حملات هوایی اخیر این رژیم به سوریه حمایت کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مایک پمپئو در حساب توئیتری خود نوشت: امروز درباره حملات هوایی اخیر اسرائیل در سوریه با نتانیاهو صحبت کردم. من از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدات سپاه پاسداران ایران و اقدامات پیشگیرانه در مقابل حملات قریب الوقوع علیه دارایی های اسرائیل حمایت کردم!

در همین حال سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد طرح ایران برای حملات پهپادی مختل شد

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ / رادیوفردا- فرنوش رام از اسرائیل
تصویری از محل انفجار یکی از پهپادهای ارتش اسرائیل در جنوب بیروت؛ خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که یک ایرانی نیز همراه با دو لبنانی یاد شده در حمله اسرائیلی به ویلای منطقه «عقربا» کشته شده است.
تصویری از محل انفجار یکی از پهپادهای ارتش اسرائیل در جنوب بیروت؛ خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که یک ایرانی نیز همراه با دو لبنانی یاد شده در حمله اسرائیلی به ویلای منطقه «عقربا» کشته شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل با متهم کردن ایران به تلاش برای ارسال پهپادهای انفجاری به آسمان اسرائیل، گفت: حمله بامداد یکشنبه به سوریه، رساندن این پیام بوده که نیروهای ایرانی در هر نقطه‌ای آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش رویترز، سرهنگ جاناتان کانریکس سخنگوی نظامیان اسرائیل سوم شهریور گفت شاخه قدس سپاه پاسداران ایران شماری پهپاد انتحاری به سوریه آورده و قصد داشت تعدادی از آنها را پنجشنبه گذشته به طور هم‌زمان به آسمان اسرائیل بفرستد اما این برنامه «مختل» شد.

این سخنگو با بیان این‌که هر یک از پهپادها حامل چند کیلوگرم ماده انفجاری بود، توضیح نداد که چگونه طرح نیروهای ایرانی در اعزام پهپادها به اسرائیل دچار اختلال شد.

ارتش اسرائیل عکسی را منتشر کرد که چهار تن را در یک محوطه رو باز در حالی که یک شیئی شبیه پهپاد تهاجمی در دست دارند، نشان می‌دهد.

به گفته سرهنگ کانریکس، چهار تن از نیروهای ایرانی متخصص پرواز پهپادها از چند هفته پیش همراه با پهپادهای تهاجمی از ایران به فرودگاه دمشق رسیدند و به یک مقر نیروهای قدس در جنوب شرق دمشق انتقال یافتند.

حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان ساعاتی پس از این اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل، و بعد از حمله اسرائیل به سوریه گفت، خانه‌ای که در حومه دمشق هدف اسرائیل قرار گرفت، مقر نیروهای حزب‌الله بود که در آن دو شبه‌‌نظامی سازمان او کشته شدند؛ نصرالله اسامی این دو را نیز ذکر کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که یک ایرانی نیز همراه با دو لبنانی یاد شده در حمله اسرائیلی به ویلای منطقه «عقربا» کشته شده است.

ایران به کشته شدن هیچ نیرویی از نظامیانش در حمله جدید به سوریه که اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفته، اشاره نکرده است.

محسن رضایی، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا هدف قرار گرفتن «مراکز مشاوره» ایرانی در این حمله را «دروغ» نامید.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکشنبه گفت هر کشوری که امکان دهد نیروهای ایران یا متحدین آن علیه اسرائیل اقدام کنند، باید عواقب ضربات اسرائیل را متحمل شوند.

با وجود این، اسرائیل هنوز مسئولیت حمله شامگاه یکشنبه به دو خودروی شبه نظامیان «حشد شعبی» در منطقه قائم، در استان انبار عراق، در نزدیکی مرز البوکمال در سوریه را قبول نکرده است.

حمله پهپاد انفجاری به خودروهای نیروهای متحد با ایران، پنجمین حمله از این دست در پنج هفته اخیر است؛ یک گروه شیعی عراق کشته شدن دو نیروی خود در این حمله را تایید کرد اما رسانه‌های اسرائیل می‌گویند ۹ تن کشته شده‌اند.

اسرائیل به مسئولیت خود در اعزام دو پهپاد در بامداد یکشنبه به لبنان نیز اشاره‌ای نکرده است.

اما رئیس‌جمهوری و نخست وزیر لبنان و همچنین حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، اسرائیل را «عامل حمله» دانستند.

پهپاد شناسایی به‌دست حزب‌الله افتاده و پهپاد انفجاری بر بام ساختمان مرکز رسانه‌ای حزب‌الله در محله ضاحیه در جنوب بیروت منفجر شد.

حسن نصرالله تاکید کرده که سازمان او در برابر این حملات ساکت نخواهد نشست و اسرائیل از «امشب منتظر پاسخ باشد».

اما در خود ایران به‌جز محسن رضایی که هدف قرار گرفتن مقر نظامیان ایران در حمله یکشنبه اسرائیل را تکذیب کرد، فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران، هنوز در خصوص تحولات تازه منطقه موضعی نگرفته‌اند.