پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رسانه های فرانسوی گزارش دادند: فرود هواپیمای حامل ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه هفت/ آغاز مذاکرات ظریف و لودریان/

رسانه های فرانسوی گزارش دادند: فرود هواپیمای حامل ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه هفت/ آغاز مذاکرات ظریف و لودریان/

طبق اطلاعات سایت «فلایت ۲۴»، امروز یک هواپیمای ایرانی که از تهران عازم شده، در شهر «بیاریتز» فرانسه، محل برگزاری اجلاس گروه ۷، فرود آمده است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری فرانسه نیز روز یکشنبه از فرود یک فروند هواپیمای ایرانی در شهر «بیاریتز» فرانسه، محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت خبر داد.

همزمان خبرنگار کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی وارد شهر بیاریتز شده و قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۷ دیدارهایی داشته باشد.

***

19:00

سید عباس موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص سفر ظریف به شهر محل برگزاری نشست گروه 7 تصریح کرد: آقای ظریف در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا و اعضای ۱+۴ و همچنین ابتکاری که بین روسای جمهور ایران و فرانسه در جریان است ساعاتی پیش به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی 7 رفت تا جزئیات این طرح مجدد بررسی شود.

وی افزود: آقای ظریف پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، امشب مجدد به تهران بازمی‌گردد تا در راس هیئتی سیاسی عازم پکن شود.

***

18:39

خبرگزاری رویترز بعدازظهر یکشنبه از آغاز مذاکره «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه نشست گروه 7 در بیاریتز فرانسه خبر داد.

فرود هواپیمای حامل ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه هفت/ آغاز مذاکرات ظریف و لودریان

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در کاخ الیزه مذاکره ظریف و لودریان را تایید کرد.

***

به نظر می‌رسد این همان هواپیمایی است که در روزهای گذشته از هلسینکی به استکهلم، از استکهلم به اسلو، و از اسلو به پاریس پرواز کرده است. این مسیرها، همگی مسیرهای سفرهای اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران است.

فرود هواپیمای حامل ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه ۷

این پرواز به گمان‌زنی‌ها درباره این که آیا یک مقام ارشد ایرانی مسافر این هواپیما بوده، دامن زده است. طبق برنامه کاری آقای ظریف، قرار بود او امروز عازم چند کشور آسیایی شود.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد هواپیمایی که احتمالا حامل محمد جواد ظریف است در محل برگزاری نشست گروه ٧ فرود آمد.

سخنگوی وزارت خارجه در توييتر حضور محمد جواد ظریف در نشست گروه هفت را به دعوت وزارت خارجه فرانسه تایید کرد.

موسوی اضافه کرد: در این سفر با هیات آمریکای ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از اظهار نظر در مورد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر سفر ظریف به بیاریتز خودداری کرده است.

محمدجواد ظریف در حالی عصر امروز به بیاریتز فرانسه سفر کرده است که این شهر از دو روز پیش تاکنون میزبان نشست سران هفت کشور صنعتی موسم به گروه هفت (G۷) بوده است.

برجام و تلاش برای حفظ آن یکی از مهمترین موضوعات رایزنی‌ها این در این نشست بوده است و در این راستا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدارهایی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای حاضر در این نشست از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داشته است.

ظریف روز جمعه هم به دعوت رسمی فرانسه و برای بررسی آخرین وضعیت پیشنهاد مطرح شده از سوی فرانسه به پاریس رفت و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری و لودریان وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.