جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » ربات‌های روسی «آماده ارسال به فضا»!

ربات‌های روسی «آماده ارسال به فضا»!

اسکای‌بوت اف-۸۵۰؛ روبوت انسان‌نمای روسیه
اسکای‌بوت اف-۸۵۰؛ روبوت انسان‌نمای روسیه

بی بی سی مهدی مطلبی/ ربات انسان‌نمای روسی آماده ارسال به فضا شده است؛ رباتی که به آنچه در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده‌ایم شباهت دارد.

ربات فضایی

فدور نام ربات انسان نمایی است که به زودی راهی فضا خواهد شد. این ربات که در آخرین مراحل آزمایشی خود است توسط فضا پیمای سایوز ام اس ۱۴ راهی فضا خواهد شد .

آژانس فضایی روسیه به تازگی تصاویری را از این ربات منتشرکرده است. رباتی که یادآور فیلم‌هایی مانند ترمیناتور است.

این ربات ۱۸۰ سانتی متری، وزنی در حدود ۱۰۵ کیلوگرم دارد و می‌تواند جسمی به وزن ۲۰ کیلوگرم را جابه‌جا کند.

در این ربات سعی شده است حالت‌های مختلف حرکت در نظر گرفته شود و حتی می‌تواند سینه‌خیز حرکت کند.

یک اپراتور انسانی می‌تواند با پوشیدن لباسی مخصوصی و استفاده از عینک واقعیت افزوده این ربات را از راه دور کنترل کند.

شرکت بوستون دینامیک هم چندی است در آمریکا در حال کار روی ربات‌های سگ‌شکل است. ربات استرو از آخرین محصولات این شرکت است که می‌تواند با هوش مصنوعی به مسیر خود ادامه دهد.
این ربات توانایی آن را دارد تا از دستورات صوتی استفاده کند. در این ربات سعی شده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده شود.

ربات استرو ۴۵ کیلوگرم وزن دارد و مانند یک سگ طراحی شده است. این ربات می‌تواند چهره افراد مختلف را تشخیص دهد و زبان‌های مختلف را درک کند.

این سگ رباتی را می‌توان در عملیات‌های پلیس مورد استفاده قرار داد. این سگ همچنین می‌تواند به افراد معلول و نابینا در انجام کارهایشان کمک کند. ربات استرو برای شناخت بهتر محیط اطراف خود به حسگرهای مختلف و رادار مجهز شده است.

«نخستین» زانوی مصنوعی در ایران

سایت زومیت گزارش داده است که شرکت «راه‌گشایان تفاوت زیستی» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال توسعه و نهایی‌سازی اولین زانوی مصنوعی ایرانی است.

هادی شعبانی، موسس شرکت راه‌گشایان تفاوت زیستی، گفته است «توسعه‌ زانوی مصنوعی برای معلولان قطع عضو پا از بالای زانو صورت می‌گیرد.»

وی که تحصیل‌کرده‌ رشته‌ هنر است و مجسمه‌سازی را به‌عنوان حرفه‌ اصلی خود دنبال می‌کند، در سانحه‌‌ای دچار قطع پای چپ از بالای زانو شد. علاقه‌ او به ورزش و به‌خصوص دوچرخه‌ سواری، وی را به توسعه‌ زانوی مصنوعی کشانده است.

آقای شعبانی می‌گوید «بسیاری از نمونه‌های خارجی با قیمت‌های چند ده هزار دلاری، به‌دلیل زاویه‌ اندک خم شدن زانو حدود ۱۱۰ درجه‌ای، امکان استفاده در ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری را ندارند. به دلیل تحریم‌ها نیز قیمت زانوی ساده نزدیک به ۲۰ میلیون تومان است که خرید آن را امری سخت و هزینه‌بر می‌کند. ما در تلاش هستیم تا قیمت نهایی زانو را از چندین هزار دلار به چند صد دلار کاهش دهیم.»

سری جدید پردازنده‌ها

سری جدی پردازنده‌ها در حال تحول است، پس اگر به تعویض رایانه خود نیاز شدید ندارید فعلا صبر کنید تا سری جدید پردازنده‌ها وارد شوند و سری‌های قبلی جایگزین شوند.

جدیدترین پردازنده به محصول ۱۸ هسته ای اینتل باز می‌گردد. یکی از رایانه‌هایی که از این پردازنده بسیار قوی که فعلا در حال تست‌های نهایی است استفاده خواهد کرد «ورک‌استیشن دل» است. این پردازنده از محصول کور آی ۹ سری ۹۹۸۰ هم قوی‌تر است.

پردازنده‌ نسل سوم تردریپر رایزن هم در حال آزمایش‌های مختلف است. این پردازنده از محصولات مشابه در شرکت ای‌ام‌دی حدود ۳۵ درصد قوی‌تر است. این پردازنده ۳۲ هسته دارد و دارای کش ۱۲۸ مگابایتی است.

چین و آمریکا در حال رقابت بر سر هوش مصنوعی

سازمان دیتا اینوویشن در گزارش اخیر خود آمریکا را همچنان قوی‌ترین کشور در زمینه هوش مصنوعی می‌داند، اما آنچه در این گزارش مهم است جلو افتادن چین در زمینه هوش مصنوعی از اروپا است. حالا در زمینه هوش مصنوعی چین آمریکا را تعقیب می‌کند.

هوش مصنوعی آینده صنعتی جهان را خواهد ساخت. پیشرفت‌های سال‌های بعدی از خودروها، کشتی و هواپیماهای خودران تا ربات‌ها همه به توسعه هوش مصنوعی وابسته است. گسترش هوش مصنوعی جهان علم را دچار تحول می‌کند و پیشتاز بودن در هوش مصنوعی می‌تواند به قدرتمند بودن کشورها در زمینه‌های مختلف منجر شود.

برخی تحیل‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که شاید تا سال ۲۰۳۰ چین بتواند در زمینه هوش مصنوعی به آمریکا برسد.

هوش مصنوعی در رباتی با صورت انسان
هوش مصنوعی در رباتی با صورت انسان

این مرکز با بررسی شش فاکتور اصلی به آمریکا در زمینه هوش مصنوعی و توسعه آن نمره ۴۲ به چین ۳۲ و به اروپا ۲۳ از ۱۰۰ را داده است.

شش فاکتور مورد بررسی این موسعه به استعداد، پژوهش، توسعه، کارایی، داده‌ها و سخت افزار باز می‌گردد. در زمینه استعداد، پژوهش، توسعه و سخت افزار آمریکا قوی تر از اروپا و چین است. در زمینه داده‌ها و کارایی چینی‌ها پیشتاز هستند. با این وجود چینی‌ها در زمینه‌های توسعه، پژوهش و استعداد نسبت به اروپا و آمریکا عقب‌تر هستند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل ان‌ویدیا که شرکتش فعلا پیشتاز ساخت پردازنده‌های گرافیکی در جهان است، به تازگی آینده صنعت نرم‌افزار را به هوش مصنوعی وابسته دانسته است و هوش مصنوعی را قدرتمندین نیروی زمان می‌داند. او معتقد است هوش مصنوعی در آینده بازاری تریلیون دلاری را ایجاد می‌کند.

آلودگی اینترنتی در ایران

به گزارش ایسنا گزارش آلودگی‌های اینترنتی ۱۲ ماه اخیر ثبت‌شده نشان می‌دهد که بیشترین آلودگی‌های بات‌نت در ماه‌ مرداد و بیش‌ترین آلودگی از نوع آسیب‌پذیری در ماه فروردین سال جاری صورت گرفته است.

فعال‌ترین آلودگی‌ها به ترتیب برای استان‌های تهران با بیش از ۷۰۹ هزار، اصفهان با بیش از ۲۲۹ هزار و گیلان با بیش از ۱۹۰ هزار آلودگی است.

بات‌نت شبکه‌ای از چندین کامپیوتر است که مخفیانه و بدون اطلاع صاحبانشان، توسط یک بات مـَستر برای انجام فعالیت‌های مخرب تحت کنترل گرفته شده است.