جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

انتقاد شدید قطر از سیاست‌های امارات در یمن، جنگ توئیتری اماراتی‌ها و سعودی‌ها با کد «۹۷۱» و «۹۶۶»، تعویق نشست سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان و عذرخواهی رسمی اردن به خاطر توهین به ارتش سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مذاکره بولتون با نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، جان بولتون روز یکشنبه برای گفت‌وگو با مقامات انگلیسی و ترغیب بریتانیا برای اتخاذ موضعی قاطعانه در قبال ایران وارد «لندن» شد.

به رغم اقدامات تحریک‌آمیز ماه گذشته بریتانیا در توقیف غیرقانونی نفتکش «گریس-1» که حامل نفت خام ایران بود، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس همچنین ایران را به اقدامات ثبات‌زدا در منطقه متهم کرد و گفت: «ایران باید اقدامات ثبات‌زدا در منطقه را متوقف کند».

دولت محلی جبل‌الطارق 13 تیرماه اعلام کرد، نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل، ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است.

وزیر خارجه ایران در واکنش به این اقدام انگلیس تصریح کرد: «ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هیچ گونه تحریم نفتی اروپا. آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمین‌گرایی بود. رک و راست این که، توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران توسط بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.»

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، از آنجایی که بریتانیا آماده می شود تا 31 اکتبرماه (9 آبان ماه) از اتحادیه اروپا خارج شود، بسیاری از دیپلمات‌های بر این گمان هستند که وابستگی این کشور به آمریکا افزایش یابد.

مذاکره بولتون با نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران/جنگ توئیتری اماراتی‌ها و سعودی‌ها با کد «۹۷۱» و «۹۶۶»/ انتقاد شدید قطر از سیاست‌های امارات در یمن

به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان در ماه گذشته میلادی ـ که یکی از این آنها متعلق به یک شرکت ژاپنی بود ـ آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات طرحی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در راستای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آبهای خلیج فارس به کشورهای مختلف ارائه کرد و مدتی بعد، به دنبال اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیس که به طور غیرقانونی وارد تنگه هرمز شده بود، واشنگتن تلاش های خود برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز به بهانه افزایش امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس را تشدید بخشیده است.

یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ می‌گوید، استدلال بولتون برای بریتانیا این است که کناره‌گیری لندن از برجام، به افزایش فشارها بر تهران کمک می‌کند؛ اما بعید است که به این زودی چنین تصمیمی از جانب انگلیس اتخاذ شود.

انتقاد شدید قطر از سیاست‌های امارات در یمن

احمد الرمیحی، مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه قطر در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به اظهارات انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات که مدعی نقش شرافمندانه و شجاعانه کشورش در یمن شده بود، نوشت نقش امارات در یمن، کثیف و تروریستی و مشابه نقشی است که در مصر و لیبی ایفا کرد.

وی خطاب به قرقاش گفت، تاریخ برای افشای رد پای تروریستی شما در این کشورها کفایت می‌کند.

مذاکره بولتون با نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران/جنگ توئیتری اماراتی‌ها و سعودی‌ها با کد «۹۷۱» و «۹۶۶»/ انتقاد شدید قطر از سیاست‌های امارات در یمن

وزارت خارجه دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی، شورای انتقالی جنوبی (جدایی طلبان) مورد حمایت امارات را به اجرای «کودتا علیه دولت قانونی و مشروع» در عدن متهم کرده است.

استان عدن طی درگیری‌های شدیدی که از چهارشنبه شانزدهم مرداد آغاز شد، شاهد کشته و زخمی شدن ده‌‌ها تن از جمله چند غیرنظامی بود، این درگیری‌ها میان نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات و نیروهای وابسته به منصور هادی بود که در نهایت به سیطره هواداران امارات بر کاخ معاشیق و مراکز حساس عدن شد.

جنگ توئیتری اماراتی‌ها و سعودی‌ها با کد «۹۷۱» و «۹۶۶»

فخر فروشی «عبدالخالق عبدالله» چهره تندرو و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی به کُد کشورش «971» بحران‌آفرین شده است. او گفته که امارات اولین تصمیم‌گیرنده در منطقه است.

در مقابل، فعالان سعودی با انتشار صدها پیام توییتری علنا به امارات حمله کرده‌اند تا برتری کُد «966» در منطقه را مورد تأکید قرار دهند.

«عمر الزهرانی» معارض سعودی درباره این تنش کنونی نوشته است: موضع گروه «الذباب السعودی» (ارتش سایبری سعودی)  درباره تحولات جاری هنوز مشخص نیست.

وی افزود: برای نخستین بار در سال‌ها سردرگمی در عقیده (الذبابی) سعودی را در قبال امارات و تحولات عدن مشاهده کرده‌ام، آیا دلیلی بر این امر است که حکومت سعودی موضع خود را قاطعانه مشخص نکرده است؟ یا این‌که دلیلی بر نفوذ چشمگیر امارات بر سیستم سایبری سعودی است؟

فعالان سعودی نیز با اشاره به اظهارات «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی وابسته به امارات مبنی بر موافقت با عقب‌نشینی از عدن، بر برتری کشورشان در نبرد غیرعلنی علیه امارات تأکید کرده‌اند.

شهر عدن در شمال یمن از چهارشنبه شانزدهم مرداد، شاهد درگیری‌های نیابتی میان امارات و سعودی بود. جرقه این درگیری‌ها زمانی زده شد که «هانی بن بریک» نایب رئیس عناصر شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از نیروهای تحت امر خود خواست به کاخ ریاست‌جمهوری «المعاشیق»، که در دست نیروهای وابسته دولت مستعفی و فراری منصور هادی بود، حمله کنند و کنترل آن را به دست بگیرند.

تعویق نشست سران ایران،‌ روسیه و جمهوری آذربایجان

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد، نشست رؤسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به دلایل «فنی» به تعویق افتاده است.

نشست حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف رؤسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان قرار بود روز چهارشنبه در روسیه برگزار شود. مقامات روس هنوز در مورد تاریخ جدید برگزاری این نشست سه‌جانبه اظهارنظر نکرده‌اند.

نخستین نشست سران ایران، روسیه و آذربایجان در ماه آگوست سال 2016 در باکو و دومین نشست سه‌جانبه در ماه نوامبر سال 2017 در تهران برگزار شده است.

عذرخواهی رسمی اردن به خاطر توهین به ارتش سوریه

شبکه تلویزیونی پادشاهی اردن با عذرخواهی از ارتش سوریه درباره اشتباه غیرعمدی در یکی از بخش‌های خبری روز یکشنبه خود توضیح داد.

این رسانه در صفحه خود در فیسبوک نوشت، شبکه پادشاهی اردن مایل است از بینندگان خود به سبب اشتباه غیرعمدی در یکی از بخش‌های خبری خود که طی آن ارتش جمهوری عربی سوریه برادر را به اشتباه ارتش اشغالگر سوریه توصیف کرد، عذرخواهی کند. این رسانه تأکید کرد مسئولان این اشتباه بازخواست شده‌اند.