پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سه معترض به حجاب اجباری در ایران «مجموعا به ۵۵ سال زندان محکوم شده‌اند»

سه معترض به حجاب اجباری در ایران «مجموعا به ۵۵ سال زندان محکوم شده‌اند»

وکیل دو شهروند از سه شهروند زن معترض به حجاب اجباری که در زندان قرچک به‌سر می‌برند، به وب‌سایت «هرانا» گفته این سه مجموعا به ۵۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

امیر رئیسیان افزوده است که در صورت قطعی‌شدن حکم «مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از آن‌ها قابل اجرا خواهد بود».

بنا بر گزارشی که «هرانا» منتشر کرده، حکم بدون حضور وکیلان این سه زن، و تنها با حضور مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، سه معترض زندانی، ابلاغ شده‌است.

امیر رئیسان، وکیل منیره عربشاهی و یاسمن آریانی به وب‌سایت خبری-تحلیلی انصاف‌نیوز نیز گفته است «گویا حکم شامل ده سال حبس تعزیری قابل اجراست».

آقای رئیسان در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز تاکید کرده که جزئیات حکم هنوز به دستش نرسیده و هنوز نمی‌تواند در مورد احکام صادرشده در موارد اتهامی دیگر، سخنی بگوید.

اتهام‌های واردشده از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به خانم‌ها عربشاهی، کشاورز و آریانی، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» و علاوه بر این‌ها در مورد مژگان کشاورز «توهین به مقدسات» عنوان شده است.

آقای رئیسیان می‌گوید «در جریان پرونده، نه در مرحله بازپرسی در دادسرا و نه در جلسات دادگاه به هیچ عنوان اجازه ورود به وکلا داده نشده است».

این موضوع پیشتر نیز با اعتراض سازمان عفو بین‌الملل روبه‌رو شده بود. این نهاد فرادولتی گفته بود این سه شهروند زن «بدون آن‌که به وکیل دسترسی داشته باشند در زندان هستند».

بنا بر گزارش‌ها بازداشت مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی در ارتباط با ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صورت گرفته‌است. در این ویدئو که به مناسبت روز جهانی زن ضبط شده این سه نفر بدون روسری مشغول توزیع گل بین مسافران زن متروی تهران و گفت‌وگو در مورد امیدواری به کسب حقوق زنان در ایران مشاهده می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است بازداشت آنها «بخشی از سرکوب و دستگیری‌های گسترده فعالان حقوق زن و معترضان به حجاب اجباری است که از ژانویه ۲۰۱۸ (زمستان سال پیش) آغاز شده است».

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ دیگری که ۲۴ تیر ماه منتشر کرده است نیز می‌گوید معترضان بازداشتی «در شرایطی نامناسب به سر می‌برند» و جمهوری اسلامی در حال «تلاشی بی‌رحمانه» برای واداشتن آن‌ها به «اعترافات تلویزیونی» است.

پخش «اعترافات تلویزیونی» در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پیشینه دارد و در مورد گروهی دیگر از افراد، از جمله معترضان مدنی و سیاسی، و هم‌چنین بازداشت‌شدگان مسائل امنیتی و اقتصادی صورت گرفته‌است.

دادگاه خانم‌ها عربشاهی، کشاورز و آریانی به ریاست قاضی مقیسه برگزار شده‌است. محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، قاضی دادگاه نسرین ستوده، بهاره هدایت و بسیاری دیگر از معترضان سیاسی و مدنی بازداشت‌شده در ایران بوده‌است.