شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جان بولتون، مشاور امنیت کاخ سفید، : آمریکا تعلیق تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند

جان بولتون، مشاور امنیت کاخ سفید، : آمریکا تعلیق تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند

جان بولتون می‌گوید، آمریکا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به دقت زیر نظر دارد.
 جان بولتون، مشاور امنیت کاخ سفید، چهارشنبه ۹ مرداد اظهار داشت، ایالات متحده معافیت از تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را برای ۹۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد.به گزارش رویترز، تمدید تعلیق این تحریم‌ها از سوی آمریکا باعث خواهد شد تا روسیه، چین و اروپا به همکاری و فعالیت خود در بخش‌های غیر نظامی برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهند.جان بولتون در مصاحبه با شبکه «فاکس بیزینس» اظهار داشت: فکر می کنم ایده این است که ما خیلی، خیلی دقیق آن فعالیت‌های هسته‌ای را از نزدیک زیر نظر داریم. بنابراین یک تمدید کوتاه مدت ۹۰ روزه است.در ۱۳ اردیبهشت سال جاری مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ایالات متحده پنج مورد از هفت مورد معافیت‌های مربوط به همکاری هسته‌ای غیرنظامی کشورهای اروپایی چین و روسیه با ایران را تمدید کرد.این معافیت‌ها در خصوص همکاری با پروژه‌های منع گسترش (تسلیحات اتمی) در تاسیسات اتمی اراک، نیروگاه بوشهر، تاسیسات غنی سازی فردو و راکتور تهران بود.به دنبال اعلام خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران،‌ موسوم به برجام، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که بارها این توافقنامه را «بدترین» توافق به دست آمده در تاریخ آمریکا معرفی کرده بود، از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که در سال ۲۰۱۵ تعلیق شده بود، خبر داد.
/**/ /**/ /**/ کریستوفر فورد می‌گوید، معافیت‌های همکاری اتمی با ایران برای ۹۰ روز تمدید خواهد شد (عکس از آرشیو)

آمریکا «پنج معافیت» مربوط به همکاری‌های اتمی با ایران را تمدید کرد

آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.

تهران می‌گوید در مورد برنامه موشکی‌اش که «دفاعی» توصیف می‌کند، مذاکره نمی‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز، شروط تهران برای گفت‌وگو با آمریکا را «لغو تحریم‌ها، پایان فشار اقتصادی و بازگشت به برجام» عنوان کرده‌است.‎

وندی شرمن، مقام سابق وزارت خارجه و مذاکره کننده اصلی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در مصاحبه با رویترز تمدید معافیت هسته ای ایران را با تحریم محمد جواد ظریف مرتبط دانسته است.

خانم شرمن گفته است: برای ریاست جمهوری (ترامپ) که از آمادگی خود برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط خبر داده است، تحریم وزیر امور خارجه ایران خیلی واضح دستیابی به این هدف را تضعیف می‌کند و همچنین تشدید تنش را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرده است که یک فرض می تواند این باشد که تحریم محمد جواد ظریف بهای تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران است.

واشینگتن پست در گزارش خود به نقل از منابع مطلع نوشته بود، هفته گذشته نشستی در کاخ سفید با حضور دونالد ترامپ، جان بولتون، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا برای بررسی تحریم‌های هسته‌ای ایران برگزار شد.

طبق این گزارش، استیو منوچین خواهان تمدید معافیت از این تحریم‌ها شد، ولی مایک پومپئو و جان بولتون مخالف بودند.

واشینگتن پست می افزاید، استیو منوچین استدلال کرده بود که اگر معافیت این بخش از تحریم‌ها علیه ایران تمدید نشود، آمریکا مجبور است شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی را که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در برنامه هسته‌ای ایران مشارکت دارند، تحریم کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت