پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تحولات خاورمیانه؛

تحولات خاورمیانه؛

روایت فرمانده انگلیسی از مواجهه با نیرو‌های ایرانی در خلیج‌فارس، دعوت از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی سوریه، خشم عربستان از چرخش امارات به سمت ایران و ادعای آمریکا در مورد کشته شدن «حمزه بن لادن»، از جمله مهم‌ترین تحولات مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ابراز خرسندی امارات از نشست‌های امنیتی با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت خارجه امارات از نتایج نشست‌های امنیتی مشترک با ایران ابراز خرسندی و بر اهمیت این گونه نشست‌ها با طرف ایرانی تأکید کرد.

خبرگزاری رسمی امارات به نقل از «محمد الزعابی»، مدیر اداره همکاری امنیتی بین‌المللی در وزارت خارجه این کشور در مورد نشست دیروز فرماندهان نیروهای گارد دریایی و ساحل ایران و امارات گزارش داد که این نشست‌ تکمیل کننده دیدارهای دوره‌ای سابقِ کمیته مشترک دوجانبه بوده است.

زعابی از نتایج دیدارهای دیروز طرف اماراتی با ایرانی ابراز خرسندی کرد و گفت: «این نشست‌ها در سایه نیازهای عملی مربوط به مرزهای دریایی بین دو کشور با اهمیت است».

روایت فرمانده انگلیسی از مواجهه با نیروهای ایرانی در خلیج‌فارس/خشم عربستان از چرخش امارات به سمت ایران/ ادعای آمریکا در مورد کشته شدن «حمزه بن لادن»/ ابراز خرسندی امارات از نشست‌های امنیتی با ایران

روز سه‌شنبه «حمد علی مصباح الاحبابی»، فرمانده گارد ساحلی امارات متحده در رأس هیأتی وارد تهران شد و با سردار «قاسم رضایی»، فرمانده مرزبانی نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار، از سال ۲۰۱۳ اولین دیدار دو طرف بود.

روایت فرمانده انگلیسی از مواجهه با نیروهای ایرانی در خلیج‌فارس

فرمانده ناوچه انگلیسی حاضر در خلیج فارس از ۸۵ مورد مواجهه با نیروهای ایرانی طی یک ماه گشت زنی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، «ویلیام کینگ» فرمانده ناوچه انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونت رز» (HMS Montrose) در مصاحبه‌ با رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد: ایران با اقدامات خود در منطقه خلیج فارس، آمادگی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس را بررسی می کند.

فرمانده ناوچه ای که اسکورت کشتی‌های عبور کننده از طریق تنگه هرمز تحت پرچم انگلیس را بر عهده دارد، ادامه داد: به نظر می رسد، ایرانیان بیشتر اوقات می خواهند عزم و واکنش ما را آزمایش کنند.

به گفته وی در ۲۷ روز گشت‌زنی ناوچه انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونت رز»، ۸۵ مورد از مواجهه با نیروهای ایرانی وجود داشته که اغلب به تبادل هشدار از طریق ارتباط رادیویی منجر شده است.

روایت فرمانده انگلیسی از مواجهه با نیروهای ایرانی در خلیج‌فارس/خشم عربستان از چرخش امارات به سمت ایران/ ادعای آمریکا در مورد کشته شدن «حمزه بن لادن»/ ابراز خرسندی امارات از نشست‌های امنیتی با ایران

وی ادامه داد: آنها همچنین با قایق های تندرو در مقابل ما قایقرانی کرده و چگونگی آمادگی رزمی ما را بررسی می‌کردند.

ویلیام کینگ در ادامه اضافه کرد: تماس با طرف‌های ایرانی در سطح حرفه‌ای برقرار می‌شود.

رسانه‌های غربی در این باره اعلام کردند، اواخر این هفته ناوچه HMS Montrose برای معاینه فنی و تعویض خدمه باز خواهد گشت و جایگزین این ناوچه، ناوشکن دانکن خواهد بود که یکشنبه گذشته وارد منطقه شده است.

این در حالی است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تا کنون بارها اعلام کرده با هر نیروی متجاوزی که به آب های سرزمینی ایران وارد شود، برخورد می کند.

دعوت از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی سوریه

عدنان حسن محمود سفیر سوریه در ایران با حضور در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با مدیرعامل این شرکت دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر سوریه در این دیدار از برگزاری شصت و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی این کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و از شرکت‌های ایرانی برای حضور در این نمایشگاه به منظور سرمایه گذاری در روند بازسازی سوریه دعوت کرد.

وی گفت: تسهیلات ویژه‌ای برای حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه در نظر گرفته شده است.

حسن محمود به تحریم‌های ظالمانه اعمالی علیه ایران و سوریه اشاره کرد و افزود: این مسأله فرصت همکاری بیشتری برای ایران و سوریه فراهم کرده و با توجه به زمینه‌های فراوان سرمایه گذاری در سوریه، شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

سفیر سوریه در ایران همچنین از شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران نیز خواست تا در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی سوریه حضور یابد و تجارب خود در اجرای نمایشگاه را در اختیار سوری‌ها قرار دهد.

در بخش دیگری از این دیدار، بهمن حسین زاده، مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران به همزمانی این جلسه با نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه در آذر ماه در سوریه حضور می‌یابند و در نمایشگاهی به منظور شرکت در بازسازی سوریه رقابت خواهند داشت.

وی در پایان از تهاتر شش هزار متری فضای نمایشگاهی بین ایران و سوریه خبر داد و افزود: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از شرکت‌های خصوصی برای حضور در نمایشگاه سوریه حمایت خواهد کرد.

خشم عربستان از چرخش امارات به سمت ایران

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از یک منبع دیپلماتیک یک کشور عربی حوزه خلیج‌فارس- که به نامش اشاره‌ای نکرده است- نوشت: نشست‌های گارد ساحلی امارات و ایران رویدادی همیشگی و روتین است و هیچ چیز جدیدی در آن نیست.

این منبع مدعی شد: ایرانی‌ها تلاش می‌کنند به دلیل تنش‌های موجود در منطقه، این نشست معمولی را بزرگ جلوه بدهند.

البته این روزنامه سعودی واکنش خود به نشست گارد ساحلی میان امارات و ایران در تهران را نقض کرد و نوشت که پنجمین دور این نشست در 22 اکتبر سال 2013 به مدت دو روز در تهران برگزار شده بود.

واکنش این روزنامه سعودی به نشست مشترک گارد ساحلی امارات و ایران زمانی جنجال‌برانگیز شد که در گزارش خود، به برگزاری ششمین دور این نشست اشاره نکرده و به سفر هیأتی اماراتی به تهران برای ازسرگیری این نشست بعد از شش سال توقف آن، خبر داد.

ناظران با استناد به این اظهارنظر یک منبع ناشناس در گفت‌وگو با رونامه الشرق الاوسط، می‌گویند به نظر می‌رسد عربستان سعودی از گام اخیر امارات در جهت بهبود روابطش با ایران در خشمی خاموش به‌سر می‌برد.

همچنین سعودی‌ها با راه‌اندازی هشتگی، به این سفر هیأت اماراتی به ایران واکنش نشان داده و این گام را «خیانت امارات به کشورشان توصیف کرده‌اند».

ادعای آمریکا در مورد کشته شدن «حمزه بن لادن»

مقامات آمریکا به تازگی مدعی شدند، اطلاعاتی در دست دارند که نشان می دهد، «حمزه بن لادن» پسر و جانشین احتمالی «اسامه بن لادن» بنیانگذار و رهبر گروه تروریستی القاعده کشته شده است.

هنوز مشخص نیست که مرگ حمزه بن لادن چگونه اتفاق افتاده و اینکه آیا آمریکا در مرگ وی دخالت داشته است یا خیر.

روایت فرمانده انگلیسی از مواجهه با نیروهای ایرانی در خلیج‌فارس/خشم عربستان از چرخش امارات به سمت ایران/ ادعای آمریکا در مورد کشته شدن «حمزه بن لادن»/ ابراز خرسندی امارات از نشست‌های امنیتی با ایران

گفتنی است، حمزه بن لادن آخرین سخنرانی علنی خود را در سال ۲۰۱۸ خطاب به بازوی رسانه ای گروه القاعده ایراد و در آن سخنرانی عربستان سعودی را به حمله تهدید کرد و خواستار سرنگونی پادشاهی سعودی شد.

طبق گزارش های پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، حمزه بن لادن متولد سال ۱۹۸۹ در جده عربستان به دلیل ارتباط با گروه های تروریستی تحت تعقیب اف بی آی بود. تصور می شد، وی مرتب میان افغانستان، پاکستان، سوریه و ایران سفر می کند.

چندی پیش، اف بی آی برای کسب اطلاعات در مورد محل اختفای حمزه بن لادن تا یک میلیون دلار جایزه تعیین کرد.