جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: نیروهای این کشور هفته گذشته احتمالا دو پهپاد ایرانی را سرنگون کرده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: نیروهای این کشور هفته گذشته احتمالا دو پهپاد ایرانی را سرنگون کرده‌اند.

 

ژنرال کنت مکنزی روز سه‌شنبه ۲۳ ژوییه (اول مرداد) به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که این ناو هفته پیش با دو پهپاد “به صورت موفقیت‌آمیز درگیر شده” و به گفته او احتمال دارد پهپادهای ایرانی بیشتری هم هدف قرار گرفته باشد.این اظهار نظردر حالی صورت گرفته که پیشتر ایران سرنگونی هر گونه پهپاد خود از سوی آمریکا را رد کرده بود.
BBC News فارسی هفته گذشته آمریکا اعلام کرد که ناو آمریکایی “یو‌اس‌اس باکسر” یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.روز پنج‌شنبه ۱۸ ژوییه (۲۷ تیر) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که ارتش آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده است.آقای ترامپ گفت این پهپاد به ناو یواس‌اس‌ باکسر نزدیک شده و بعد از نادیده گرفتن هشدارها سرنگون شده است.اما ساعاتی بعد عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در توییتر خود نوشت که پهپادی از ایران سرنگون نشده و به لحنی طنزآمیز این احتمال را مطرح کرد که شاید آمریکایی‌ها به اشتباه یکی از پهپادهای خودشان را سرنگون کرده‌اند.روز جمعه سپاه پاسداران تصاویری را پخش کرد که می‌گفت روز پنج‌شنبه با پهپاد بر فراز ناو یواس‌اس باکسر گرفته و ادعای آمریکا را دروغ خواند.بعد از آن هم فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: “دروغی که ترامپ گفت، آنقدر بزرگ بود که خودمان نیز اول باور کردیم که توانسته اند یک پهپاد ما را ساقط کنند.”

با وجود این آقای ترامپ بار دیگر تاکید کرد که مطمئن است که نیروهای آمریکایی یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده‌اند.

پهپاد ایرانی سرنگون شد یا به آشیانه برگشت؟
دونالد ترامپ می‌گوید اطمینان دارد که یک پهپاد ایرانی سرنگون شده است
ایران تصاویری پخش کرد که مدعی است توسط پهپاد مورد نظر ترامپ ضبط شده است

این اتفاق در میان تنش‌ها بر سر امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و حدود یک ماه پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به دست نیروهای سپاه پاسداران ایران رخ داد.

بعد از ساقط شدن آن پهپاد، دونالد ترامپ گفت که دستور حمله به چند هدف در داخل خاک ایران را صادر کرده اما کمی قبل از حمله به دلیل تلفات احتمالی منصرف شده است.

از زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، تنش و اختلاف بر سر انتقال نفت از طریق تنگه هرمز و همین طور حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به اوج رسیده است.

چرا ایران پهپاد آمریکا را زد؛ چرا واشنگتن پاسخ نداد؟
مقامات نظامی ایران: به پهپاد آمریکایی بارها اخطار داده شده بود
از آخوندک در خلیج فارس تا ‘دزدی دریایی’ در جبل‌الطارق

علاوه بر ماجرای پهپادها، ایران روز جمعه گذشته یک نفتکش با پرچم بریتانیا را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرد.

قبل از آن نیروهای بریتانیایی یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرده بودند.

ایران دلیل توقیف نفتکش بریتانیایی را رعایت نکردن قوانین و مقررات دریایی اعلام کرد و بریتانیا هم گفت که نفتکش ایرانی را به این دلیل توقیف کرده که مقصدش سوریه بوده در حالی که سوریه مشمول تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا است.

هر دو کشور توقیف نفتکش‌های خود را غیر قانونی خوانده‌اند و خواهان آزادی این کشتی‌ها شده‌اند.