پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی/

بسته ویژه خبری-تحلیلی/

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور /

***

توقیف در تنگه؛ انتقام در تهران

روزنامه همشهری، ارگان رسمی شهرداری تهران، در شماره شنبه گذشته خود و در مصاحبه با علی شکوری‌راد، فعال اصلاح‌طلب و دبیر حزب اتحاد ملت، بر مواضع وی مبنی بر ناامیدی مردم ایران و بی‌رغبتی مردم برای حضور در انتخابات تأکید کرد.

همشهری ضمن پرداختن به این دو گزاره در مقدمه مصاحبه، همچنین به نقل از شکوری‌راد می‌نویسد: مردم می‌گویند اگر حضور در انتخابات برای ما منفعتی ندارد، پس چرا در آن شرکت کنیم.

 روزنامه همشهری نیز در اقتفای این جمله شکوری‌راد می‌گوید:  دقیقا بیان ساده‌تر و عامیانه‌تر این نقد، این است که مردم در پاسخ به هشدار اصلاح‌طلبانی که می‌گویند: «اگر مردم در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکنند، رئیس مجلس سعید جلیلی می‌شود.» سؤال می‌کنند: «خب بشود مگر حضور سعید جلیلی یا محمدرضاعارف در مجلس چه تفاوتی برایمان خواهد داشت؟» 

شکوری‌راد در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین اظهار می‌کند: مردم زندگی‌شان به‌هم ریخته است، دیگر امنیت خاطری بابت آینده خودشان و فرزندانشان ندارند و ناراضی‌اند. مردم امیدشان را از دست داده‌اند؛ درحالی‌که این دولت بنا بود دولت امید باشد اما نقض برجام از جانب آمریکا از یک طرف و ناکام ماندن عزمی که قرار بود سبب همگرایی در داخل شود از سوی دیگر، امید مردم را تحت‌الشعاع قرار داد.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین با تأکید بر گرفتاری گسترده مردم و ناتوانی آنها از اصلاح اوضاع، در اشاره به انتخابات آتی گفته است: اگر مشارکت در انتخابات نتیجه‌اش حاکمیت اصولگرایان افراطی بر مقدرات کشور باشد، پیش از آنکه نتیجه این انتخابات به ضرر ما باشد به ضرر مردم است و ما بیشتر از این جهت غصه‌دار می‌شویم که خود مردم ضرر می‌کنند. البته در کنار مردم حاکمیت هم از این روند ضرر می‌کند؛ چراکه حاکمیت با این شکل قابلیت دوامش را از دست می‌دهد.

شکوری‌راد در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرده است: اگر انتخابات آینده آزادترین انتخابات هم باشد، مشارکت مردم در انتخابات حماسی نخواهد بود به‌دلیل اینکه همه سرخوردگی‌ای که در مردم به‌وجود آمده، علاج نخواهد شد.[1]

*تأکید بر ناامیدی و سرخوردگی مردم، تحریم خاموش انتخابات، سقوط حاکمیت در صورت پیروزی فلان جریان سیاسی و حماسی نبودن قطعی حضور مردم در انتخابات؛ آنهم در روزهایی که احساس غرور ملی ایرانیان با اقدامات به‌موقع نظام اسلامی تقویت شده؛ چیزی جز انتقام‌گیری از مردم و نظام و عمل در راستای خواسته‌های دشمنان نیست.

دقت شود که ارگان شهرداری تهران و اصلاح‌طلبان درست در روزهایی دست به ترویج این حرف‌های عجیب می‌زنند که نرخ دلار کاهش شدیدی یافته، ایران یک نفتکش متخلف انگلیسی را توقیف کرده، محور مقاومت به پیروزی‌های بزرگی دست یافته و دروغ جنگ نیز با هدف قرار گرفتن پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکا بر فراز خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی کاملا بر ملا شده است.

آیا این همزمانی که نمی‌توان برداشتی جز انتقام‌گیری لایه‌ای و هدایت‌شده از آن داشت؛ اتفاقیست؟!

ما قضاوت در این باره را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم…

در اشاره به حاقّ صحبت‌های شکوری‌راد مبنی بر سرخوردگی مردم، تحریم خاموش انتخابات و حماسی نبودن انتخابات آتی نیز بیان یک نکته ضروریست و آن اینکه اتفاقا در این اوضاع، اهمیت «رأی خوب» و برداشتن گزینه‌های ناکارآمد فعلی که سبب‌ساز مشکلات کشور هستند؛ بیش از پیش عیان می‌شود و مردم نیک می‌دانند که یک حضور پر شور همراه با رأی خوب چگونه می‌تواند نوشداروی وضع موجود شود و همچون انتخابات مجلس هفتم، اصولگرایانی را بیاورد که با «طرح تثبیت قیمت‌ها» مانع از گرانی‌های دولت اصلاح‌طلبان شوند.

ضمن اینکه اهمیت مقوله انتخابات نیز با رؤیت کارنامه اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شورای شهر بیش از پیش عیان شد و حالا حتی بچه‌های دبیرستانی هم در ایران می‌دانند که اگر بخواهند یک گفتمان سیاسی پیر و ناکارآمد بر معیشت آنها تأثیرات سوء نگذارد؛ بایستی به گفتمان‌های کارآمد و معتقد به نظام رأی بدهند.

گفتنیست، اقدام عجیب ارگان شهرداری تهران در انتشار صحبت‌هایی با مزاج ناامید کردن مردم و گرفتن رمق انتخابات؛ به حدّی غیر قابل منتظره بود که مدیر مسئول این روزنامه در شماره بعدی همشهری (در روز یکشنبه) طی سرمقاله‌ای به توجیه مصاحبه همشهری با شکوری‌راد پرداخت و نوشت: گفت‌وگوی دیروز همشهری با علی شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران یکی از معدود گفت‌وگوهایی بود که توانست به این نقد درون‌گفتمانی جریان اصلاح‌طلبی جانی دوباره بخشد… ولی دیدگاه‌های شکوری‌راد را می‌توان موضع حزب اتحاد ملت ایران به‌عنوان یکی از احزاب اصلی اصلاح‌طلب تلقی کرد که متضمن پذیرش بسیاری از انتقاداتی بود که تاکنون به اصلاح‌طلبان وارد می‌شد.

مهران کرمی در ادامه تصریح کرده است: شاید در نگاه اول ادعا شود که انتشار این مصاحبه در همشهری و به‌ویژه تیتر آن به زیان یک جناح سیاسی است ولی با اندکی تعمق به‌نظر می‌رسد تداوم چنین رویکردی نسبت به دیگر احزاب و جریان‌ها می‌تواند درصورت ارائه حرفه‌ای و اثبات بی‌طرفی رسانه‌ای، برای هر 3 ضلع سپهر سیاسی کشور؛ جامعه، احزاب و رسانه‌ها سودمند باشد![2]

ما در خاتمه این سؤال را از ارکان شهرداری تهران می‌پرسیم که چگونه بایستی بین مواضعی مثل مردم ایران ناامیدند و انتخابات آتی کم‌رمق خواهد بود با مواضع یک منافق پنهان شده در کمپ آلبانی تمییز قائل شد و چگونه باید فهمید که این حرف‌ها از داخل ایران به گوش رسیده است یا از کمپ منافقین؟

***

اعتراف تلخ یک عضو شعسا

موسوی‌لاری: اگر حصر حل نشد همه چیز را تحت تأثیر آن قرار نمی‌دهیم

«عبدالواحد موسوی‌لاری»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی با ایلنا پیرامون مسئله حصر گفته است: دوستانی که موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردند موضوع حصر نیز برایشان دغدغه است.

او همچنین تصریح می‌کند: بالاخره تا کی باید این افراد در حصر بمانند؟ چرایی این مساله مطرح است و باید برای این مساله گشایشی ایجاد شود تا بگویند در جهت حل  مساله و مشکل قدم‌هایی برداشته شد. البته اگر هیچ اتفاقی نیفتد نمی‌گویم که گفت‌وگویی صورت نمی‌گیرد اما با مانع روبرو است یعنی موضوعی تحت این عنوان وجود دارد که باید به نحوی آن را جمع کرد.

موسوی‌لاری در ادامه با اصرار بر اینکه مسئله حصر جنبه سمبولیک پیدا کرده اما به یک حقیقت جالب توجه اشاره می‌کند و می‌گوید: رفع حصر جزو مواردی است که اصلاح طلبان به آن فکر می‌کنند. اما نه اینکه اگر این مساله حل نشد همه چیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. اینکه همه چیز تحت تاثیر حصر قرار بگیرد نه در دوره قبل بوده و نه در آینده خواهد بود. همه برای برطرف شدن این مشکل تلاش می‌کنند اما معنایش این نیست که اگر این مشکل برطرف نشد، هیچ اتفاق دیگری نباید بیفتد.[3]

*آقای لاری درست می‌گوید…

و اعضای هسته سخت اصلاحات قطعا عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند که سرنوشت خود و جریان سیاسی متبوعشان را به مهره‌های سوخته گره بزنند و اگر حصر رفع نشد از فعالیت‌های خود باز بمانند.

و البته نباید از یاد برد که موسوی لاری روغن سوخته را نذر امامزاده کرده است زیرا اصلاح‌طلبان راه دیگری هم غیر از این ندارند که به فعالیت‌های خود بدون موسوی و کروبی و خاتمی ادامه بدهند.

وجه جالبتر ماجرا اینجاست که غیر از محصورین؛ اصلاح‌طلبان باید با انزوای لیدر خود نیز کنار بیایند و این واقعیت تاریخی را بپذیرند که لیدر آنها، مادام که از وقایع سال 88 توبه رسمی نکند؛ در سپهر سیاست ایران هیچ جایی نخواهد داشت.

ماجرای پیش‌گفته اما یک قید دیگر نیز دارد و آن اینکه یقینا وزنه اشتباهات خاتمی و موسوی و کروبی به پای اصلاحات بسته شده است، همانطور که وزنه ناکارآمدی دولت اعتدال به پای آنها بسته شده و اکنون چپ‌ها مجبورند با همین وزنه سنگین در دریای موّاج سیاست شنا کنند.

در انتهای این مسیر غلط که با پنجه کشیدن به صورت جوانان اصلاح‌طلب نیز همراه شده؛ پیش‌بینی زوال اصلاح‌طلبان چندان سخت نخواهد بود.

***

ابتکار یک حجت‌الاسلام برای معرفی حقوق حیوانات

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کودک و نوجوان، در مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از تالیف 50 دستور اسلامی درباره مهربانی با حیوانات برای کودکان، در قالب کتاب جدید خود خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مهربانی با حیوانات از جمله موضوعاتی است که در دین اسلام و روایات به آن‌ها اشاره شده است، کتابی با این مضمون نوشته‌ام و در آن به 50  دستور اسلامی درباره مهربانی با حیوانات با ترکیبی از حکایت‌های مختلف، پرداخته‌ام.

او تصریح کرده است: این کتاب را برای چاپ به نشر قدیانی سپرده‌ام که به‌زودی و بعد از پایان تصویرگری توسط خانم شیوا ضیایی منتشر می‌شود.[4]

*این اقدام جالب و هوشمندانه در قالب بیان تکّه‌های قابل فهم یک گفتمان ناب برای کودکان،‌ یقینا مایه مباهات است و بایستی خواستار ادامه این قبیل اقدامات جذاب فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شد.

خاصّه اینکه حتی شاید خیلی از بزرگترها هم ندانند که اسلام عزیز در بحث حقوق حیوانات مواردی مثل لزوم سلام کردن به اسب‌ها، شلاق نزدن به صورت حیوانات و مسئولیت صاحب یک حیوان برای تهیه غذای او را نیز ذکر می‌کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی، از مراجع عالیقدر شیعه، در کتاب شریف «مفاتیح‌الحیات» موارد جالبی از دستورات اسلام برای رعایت حقوق حیوانات را برشمرده‌اند که خواندنیست.

***

1_ http://newspaper.hamshahri.org/id/67021

2_ http://newspaper.hamshahri.org/id/67311

3_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1215517

4_ http://ibna.ir/fa/doc/shortint/278502