جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » محمدجواد ظریف: جان بولتون انگلیس را به سمت برخورد نظامی سوق میدهد!

محمدجواد ظریف: جان بولتون انگلیس را به سمت برخورد نظامی سوق میدهد!

معاون وزیر دفاع بریتانیا: در حال بررسی گزینه‌های متعدد درباره ایران هستیم

معاون وزیر دفاع بریتانیا گفته است تحریم ایران یکی از گزینه‌های مطرح است.
معاون وزیر دفاع بریتانیا گفته است تحریم ایران یکی از گزینه‌های مطرح است.

توبیاس اِل‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا، درباره واکنش لندن به توقیف نفتکش استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران گفت که در حال حاضر گزینه‌های متعددی مطرح و در حال بررسی است.

او روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای»، با رد این موضوع که دولت به قدر کافی به توقیف نفتکش توسط ایران واکنش نشان نداده، گفت مجموعه‌ای از گزینه‌ها مطرح است و پس از بررسی‌ها و «رایزنی با متحدان‌مان» به اقدام مناسب دست خواهیم زد.

معاون وزیر دفاع بریتانیا همچنین به سوال مجری که آیا تحریم علیه ایران نیز یکی از گزینه‌هاست، پاسخ مثبت داد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا گزارش داده که با توجه به اینکه تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران وجود دارد،‌ مشخص نیست که اعمال فوری تحریم‌های جدید جزو اولین گزینه‌ها باشد.

تنش بین ایران و بریتانیا که به ویژه از ۱۳ تیر و در پی توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های جبل‌الطارق شدت یافت، در روز جمعه و با یورش نیروهای سپاه پاسداران به نفتکش استنا ایمپرو به اوج خود رسیده است.

شرکت «درایاد گلوبال» که میزان خطرات و امنیت دریایی را رصد می‌کند روز یکشنبه نواری صوتی را منتشر کرد که مربوط به مکالمات پیش از توقیف نفتکش استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، در این فایل صوتی ۳۲ ثانیه‌ای مکالمات بی‌سیم بین یک ناو جنگی بریتانیایی و نیروهای سپاه شنیده می‌شود.

از این فایل صوتی چنین برمی‌آید که ناو جنگی بریتانیایی در منطقه پیش از توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو به نیروی دریایی سپاه در مورد این توقیف هشدار داده بود.

در ابتدای مکالمات منتشرشده، یک نیروی ایرانی خطاب به نفتکش استنا ایمپرو می‌گوید: «اگر [از دستورات] اطاعت کنید در امنیت می‌مانید. فورا مسیر خود را به سه‌شش‌صفر تغییر دهید».

بنابر همین گزارش، یک ناوچه جنگی بریتانیایی که دور از محل است خطاب به نفتکش استنا ایمپرو می‌گوید که ترددشان نباید دچار مشکل شود زیرا بر اساس قوانین بین‌الملل، آنها در حال عبور از گذرگاهی بین‌المللی هستند.

این ناوچه جنگی که «مونتروز» نام دارد خطاب به قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز می‌گوید: «لطفاً تأیید کنید که قصد ندارید قانون بین‌الملل را نقض کرده و به طور غیرقانونی وارد نفتکش شوید.»

قایق سپاه نیز در پاسخ می‌گوید: «این قایق گشتی نیروی دریایی سپاه است. قصد چالش نداریم. قصد چالش نداریم. می‌خواهم به خاطر دلایل امنیتی از کشتی بازرسی کنم.»

مقام‌های بریتانیا و جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد که نفتکش استنا ایمپرو با پرچم بریتانیا را به‌ علت «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» در تنگه هرمز توقیف کرده است.

دولت بریتانیا اما اعلام کرده که این نفتکش «در آب‌های عمان و با نقض آشکار حقوق بین‌الملل توقیف شده است».

توقیف این کشتی با محکومیت آمریکا، اروپا و شماری از کشورهای منطقه روبه‌رو شده است.

در همین حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز یک‌شنبه تاکید کرد که تهران باید مسئولیت‌پذیر باشد و به تنش دامن نزند.

وی با بیان اینکه سیاست آلمان تلاش برای جلوگیری از جنگ است گفت که درگیری نظامی «نه برنده‌ای خواهد داشت و نه بازنده‌ای».

عمان نیز خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و حل این مشکل از طریق دیپلماسی شده و از ایران خواسته است تا این نفتکش را آزاد کند.

این کشور همچنین از همه طرف‌ها خواسته است تا منطقه را در معرض خطرهایی قرار ندهند که بر آزادی کشتیرانی بین‌المللی تاثیر بگذارد.

عمان همچنین اعلام کرده که با همه طرف‌ها برای حفظ امنیت کشتیرانی در منطقه در تماس است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز یک‌شنبه توقیف نفتکش بریتانیایی«استنا ایمپرو» را پاسخی به توقیف کشتی ایران در جبل الطارق خواند و گفت که «انگلیسی‌ها دزدی کردند و (سپاه) جواب آنها را داد».

در همین حال غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، گفته است: « ایران در مقابل انگلیسی‌ها و یا به عبارتی جبل‌الطارق ایستاد‌، این مفهوم قدرت صحیح است».

منابع: رویترز، خبرگزاری فارس، خبرگزاری و نشریه بیلد آلمان و رادیو فردا / ا.م / پ.پ