جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

نشست اضطراری کابینه انگلیس در روز دوشنبه درباره توقیف نفتکش/ سفر بولتون به شرق آسیا برای رایزنی درباره تنگه هرمز/

واکنش انصارالله به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان/واکنش قرقاش به اخبار خروج نیروهای اماراتی از یمن/ آغاز استقرار نیرو‌های نظامی آمریکا در عربستان، واکنش انصارالله به اعزام نیرو‌های آمریکایی به عربستان، سفر بولتون به شرق آسیا برای رایزنی درباره تنگه هرمز و واکنش قرقاش به اخبار خروج نیرو‌های اماراتی از یمن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و /رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نشست اضطراری کابینه انگلیس در روز دوشنبه درباره توقیف نفتکش نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر نخست وزیر انگلیس گزارش داد، کابینه دولت لندن، روز دوشنبه درباره نفتکش توقیف شده این کشور در خلیج فارس نشست اضطراری برگزار خواهد کرد؛ ریاست این جلسه بر عهده ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس است.

این نشست یک روز قبل از انتخاب نخست وزیر جدید در روز سه شنبه و کناره گیری ترزا می برگزار خواهد شد.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس به خبرگزاری فرانسه گفته، چیزی که ما از وزرا و مقامات دیگر فهمیدیم، این است که در این نشست درباره حفظ امنیت کشتیرانی در خلیج فارس بحث خواهد شد.

«آلیسون کینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه گفته بود، تشدید تنش‌ها در خلیح فارس به نفع هیچ کسی نیست.

وی که با شبکه «اسکای‌نیوز» عربی مصاحبه می‌کرد، گفته: «لندن کلیه گزینه‌ها برای پاسخ به تهران به دلیل توقیف نفتکش انگلیسی را بررسی خواهد کرد.»

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس نیز از احتمال اعمال تحریم علیه ایران در پاسخ به توقیف نفتکش انگلیسی خبر داده است. با این حال فیلیپ هاموند وزیر دارایی این کشور گفته معلوم نیست اصلا تحریمی وجود داشته باشد که بتوان آن را علیه ایران اعمال کرد یا نه.

نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران یک نفتکش انگلیسی را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد.

ایران دلیل توقیف این نفتکش را خاموش کردن تمام سیستم‌های مکانیابی، برخورد با یک لنج تجاری، عدم پاسخگویی به هشدارهای و دستورهای مقامات کشتیرانی کشورمان و در نهایت عبور از مسیر مخالف برای ورود به تنگه هرمز عنوان کرد.

نشست اضطراری کابینه انگلیس در روز دوشنبه درباره توقیف نفتکش/ سفر بولتون به شرق آسیا برای رایزنی درباره تنگه هرمز/واکنش انصار الله به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان/واکنش قرقاش به اخبار خروج نیروهای اماراتی از یمن

آغاز استقرار نیروهای نظامی آمریکا در عربستان

در تازه‌ترین تحولات نظامی میان ریاض و واشنگتن، پس از موافقت پادشاه عربستان با استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته مجوز اعزام 500 نظامی و تجهیزات این کشور به عربستان سعودی را صادر کرد. پنتاگون در این‌باره تصریح نمود در هماهنگی با عربستان سعودی، استقرار نیرو و تجهیزات برای تضمین امنیت ناشی از تهدیدات به وجود آمده، انجام خواهد شد.

شبکه تلویزیونی «الجزیره»، بامداد امروز گزارش داد، ارتش آمریکا استقرار صدها سرباز، جنگنده و سامانه‌های موشکی در پایگاه «شاهزاده سلطان» در نزدیکی ریاض را بعد از موافقت پادشاه سعودی با استقبال از نیروهای آمریکایی در عربستان آغاز کرده است. این اقدام از ترس تقابل نظامی در سایه تنش‌های فزاینده میان تهران و واشنگتن و حملات مداوم انصارالله انجام می‌شود.

شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد، عملا شماری نیروی آمریکایی در پایگاه مذکور مستقر شده‌اند و تعداد آنها بعد از رسیدن اسکادران هوایی آمریکا به پایگاه بیش از 500 تن خواهد شد.

نشست اضطراری کابینه انگلیس در روز دوشنبه درباره توقیف نفتکش/ سفر بولتون به شرق آسیا برای رایزنی درباره تنگه هرمز/واکنش انصار الله به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان/واکنش قرقاش به اخبار خروج نیروهای اماراتی از یمن

ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا گزارش داد، طی هفته‌های آتی شاهد استقرار جنگنده‌ها و سامانه‌های دفاع موشکی خواهیم بود.

این منابع در عین حال تأکید کردند، عربستان با پرداخت برخی هزینه‌های مالی لازم این استقرار موافقت کرده است.

واکنش انصار الله به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن استقبال ریاض از استقرار 500 نظامی آمریکایی در خاک عربستان را به سخره گرفت و اظهار داشت، سعودی‌ها در شرایطی به آمریکا و انگلیس تکیه می‌کنند که نمی‌دانند چگونه از باتلاق یمن خارج شوند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در صفحه فیسبوک خود به توافق جدید ریاض و واشنگتن درباره حضور نیروهای آمریکایی در عربستان واکنش نشان داد و نوشت: «ریاض در باتلاق یمن گیر کرده است و نمی داند چگونه باید از آن خارج شود. به همین دلیل، از اعزام 500 نظامی آمریکایی به عربستان استقبال می‌کند و به خاطر جلب حمایت آمریکا و انگلیس به بقای نظامیان خارجی تن می‌دهد.

عبدالسلام با اشاره تلویحی به ایران افزود: چقدر فاصله است بین عربستان و کشور مستقلی که به تنهایی و با صلابت و اقتدار در برابر قدرت‌های استکباری جهان می‌ایستد.

سفر بولتون به شرق آسیا برای رایزنی درباره تنگه هرمز

در پی افزایش تنش میان سئول و توکیو، «جان بولتون» مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه این کشور را به مقصد ژاپن ترک کرد.

گفته می‌شود، او همچنین قصد دارد این دو متحد نظامی خود را به شرکت در طرح نظامی واشنگتن برای گشت‌زنی در آبراه‌های حیاتی غرب آسیا نظیر تنگه هرمز ترغیب کند.

به نوشته «رویترز»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در توئیتر نوشت بولتون قصد دارد، گفت‌وگو با «دوستان و متحدان حیاتی» را ادامه دهد.

سخنگوی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی نیز روز یکشنبه اعلام کرد، بولتون قرار است ۲۳ و ۲۴ جولای (یکم و دوم مرداد) به سئول سفر کند. او روز چهارشنبه با «چونگ اوی یونگ» همتای خود در کره‌جنوبی در خصوص صلح دائمی در شبه‌جزیره کره و تقویت اتحاد بین واشنگتن و سئول صحبت خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه کمک به رفع تنش میان این دو متحد مهم کشورش در آسیا را پیشنهاد کرد.

همچنین بولتون طی این سفر آسیایی به ‌دنبال جلب حمایت برای طرح ابتکاری آمریکا برای افزایش نظارت بر خطوط حیاتی کشتی‌رانی در خاورمیانه خواهد بود. این طرح توسط برخی متحدان واشنگتن که مایل به افزایش تنش با ایران نیستند، مورد استقبال قرار نگرفته است.

رسانه‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند، ممکن است این موضوع در سفر بولتون به توکیو در دستور کار قرار گیرد. یک مقام کره‌جنوبی نیز هفته گذشته گفت، واشنگتن هنوز در این زمینه درخواستی رسمی از سئول نکرده است.

واکنش قرقاش به اخبار خروج نیروهای اماراتی از یمن

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه خود در توییتر نوشت: «ائتلاف عربی در یمن، که در قلب آن عربستان سعودی برادر و دولت امارات قرار دارد، مکانیزم‌های خود را درباره بحران و جنگ تقویت کرده‌اند… این ائتلاف برای ورود به مرحله بعدی با ابزارهای سیاسی و نظامی و با اصرار بر تحقق اهداف استراتژیکی‌اش آماده می‌شود.»

وی افزود: «جنگ‌های جدید پیچیده هستند، افغانستان، عراق و سوریه گواهی بر این امر هستند.»

این وزیر اماراتی مدعی شد: «ائتلاف عربی مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک خود و در رأس آن، ممانعت از تلاش‌ها برای تغییر توازن‌های استراتژیک در منطقه، بازگرداندن دولت (مستعفی یمن) و آزادسازی اراضی را محقق ساخته است و تنها طرح ثبات سیاسی و تداوم آن می‌ماند.»

این اظهارات وزیر اماراتی در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌ها و منابع خبری از خروج امارات از جنگ علیه یمن خبر می‌دهند؛ اقدامی که باعث شده است تا عربستان سعودی خود را در باتلاق یمن تنها ببیند و برای حفاظت از خود در برابر حملات تلافی‌جویانه نیروهای یمنی، دست به دامان نیروهای آمریکایی شود.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند، با وجود این‌که عربستان سعودی سامانه‌های پیشرفته پاتریوت را در اختیار دارد و نیز سامانه گنبد آهنین را از اسرائیل خریداری کرده است، ولی در مقابله با حملات یمنی‌ها شکست خورد و در اینجا بود که پادشاه عربستان سعودی، متوجه خطر شده و از آمریکایی‌ها درخواست کمک نظامی کرد.