جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نیروی دریایی سپاه پاسداران دومین نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد!جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، شامگاه جمعه ۲۸ تیرماه توقیف دو نفتکش توسط ایران در تنگه هرمز را «غیر قابل قبول» خواند!!!

نیروی دریایی سپاه پاسداران دومین نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد!جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، شامگاه جمعه ۲۸ تیرماه توقیف دو نفتکش توسط ایران در تنگه هرمز را «غیر قابل قبول» خواند!!!

وزارت خارجه بریتانیا  توقیف دومین شناور این کشور توسط ایران را تایید کرده است.

ساعتی پس از انتشار خبر توقیف نفتکش استینا ایمپرو توسط سپاه پاسداران، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک نفتکش دیگر نیز توسط ایران توقیف شده است.بنابر این گزارش، ابرنفتکش MESDAR با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد و ترتیب توقیف این دو نفتکش نیز هنوز روشن نیست.خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع معتبری که تردد نفتکش‌ها را رصد می‌کنند گزارش داده است ابرنفتکش MESDAR، با پرچم لیبریا و در اختیار بریتانیا، به مقصد بندری در عربستان در حرکت بود اما عصر جمعه در تنگه هرمز یکباره به سوی آب‌های ایران تغییر مسیر داد.رویترز با استناد به همین منابع، فاصله زمانی بین هدایت دو نفتکش به آب‌های ایران را حدود ۴۰ دقیقه ذکر کرده است.

بریتانیا اقدام ایران در «توقیف نفتکش‌ها» را غیرقابل قبول خواند‎!

جرمی هانت خبر داد که کابینه بریتانیا قرار است نشستی اضطراری برای بررسی راه‌های آزادی دو کشتی توقیف شده توسط ایران برگزار کند
جرمی هانت : کابینه بریتانیا قرار است نشستی اضطراری برای بررسی راه‌های آزادی دو کشتی توقیف شده برگزارکند!
تصویری از نفتکش «استنا امپرو» با پرچم بریتانیا تردد می‌کند

سپاه پاسداران جمعه اعلام کرد یک نفتکش با پرچم بریتانیا را توقیف کرده است. ساعاتی بعد از آن گزارش شد که یک ابر نفتکش با پرچم لیبریا نیز در تنگه هرمز توقیف شده است. اما برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نفتکش لیربیایی آزاد شده و اکنون به مسبر خود ادامه می‌دهد.

رادیو فردا/ با این حال جرمی هانت در سخنان از «توقیف دو نفتکش» توسط نیروهای ایرانی ابراز نگرانی شدیدی کرد.وزیر امور خارجه بریتانیا تصریح کرد: «توقیف این کشتی‌ها غیر قابل قبول است. ضروری است که آزادی کشتیرانی تامین شود و تمام کشتی‌ها بتوانند در منطقه با خیال راحت و آزادانه حرکت کنند.»وی همچنین گفت که کابینه بریتانیا قرار است نشستی اضطراری برای بررسی راه‌های آزادی دو کشتی توقیف شده توسط ایران برگزار کند.سپاه پاسداران اعلام کرده که نفتکش «استینا ایمپرو» را به‌ علت «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» در تنگه هرمز توقیف کرده است. این نهاد نظامی ولی در خصوص توقیف ابرنفتکش دوم سکوت کرده است.اما برخی سایت‌های خبری ایران از جمله خبرگزاری مهر نوشته‌اند که ابرنفتکش دوم «در چارچوب مأموریت جاری گشتی‌های نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفاً نسبت به ضرورت دریانوردی بی‌ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است».

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اقدامات ایران مهر تاییدی است بر نظر او که ایران کاری جز مشکل‌سازی ندارد.

آقای ترامپ سپس تصریح کرد که در این ارتباط با مقام‌های بریتانیایی تماس خواهد گرفت.

گرت مارکیس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم با بیان این که از توقیف نفتکش بریتانیایی مطلع شده، گفت، ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای مقابله با اقدامات «مخرب ایران» ادامه می‌دهد.

شرکت کشتیرانی «استنا بالک» در بیانیه‌ای تایید کرده است که ساعت ۶ بعداز ظهر به وقت محلی، نفتکش استنا ایمپرو، ثبت شده در بریتانیا، به هنگام حرکت در آب‌های بین المللی در تنگه هرمز توسط چند قایق تندرو و یک هلیکوپتر به داخل آب‌های ایران هدایت شده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده که ارتباطش با نفتکش استنا ایمپرو و ۲۳ خدمه آن قطع شده است.

پیشتر گزارش شده بود که نفتکش «استنا ایمپرو» با پرچم بریتانیا به طور ناگهانی مسیرش را به سمت آب‌های ایران تغییر داده، در حالی که مقصد آن عربستان سعودی بوده است.

گفته می‌شود این نفتکش از بندر فجیره امارات عازم بندر الجبیل عربستان بوده، ولی مسیرش را عوض کرده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز و مهر