پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

دیدار ظریف با سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران/واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی/ گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مورد ایران

اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی، گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مورد ایران و مفقود شدن یک ملوان آمریکایی در خلیج فارس از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دیدار ظریف با سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پایگاه خبری المانیتور شامگاه جمعه در گزارشی به نقل از منابع آگاه خبر داد، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در نیویورک با «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی دیدار کرده است.

المانیتور نوشت که نمایندگی ایران در نیویورک به سؤال این پایگاه خبری درباره صحت این دیدار پاسخ نداده است.

به دیدار ظریف با سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران/واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی/ گفتگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مورد ایران

پیشتر نیز وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در نیویورک گفته بود که وی با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا دیدار داشته؛ اما با مقاماتی از دولت ترامپ یا نمایندگانی از طرف آن دیدار نداشته است، حال آنکه منابع خبری اعلام کرده‌اند، سناتور رند پال، از سناتورهای نزدیک به ترامپ به شمار می‌آید.

اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت، رئیس جمهور این کشور آماده دیدار با مقامات ایرانی بدون هیچگونه پیش شرطی است.

وزیر امور خارجه آمریکا این سخنان را در کنفرانس خبری مشترک با «جرج فوریه» همتای آرژانتینی خود و پس از نشست وزیران نیمکره غربی درباره مبارزه با تروریسم در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین مطرح کرد.

به دیدار ظریف با سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران/واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی/ گفتگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مورد ایران

پامپئو در این کنفرانس خبری بار دیگر بر تمایل خود برای مصاحبه با رسانه‌های ایرانی ـ همانطور که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز با رسانه‌های آمریکایی مصاحبه می‌کند ـ ابراز داشت.

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که جمعه متن آن منتشر شده گفته، دولت این کشور آماده است «بدون پیش‌شرط» با ایران درباره برنامه موشکی این کشور گفت‌وگو کند.

واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی

«سرگئی ریابکوف» در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت تمرکز نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس به‌ قدری بالاست که منطقه در خطر یک درگیری قرار دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «ما به این مسأله توجه داریم. تمرکز نیروها و جنگ افزارهای کشورهای مختلف در خلیج فارس به قدری بالاست که هر حادثه‌ای محتمل است. مهمترین چیز این است که سناریو تنش ‌زدایی را پیاده کنیم. ما بار دیگر شاهد این هستیم که شرایط نه فقط انفجاری‌ است، بلکه آبستن درگیری است.»

به دیدار ظریف با سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران/واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی/ گفتگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مورد ایران

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ظهر روز پنج‌شنبه به وقت محلی مدعی شد، یکی از ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرده است.

دونالد ترامپ در آغاز سخنرانی خود در کاخ سفید به حاضران گفت: «پیش از آغاز سخنرانی می‌خواهم شما را در جریان حادثه‌ای که امروز در تنگه هرمز اتفاق افتاد، قرار دهم. امروز کشتی یو‌اس‌اس باکسر که یک شناور آبی‌-خاکی تهاجمی است، علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله 1000 یاردی (900 متری) آن پیشروی کرده و چندین هشدار را نادیده گرفته بود، اقدام دفاعی انجام داد و پهپاد را بلافاصله نابود کرد.»

گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مورد ایران

دفتر ریاست جمهوری آمریکا از گفتگوی تلفنی ترامپ با همتای فرانسوی اش خبر داد؛ بنابراین، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با «امانوئل ماکرون» مسائل مهم منطقه ای و تحولات ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

کاخ سفید همچنین در مورد توقیف یک نفتکش انگلیسی از سوی ایران در خلیج فارس ابراز نگرانی کرد.

مفقود شدن یک ملوان آمریکایی در خلیج فارس

نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد، یکی از ملوانان ناو هواپیمابر «یو. اس. اس. آبراهام لینکلن» در خلیج فارس ناپدید شده و عملیات جستجو برای یافتن وی در جریان است.

بر اساس بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نوشت: هم اکنون چهار کشتی از آمریکا، اسپانیا و پاکستان در حال جستجوی ملوان مفقود شده در دریای عرب هستند.

این ملوان پس از آنکه گزارش شده که یک نفر از عرشه آبراهام لینکلن سقوط کرده، در فهرست نیروی وظیفه با وضعیت مکانی نامعلوم قرار گرفته است.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دو ماه پیش به بهانه افزایش «توان بازدارندگی» آمریکا در برابر ایران به منطقه آمده و از آن زمان در دریای عرب مستقر شده است.