پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، در کاخ سفید اعلام کردکه آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرد/

دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، در کاخ سفید اعلام کردکه آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرد/

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه گفت که  در تنگه هرمز  ناو جنگی «یو اس‌اس باکسر» آمریکا یک پهپاد ایرانی را که به هزار متری آن نزدیک شده بود سرنگون کرده است.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی در کاخ سفید اظهارداشت که یک کشتی جنگی این کشور امروز در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده است.

ترامپ گفت: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد و «یو. اس. اس. باکسر» که یک کشتی آبی-خاکی تهاجمی است، در آن مشارکت داشت. باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله بسیار بسیار نزدیکی جلو آمده بود، تقریبا ۱۰۰۰ یارد (۹۱۴ متر) و چندین هشدار برای کنار رفتن را نادیده گرفت و تهدیدی برای کشتی و خدمه کشتی بود، اقدام تدافعی انجام داد. این پهپاد بلافاصله نابود شد.این تازه‌ترین نمونه از اقدامات تحریک‌آمیز و خصومت‌آمیز متعدد ایران علیه کشتی‌های فعال در آب‌های بین‌المللی است. ایالات متحده حق دفاع از نیروها، تأسیسات و منافع خود را برای خود محفوظ می‌داند و از همه کشورها می‌خواهد تلاش‌های ایران برای ایجاد اختلال در آزادی تردد و تجارت بین‌المللی را محکوم کنند.من همچنین از دیگر کشورها می‌خواهم که هنگام گذر از این تنگه، از کشتی‌های خود محافظت کنند و در آینده با ما همکاری کنند… فکر کردم که باید بدانید.»

رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی پیش هم در جمع خبرنگاران مدعی شده بود که امروز در ایران «اتفاق بزرگی» افتاده است.

 

دونالد ترامپ (چپ) در نشست خبری مشترک با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، در کاخ سفید این خبر را اعلام کرد.

ترامپ که همراه با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت پس از اینکه پهپاد ایرانی به هزار متری ناو «یو اس‌اس باکسر» نزدیک شد و به هشدارها توجه نکرد، کشتی آمریکایی موضع دفاعی گرفت.به گفته وی، پهپاد ایرانی امنیت ناو آمریکایی و خدمه آن را تهدید کرده بود.رئیس‌‌جمهوری آمریکا افزود: «این آخرین مورد از اقدامات متعدد تحریک‌آمیز و خصمانه ایران علیه کشتی‌های در حال تردد در آب‌های بین‌المللی است. ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا از نیروها، تجهیزات و منافع خود حفاظت کرده و از همه کشورها می‌خواهد تا مانع‌تراشی ایران بر سر راه عبور مرور آزاد و تجارت جهانی را محکوم کنند».

وی همچنین از همه کشورها خواست تا«از کشتی‌های خود که عازم تنگه هرمز هستند حفاظت و در آینده با ما همکاری کنند».

تهران هنوز واکنشی به این اقدام آمریکا نشان نداده است.

سرنگونی پهپاد ایران پس از آن صورت می‌گیرد که یگان موشکی سپاه روز ۳۰ خرداد امسال یک پهپاد پیشرفته آمریکایی را در تنگه هرمز ساقط کرد.

ایران می‌گوید که پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی‌اش شده بود ولی آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته که این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است.

از آن زمان تنش بین دو کشور به اوج خود رسیده است و این نگرانی بوجود آمده که یک درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا ممکن است به جنگی تمام عیار در خاورمیانه منجر شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اقدام ایران گفته بود که پس از هدف قرار گرفتن پهپاد کشورش تصمیم گرفت که دستور حمله محدود به ایران را صادر کند، اما به دلیل نگرانی از تلفات انسانی احتمالی این حمله، فعلاً از انجام آن منصرف شده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نیز روز دوم تیر هشدار داده بود که تهران نباید «ملاحظه‌ای» که رئیس‌جمهوری آمریکا در لغو حمله تلافی‌جویانه علیه ایران به‌ خرج داده را «با ضعف اشتباه بگیرد».

ایالات متحده بارها ایران را به خاطر حمله به چندین نفتکش طی ماه‌های گذشته در نزدیکی آب‌های امارات و دریای عمان مقصر دانسته است. تهران این اتهام را رد کرده است.

روز پنجشنبه واشینگتن از ایران خواست تا یک شناور خارجی و خدمه آن را که سپاه پاسداران توقیف کرده است آزاد کند.

این شناور با نام «ریاح» از روز شنبه از صفحه رادار محو شده بود و روز پنجشنبه اعلام شد که به «دلیل قاچاق سوخت» توقیف شده است. هرچند سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه گفته بود که شناور یاد شده دچار نقص فنی شده و در حال تعمیر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر