جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بولتون: ایران نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد/ لاوروف: اروپا در برابر آمریکا باید موضع شفافتری اتخاذنماید!

بولتون: ایران نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد/ لاوروف: اروپا در برابر آمریکا باید موضع شفافتری اتخاذنماید!

جان بولتون در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: یکی از بدترین اشتباهات توافق با ایران، که در حال حاضر به طور کامل نمایان شده این است که به ایران اجازه داد شد که برنامه غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

رادیو فردا- جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ / جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پنجشنبه ۲۷ تیرماه در واکنش به دور تازه تحریم‌های آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران گفته است که تهران نباید توان غنی سازی اورانیوم داشته باشد.ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.جان بولتون در ادامه توییت خود نوشته است: ایران نباید غنی سازی (اورانیوم) داشته باشد. فشار حداکثری تا زمانی که ایران جاه طلبی‌های اتمی و فعالیت‌های مخرب خود را کنار بگذارد، ادامه خواهد داشت.

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را بازگرداند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود، برجام مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی‌شد و همچنین فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران را در بر نمی گرفت.در واکنش به تحریم های فزاینده آمریکا، ایران طی هفته‌های اخیر اعلام کرده است که تعهدات خود در چارچوب برجام را کاهش می‌دهد.ایران که می‌گوید با ادامه تحریم‌های ایالات متحده امکان برخورداری از منافع برجام را ندارد در گام نخست خود برای کاهش تعهداتش در قالب برجام از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده‌ای که مجاز بود در اختیار داشته باشد، عبور کرد.گام دوم ایران نیز افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد بود و گام سوم چنان که گفته شده افزایش بیشتر سطح غنی‌سازی خواهد بود. با این حال ایران تاکید دارد که اگر دیگر طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کنند، همه این موارد قابل بازگشت هستند.

مقام های آمریکایی به کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داده و تهران را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم می‌کنند.

با این حال، وزیر امور خارجه امریکا از روند فشارهای گسترده واشینگتن علیه تهران دفاع کرده و می‌گوید «تحریم‌ها جواب داده است.»

دیگر طرف‌های توافق اتمی با ایران، از جمله متحدان اروپایی آمریکا، در این توافق باقی مانده‌اند و در عین حال خواستار اجرای کامل آن شده‌اند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ