پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نشریه اکسپرس گزارش داد؛ اسرائیل و موساد به دنبال بالا کشیدن محموله نفت کش ایرانی در جبل‌الطارق!

نشریه اکسپرس گزارش داد؛ اسرائیل و موساد به دنبال بالا کشیدن محموله نفت کش ایرانی در جبل‌الطارق!

به گفته نشریه اکسپرس این سازمان وابسته به موساد در ماه‌های اخیر در دادگاه‌های ایالات متحده پرونده‌های متعددی علیه ایران برای مرگ اسراییلی‌ها و شهروندان آمریکایی توسط گروه‌های اسلامی، از جمله حماس و حزب الله، باز کرده که در اغلب آن‌ها موفق به پیروزی در اخذ حکم شده است.

گروه حقوقی شورات هادین (Shurat HaDin) که ارتباطاتی با سرویس جاسوسی اسرائیل موساد دارد، از دادگاه عالی جبل الطارق خواسته تا مجوز توقیف تانکر نفت کش ایرانی را برای این گروه صادر کند. این گروه مدعی شده که می خواهد از درآمد حاصل از توقیف محموله این تانکر برای جبران خسارات قربانیان تروریسم که توسط ایران حمایت می شود، استفاده کند. این مداخله اسرائیل تهدیدی جدی برای تلاش های دیپلماتیک بریتانیا در راستای کاهش تنش در خلیج فارس است.

گفته می شود، این گروه در این خصوص لایحه ای حقوقی به دادگاه جبل الطارق ارائه داده است.

اسرائیل و موساد به دنبال بالا کشیدن محموله نفت کش ایرانی در جبل الطارق!

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز گذشته برای گفت‌وگوهایی با هدف نجات توافق هسته ای ایران، با همتایان خود در اتحادیه اروپا ملاقات کرد. هانت هشدار داد، پس از اعمال تحرم های آمریکا تنها یک «پنجره کوچک» برای نجات این توافق وجود دارد؛ اما اقدامات او در این راستا به واسطه اقدام حقوقی شوارت هادین پیچیده شده است.

به گفته نشریه اکسپرس این سازمان وابسته به موساد در ماه های اخیر در دادگاه های ایالات متحده پرونده های متعددی علیه ایران برای مرگ اسراییلی ها و شهروندان آمریکایی توسط گروه های اسلامی از جمله حماس و حزب الله، باز کرده که در اغلب آنها موفق به پیروزی در اخذ حکم شده است.

نتتسانا دارشان لایتنر، رئیس شوارت هادین، اظهار امیدواری کرده است، در این پرونده نیز پیروزی با این مؤسسه باشد.

او به نشریه تایمز گفته است: توقف گریس 1 در جبل الطارق فرصتی نادر برای قربانیان در راستای توقیف دارایی های ایران و فرصتی برای دولت های اروپایی است تا نشان دهند که در مبارزه با تروریسم بی رحم و بی تعارف هستند.

سخنگوی سفارت ایران در لندن گفته: موقعیت روشن است. تانکر غیر قانونی توقیف شده است و باید در اسرع وقت آزاد شود. سخنگوی دفتر امور خارجه بریتانیا در این خصوص گفته: تحقیقات صورت گرفته در خصوص گریس 1 مربوط به اختیارات جبل الطارق است. گمانه زنی در خصوص اقدامات قانونی فرضی، نامناسب به نظر می رسد.

تانکر نفت کش گریس 1 در اوایل ماه جاری میلادی توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در تنگه جبل الطارق مورد توقیف قرار گرفت. بریتانیا گفته این تانکر محموله نفتی به سمت سوریه حمل می کرده که نقض تحریم های اتحادیه اروپا بوده و توقیف آن ارتباطی با ایرانی بودن آن یا تحریم هایی که آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای سال 2015 به ایران تحمیل کرده است، ندارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پیامی توییتری در خصوص توقیف این نفت کش نوشت: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا می‌شود. تا جایی که می‌دانستم اتحادیه اروپا ضد فراسرزمین‌گرایی بود. توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران که توسط نظامیان بریتانیایی به نیابت از «تیم ب» انجام شد، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.

همچنین آیت الله خامنه ای دیروز در سخنان خود، این اقدام را دزدی دریای خطاب و فرمودند: آنها که خباثتشان برای همه آشکار است، کشتی ما را با راهزنی دریایی ربوده‌اند اما سعی می کنند به آن شکل قانونی بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی این کارها را بی جواب نمی گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

گفتنی است، اکنون باز شدن پای یک نهاد اسرائیلی به مسأله نفت کش ایرانی، شرایط را بیش از پیش بحرانی خواهد کرد و مسئولیت های دولت انگلستان در خصوص تانکر ایرانی و محموله آن را دو چندان خواهد نمود.