سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ابراز نگرانی اروپا از خطر فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران

ابراز نگرانی اروپا از خطر فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران

بریتانیا، آلمان و فرانسه سه عضو برجسته اتحادیه اروپا و از امضاء کنندگان توافق هسته‌ای با ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک از افزایش تنش در منطقه خلیج و احتمال فروپاشی «برجام» ابراز نگرانی کرده و خواستار از سرگیری گفتگوها در این پرونده شدند.

منبع: دبی-العربیه.فارسی/این چهارکشور در بیانیه‌ای که ریاست جمهوری فرانسه آن را منتشر کرد، گفتند:«ما از خطر فروپاشی کامل توافق اتمی بر اثر تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران بویژه پس از تصمیم اخیر ایران به عدم پایبندی به بندهای محوری توافق هسته‌ای، نگران هستیم».این کشورها اعلام کردند که از حملات اخیر به کشتی‌های نفتی و ناامن کردن منطقه خلیج خیلی نگران هستند.

این بیانیه افزود :«ما بر این باوریم که زمان اقدام مسئولانه، یافتن راه‌هایی برای پایان دادن به تنش و از سرگیری گفتگوها فرا رسیده است».

سه کشور عمده اروپایی در بیانیه گفتند :«خطر آنچنان بزرگ است که تمام طرف‌های ذینفع باید به حفظ آرامش پایبند باشند و به پیامدهای احتمالی اقداماتشان بیندیشند».

ایران در ماه مه، یعنی یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای 2015 اعلام کرد که به محدودیت برنامه هسته‌ای پایبند نخواهد بود و عملا از برخی تعهدات خود در برابر کشورهای اروپایی عقب نشینی کرد. تصمیم ایران باعث شد که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی بیشتری را علیه ایران اعمال کند.

ایران در روز هشتم ژوئیه اعلام کرد که درصد غنی سازی را به میزان بالاتری از محدودیت مورد توافق در برجام افزایش داده است.

تصمیم ایران با انتقاد همه اعضای امضا کننده توافق هسته‌ای مواجه شد.

بریتانیا، آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ایران، چین و روسیه در سال 2015 توافق هسته‌ای «برجام» را با ایران امضا کردند.