پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » وزیر امور خارجه ایران: پیشنهادی برای مبادله زاغری با نفتکش ندادند

وزیر امور خارجه ایران: پیشنهادی برای مبادله زاغری با نفتکش ندادند

وزیر امور خارجه ایران، توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط بریتانیا را یک راهزنی دریایی دانست و اعلام کرد که تاکنون پیشنهادی در خصوص مبادله نفتکش با نازنین زاغری مطرح نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ظریف چهارشنبه 10 ژوئیه 2019 در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران گفت: «اقدامی که اخیراً بریتانیا انجام داد، نقض تعهدات‌شان است چون این اقدام از طرف آمریکایی‌ها و برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران انجام دادند و ارتباطی به سوریه ندارد این اقدام صرفاً اقدامی است که بریتانیا از طرف گروه بی انجام داد و نقض اساسی برجام محسوب می‌شود.»

او کار دستگاه دیپلماسی را احضار سفیر، اعتراض و توئیت کردن درباره موضوعات دانست که مورد استفاده این دستگاه قرار گرفته‌اند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «ابزار عمل متقابل بر عهده افراد دیگری است و اگر قرار است عملی انجام شود آنها باید عمل کنند.»

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی دولت بریتانیا پیشنهادی درباره مبادله نفتکش با نازنین زاغری مطرح شده است؟ گفت، چنین پیشنهادی مطرح نشده، او توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط بریتانیا را یک راهزنی دریایی دانست که اصلاً جایگاهی ندارد تا درباره مبادله آن صحبت کرد.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی است که در سال 1395 وقتی قصد داشت فرودگاه ایران را به مقصد بریتانیا ترک کند، دستگیر شد. اتهام وارد شده به او براندازی نرم جمهوری اسلامی است. دادگاه بدوی، جرم زاغری را جاسوسی دانست و او را به پنج سال زندان محکوم کرد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که نفتکش توقیفی نه مالکیتش برای ایران است و نه پرچم ایران را دارد و بر همین اساس پیگیری حقوقی ایران در این زمینه را غیرممکن دانست اما از پیگیری سیاسی در این زمینه خبر داد.

گفتنی است، نیروی دریایی بریتانیا، هفته پیش، یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق، به دلیل نقض تحریم نفتی سوریه توسط اتحادیه اروپا، توقیف کرد.

دادگاه عالی جبل الطارق، اعلام کرد که این توقیف تا 19 ژوئیه ادامه خواهد داشت. مقامات جبل الطارق تاکید کردند که توقیف یک ابرنفتکش متعلق به ایران به دنبال تصمیم مسئولان این سرزمین فرادریایی بریتانیا اتخاذ شده و کشور دیگری دستور توقیف این نفتکش را صادر نکرده است.

جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در یک اظهارنظر گفته بود که توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا از بریتانیا انجام شده است اما در بیانیه دولت محلی جبل الطارق آمده است: «هیچ درخواست سیاسی در هیچ مقطع زمانی از سوی هیچ کدام از دولت‌ها مطرح نشده بود و تصمیمات دولت جبل الطارق به طور مستقل و بر اساس نقض قوانین موجود، بدون توجه به ملاحظات سیاسی خارجی اتخاذ شده است