جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » فرستاده ماکرون به ایران سفر می‌کند !

فرستاده ماکرون به ایران سفر می‌کند !

 به گزارش آسوشیتدپرس،بنیامین نتانیاهو از کشورهای اروپایی خواست از تحریم های «فلج کننده» آمریکا علیه ایران حمایت کنند. نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده است: مهم است که این اقدامات ایران را، نه با کاهش فشار، بلکه با تشدید فشار پاسخ داد.

 

کاخ‌ الیزه اعلام کرد: فرستاده ماکرون سه‌شنبه به ایران سفر می‌کند.کاخ الیزه مدت زمان این سفر را دو روز اعلام کرده است.بر اساس اعلام کاخ الیزه، هدف از این سفر کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا عنوان شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از النشره، کاخ الیزه امروز دوشنبه اعلام کرد که مشاور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه فردا سه‌شنبه به ایران سفر می کند.

کاخ سفید می‌گوید، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در خصوص برنامه هسته ای ایران صحبت کرده‌اند. (عکس از آرشیو)
کاخ سفید می‌گوید، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در خصوص برنامه هسته ای ایران صحبت کرده‌اند. (عکس از آرشیو)

رادیو فردا:گفت‌وگوی ترامپ و مکرون درباره ایران؛ مشاور رئیس جمهوری فرانسه به تهران می‌رود

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، درباره تهدید ایران به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم گفت‌وگو کردند.در بیانیه یک سخنگوی کاخ سفید که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده، آمده است: «طرفین در خصوص تلاش‌های جاری برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و پایان دادن به رفتار ایران برای برهم زدن ثبات در خاورمیانه، با هم گفت‌وگو کردند».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه اعلام کرد که درصد غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۴.۵ درصد رسیده است. بر اساس برجام، این درصد نباید از مرز ۳.۶۷ درصد تخطی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این خبر را تایید کرده است.

سفر مشاور مکرون به تهران

در همین حال، کاخ الیزه روز دوشنبه ۱۷ تیر اعلام کرد به دنبال تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم فراتر از سقف تعیین شده در برجام آقای مکرون مشاور ارشد خود را به تهران می‌فرستد.

کاخ الیزه می‌گوید، امانوئل بن، مشاور ارشد رییس جمهوری فرانسه بار دیگر سه شنبه عازم تهران خواهد شد.

امانوئل بن آخر خردادماه سال جاری و در بحبوحه بحران حمله به دو نفتکش در دریای عمان سفری یک روزه به تهران داشت.

آسوشیتدپرس می گوید، مشخص نیست که امانوئل بن چند روز در تهران اقامت خواهد داشت و یا این که با چه کسانی در ایران ملاقات خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه واشینگتن علیه تهران، کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته ای با ایران تحت فشار قرار گرفته اند.

امانوئل مکرون چند روز پیش گفته بود در صدد یافتن راهی برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی تا ۱۵ ژوئیه (دوشنبه آینده) است.

رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تلفنی صحبت کرد.

آمریکا که سیاست فشار حداکثری بر ایران را برای دستیابی به توافق تازه موشکی، هسته‌ای و تعریف نقش تهران در منطقه را دنبال می‌کند، روز دوشنبه بار دیگر اعلام کرد که به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در این زمینه گفت: «تا زمانی که حکومت ایران از برنامه تسلیحات هسته‌ایش دست برنداشته و به فعالیت‌های خشونت‌بار خود در سرتاسر منطقه خاورمیانه پایان ندهد، همچنین اقدامات و حمایت از تروریسم در جهان، به افزایش فشارهای خود ادامه می‌دهیم».

ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و تحریم‌های شدید آمریکا را «تروریسم اقتصادی» عنوان کرده است.

جان بولتون تصریح کرد: سیاست فشار حداکثری رئیس جمهوری ترامپ در حال نتیجه دادن است.

وی اضافه کرد: ما تازه آغاز کرده ایم. هدف رئیس جمهوری ترامپ دستیابی به توافق جدیدی است که به بهترین نحو منافع ایالات متحده را تامین خواهد کرد.

واکنش نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در همین روز گفته است که اقدامات ایران در راستای پیدا کردن راهی برای کاهش فشار است.

به گزارش آسوشیتدپرس، نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده است: مهم است که این اقدامات (ایران را)، نه با کاهش فشار، بلکه با تشدید فشار پاسخ داد.

بنیامین نتانیاهو از کشورهای اروپایی خواسته است تا از تحریم های «فلج کننده» آمریکا علیه ایران حمایت کنند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ