پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تشریح جزئیات تصمیمات جدید ایران در گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای؛ توقف محدودیت‌های غنی‌سازی 3.67 درصد/

تشریح جزئیات تصمیمات جدید ایران در گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای؛ توقف محدودیت‌های غنی‌سازی 3.67 درصد/

کمالوندی: امروز از غنی‌سازی 3.67 عبور می‌کنیم/

هم زمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان در خصوص کاهش تعهدات برجامی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری سخنگوی دولت با همراهی «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

به گزارش «تابناک»، همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درخصوص کاهش تعهدات برجامی امروز در نشست خبری سخنگوی دولت با همراهی عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام و این نشست مشترک امروز ساعت 11 در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

براین اساس قرار است رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم متوقف شود و در کنار اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک، بازگشت به راکتور پیشین این مرکز هم در دستورکار قرار گیرد.

در همین حال دکتر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل در این زمینه گفت: گام دوم کاهش تعهدات برجامی از شانزدهم تیر ۱۳۹۸ آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد ۳/۶۷ (سه-ممیز-شصت‌وهفت صدم) درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید.

وی افزود: به منظور استفاده از اورانیوم در رآکتور بوشهر باید به غلظت حدود ۵ درصد برسد و این کاملا یک هدف صلح‌آمیز است و که ما از رآکتور ساخته‌شده مشترک ایران و روسیه برق استحصال کنیم. همچنین برای دیگر نیازمندی‌های عادی، صنعتی و انرژی کشور که کاملا برای ما حیاتی است تا حدی که مصلحت بدانیم برای کار‌های صلح‌آمیزاین روند ادامه خواهد یافت.

کمالوندی: تا ساعاتی دیگر از مرز غنای 3.67 درصد اورانیوم عبور می‌کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ – ۱۱:۲۶

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست مطبوعاتی به پرسش خبرنگاران درباره مسائل فنی گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران پاسخ داد.

بهروز کمالوندی در این نشست اعلام کرد مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از ۳.۶۷ عبور خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این نشست گفت: امروز پایان شصت روز مهلت داده شده به اروپا بود که بر اساس دستور رئیس جمهوری گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را باید بر می‌داشتیم که این کار را انجام دادیم.

وی افزود: امروز رونوشت تغییرات را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا ساعاتی دیگر مراحل غنی سازی ۳.۶۷ درصدی شروع می‌شود. پیش بینی ما این است که فردا اول صبح که گزارش ما به آژانس داده شود، ما از ۳.۶۷ درصد فراتر رفته‌ایم و این اقدامی بوده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و در وضعیتی که ما قرار داریم گفته شده که همه نیازهای کشور باید مد نظر باشد. نیازی که در کشور وجود دارد یک نیاز نیروگاه‌های قدرت است و در بلند مدت هم نیاز برای پیشران اتمی که هر کدام درصدهای مختص خود را دارند.

وی افزود: آنچه امروز در مورد آن تصمیم گرفته شده تأمین سوخت برای نیروگاه‌های قدرت است که مورد نیاز کشور می‌باشد. همچنین شیب غنی سازی ما بر اساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند به سمت بالا باشد. در واقع شیب ذخایرمان با توجه به اقدام گام اول رو به بالا است و سرعت آن افزایش پیدا می‌کند.

کمالوندی خاطر نشان کرد: نیازهای بعدی را مد نظر داریم اما فعلاً نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم.

وی در مورد نشست شورای حکام هم گفت: برداشت ما این است که اقدامی از روی استیصال است که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند. از دید آنها مطلوب این بود که آژانس یا یک کشور دیگری این کار را می‌کرد اما کاملاً مشخص است که آنها در انزوا قرار دارند.

کمالوندی با بیان این که موضوع پادمانی نیست گفت: شورای حکام مسئول رسیدگی پادمانی است البته از الان می‌شود نتیجه را دید. افزایش ذخایر مواد غنی شده و بالا رفتن از مرز ۳.۶۷ درصد هیچ کدام موضوع پادمان نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در ارتباط با بخش اراک و رآکتور آب سنگین خنداب نیز در بازدیدی که اخیراً داشتیم آن جا نشان دادیم که آن چه اتفاق افتاده برای اراک این بود که لوله‌هایی که داخل مخزن اصلی است در آن زمان با علم به این‌که امکان احیا وجود دارد چنین مسیری را رفتیم. اما مسأله‌ای که هست به لحاظ فنی میزان شارژ نوترونی نیازهایی است که در این راکتور جدید چندین برابر قبلی است به اضافه این که امکان استفاده برای کارهای آزمایشگاهی بعد از پرتو برای تولید سوخت به خصوص سوخت نیروگاهی است و ما الان نداریم و ایجاد می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: بنابراین اگر سوال فنی شود که کدام رآکتور را فعال می‌کنید ترجیح این است که راکتور مدرن شده، زیرا تولید پلوتونیوم هدف اصلی در راکتور اولیه نیست و راکتور جدید نیز پلوتونیوم دارد و این نیازمند این است که اگر بخواهد به سرعت پیش برود در زمان بعدی انجام می‌شود اما کارهای فنی به خوبی انجام شده است. اگر همراهی کافی نباشد با کندی مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همکاری چینی‌ها خوب بوده و البته خیلی تحت فشار آمریکا هستند. ما براساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام خواهیم کرد و کارگروه چین و انگلیس که تشکیل شده، اگر چه به انگلیسی ها بدبین بودیم، ولی کار فنی دارد به خوبی پیش می رود و تحولات بعدی نشان می دهد چه اقدامی را صورت بدهیم.

عراقچی: نسبت به میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ – ۱۱:۱۷

معاون وزیر امور خارجه گفت: امروز در پایان 60 روز اول هستیم و چون خواسته‌های ما محقق نشده گام دوم را برمی‌داریم. سید عباس عراقچی در نشست مشترک با ربیعی و کمالوندی برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم.

وی گفت: امروز نامه‌ای را آقای ظریف به خانم موگرینی می‌نویسند و این نامه تهیه شده و موارد را به طور جزئی بیان می‌کنیم.

عراقچی گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع 60 روزه به شکلی فرصت‌هاست که می‌تواند طرف‌های مقابل از آن استفاده کنند.

وی افزود: معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات مان تجدید نظر می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

وی درباره موافقت آژانس برای تشکیل شورای حکام که از سوی آمریکا مطرح شده، گفت: یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آمریکا که از برجام خارج شده خواستار نشست شورای حکام شده است. البته هر عضو شورای حکام می تواند درخواست جلسه اضطراری شورای حکام را داشته باشد. آمریکا در این حرکت خود منزوی و تنهاست. برآورد ما این است که شورای حکام در جلسه خود منطق ایران را خواهد شنید و حتما خواهند پذیرفت ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است.

عراقچی گفت: تماسی تلفنی دیشب ماکرون با روحانی سازنده بود. گرایش کشورهای اروپایی، روسیه و چین به یافتن راه حل از نظر ما مشهود است. در رفت و آمدهای صورت گرفته تمایل برای راه حل عنوان شده است. ماکرون و روحانی دیشب صحبت های خوبی داشتند. این توافق صورت گرفته که زمینه های ایجاد گفتگوهایی بین طرفین ایجاد شود و وارد گفتگوهایی شویم که به راه حل معقولی برسیم. قرار است نشست وزرای خارجه تشکیل شود و مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است و مهم است راه حل هایی اندیشیده شود.

معاون ظریف درباره انتطار ایران از اینستکس گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به عنوان پایه ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر اینکه اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست.

عراقچی ادامه داد: کشورهای اروپایی بیشتری غیر از سه کشور سهامدار اینستکس قرار است به این سازوکار به عنوان سهامدار بپیوندند. اینکه اروپایی ها تلاش می کنند راه حل هایی پیدا شود این هم یک واقعیت است و بر همین اساس گفتگوهای تلفنی و رفت و آمدها خواهد بود در غیر این صورت بعد از 60 روز ما گام سوم را برخواهیم داشت.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره راکتور اراک هم بیان کرد: در مورد اراک در نامه ظریف به موگرینی عنوان شد که بحث اراک یک بحث جداست و با توجه به اگر طرف های باقیمانده در برجام نتوانند اراک را به جدول زمانبندی شده برگردند ما اراک را براساس فرمول قبلی تکمیل و تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: در دو ماه گذشته پیشرفت های خوبی در اراک صورت گرفته و گروه کاری اراک به ریاست چین و انگلیس جلسات کاری خوبی داشتند قراردادها برخی امضا شده و برخی در حال مذاکره است. به لحاظ فنی و تخصصی پیشرفت خوبی داشتیم و ما کماکان روند پیشرفت امور در اراک را رصد می کنیم و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ما اراک مدرن شده را ادامه می دهیم و در غیر این صورت تصمیم دیگری را می گیریم. ما مدتی را در نظر می گیریم که ببینیم خواسته های ما تامین می شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس عنوان کرد: این نفتکش حامل نفت ایران بود سوپرتانکر است با دو میلیون بشکه و به خاطر ظرفیت بالا امکان عبورش از کانال سوئز نبوده و لذا از جبل الطارق بوده و برخلاف ادعای انگلیس مقصد آن سوریه نبوده و هدف جای دیگری بوده و از آبراه بین المللی در جبل الطارق عبور می کرده هیچ قانونی به انگلیس این اجازه را نمی دهد این نفتکش را متوقف کند و این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی این نفتکش هستیم.

وی گفت: سفیر انگلیس روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار شد و دیروز هم برای بار دوم به وزارت خارجه آمد و مشورتهایی را با اسپانیا صورت می دهیم وکلای مجرب استخدام شدند ما برای تامین منافع خود همه مسیرها را امتحان خواهیم کرد و برای استیفای حقوق خود از هیچ راهی نخواهیم گذشت و امیدواریم از طریق راه حل های حقوقی این موضوع حل و فصل شود.

عراقچی با بیان اینکه به صدای واحد در برخورد با موضوعات ملی نیاز داریم، اظهار داشت: وقتی دیدگاه های مختلف ارائه می شود به ما کمک می کند تصمیمات درست تری بگیریم و نقاط ضعف را بشناسیم. اختلاف نظرها را منفی نمی دانم در جایی که منافع کشور را هدف قرار ندهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد: وقتی ایران تصمیم گرفت وارد روند کاهش تعهدات شود حمایت ملی از سوی مردم و جناح های کشور صورت گرفت که امر مبارکی است.

وی درباره بحث 1+5 که دیشب در گفتگوی روحانی و ماکرون بیان شد، گفت: اینکه اروپایی ها نتوانستند خواسته های ما را برآورده کنند به این معنی نیست که رایزنی های دیپلماتیک تعطیل شده باشد و ایده هایی نباشد. هم رایزنی های دیپلماتیک علنی و غیرعلنی وجود دارد و تماس هایی هم در سطوح بالا صورت می گیرد که نمونه آن هم دیشب بود ایده ای که مطرح است گفتگوهای ما و 1+4 درصورت نیاز آمریکایی ها در آن حضور داشته باشند. براساس اظهارات روحانی از نظر ما مانعی ندارد و به شرطی که آمریکا به قبل برگردد حضور آمریکا در مذاکرات از نظر ما مانعی نخواهد داشت، البته این به معنای تشکیل مجدد 1+5 نیست و ما مفهومی به نام 1+5 نداریم چون آمریکا از برجام خارج شد.

عراقچی تصریح کرد: مذاکرات ما با 1+4 است و اگر آمریکا بخواهد در این مذاکرات حضور داشته باشد از نظر ما در صورتی که تحریم ها را بردارد مانعی ندارد. امیدواریم در روزهای آتی با تصمیم روسای جمهور ایران و فرانسه روی ایده ها و ابتکارات جدید که منجر به شکل گیری گفت وگوهای جدیدتری بشود به تفاهم برسیم.

وی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینستکس تاکید کرد: ‌نکته مهم این است که ایران هیچ امیدی و اتکایی به هیچ کشوری نبسته است. از جمله به هیچ کشور اروپایی و همچنین ساز و کار اینستکس. ولی از هر امکانی که وجود داشته باشد برای بهره مندی کشور از شرایط بهتر اقتصادی استفاده می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ اقتصادی که ترامپ به قول خودش علیه ایران آغاز کرده است ادامه داد: ما از هر معبری که بشود و امکانش وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم تا شرایط را باز کنیم و امکان بهره مندی اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم. تلاش ما این است که از هر معبری در این زمینه استفاده کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که ایران از یک عزت و مشروعیت و عقلانیت در دنیا برخوردار است، تصریح کرد: ایران مذاکرات هسته‌ای را با حسن نیت آغاز کرد این توافق را با حسن نیت اجرا کرد و بعد از خروج آمریکا از برجام نیز با صبر راهبردی خود فرصتی را برای دیپلماسی ایجاد کرد. حرکت معقول به همراه طمانینه ایران در این مسیر یک مشروعیت و عقلانیت در عرصه‌ جهانی برای ایران ایجاد کرده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: به نظر من در سیاست خارجی تا الان بسیار خوب عمل کرده‌ایم راههای خوبی را در کشور باز کرده‌ایم در حوزه همسایگان و گسترش تعاملات با آنها اقدامات خوبی انجام شده است.

عراقچی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها در پیشبرد سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه برسند. آنها حتماً مایوس می‌شوند همان طور که پیش از این از اعمال تحریم‌ها و فشارها به نتیجه نرسیدند و بعد از مایوس شدن مجبور شدند که به میز مذاکره برگردند. اکنون نیز مایوس می‌شوند. ما به اتکای مردم خودمان و توانمندی‌هایی که از آن برخورداریم آمریکا را مجبور می‌کنیم که از مواضع خود کوتاه بیاید.

ربیعی: از غنی‌سازی 3/67 عبور می‌کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ – ۱۱:۱۳

سخنگوی دولت گفت: دستور العمل ما این است که از غنی‌سازی 3/67 عبور کنیم و این میزان مربوط به نیاز ما است.

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز با حضور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برگزار شد،اظهار داشت: رسانه ها و افکار عمومی دنیا به نحوی نگران رفتار آمریکا و برجام هستند.

وی افزود:‌ بطور مقدماتی اعلام می کنم دستور العمل ما این است که از غنی‌سازی 3/67 عبور خواهیم کرد و مقدار غلظت مربوط به نیاز ما است.

سخنگوی دولت در مورد توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در جبل الطارق گفت: آنطور که انگلیس می گوید این تصمیم اتحادیه اروپا نیست زیرا کشورهای مهم اروپا مثل اسپانیا به اینکار انگلیس اعتراض کرده و سایر کشورهای اروپایی نیز ابراز نگرانی کردند

وی با بیان اینکه این اقدام انگلیس همسویی با دولت آمریکا است، تاکید کرد: با این اقدام راهزنی دریایی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: از ابتدای برجام دو طیف وجود داشتند که یکی می‌گفت بی جهت وارد مذاکره شدید، برجام فایده ای نداشت و از ابتدا نباید وارد می شدیم و در واقع یک پوچ انگاری نسبت به برجام ابراز می‌کردند و الان هم معتقدند برجام نباید باشد.

وی افزود: عده‌ای دیگر هم می گفتند که باید تحت هر شرایطی در برجام بمانیم اما به رغم همه تنوع نظرات در کشورمان که لازم هم هست، تصمیمی که ما گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده است و سازوکارهای امنیتی جهان را تامین می کرد و آمریکا اشتباه استراتژیکی انجام داد که از برجام خارج شد.

ربیعی ادامه داد: برجام منافع همگان را تامین می کرد، اما به هر قیمتی هم حاضر نیستیم در برجام بمانیم. ولی همانطور که گفتم به رغم همه تنوع دیدگاه ها در کشور، تصمیمی که دولت می گیرد در چارچوب منافع ملی است و پشتیبانی انسجام همگانی را هم در آن تصمیم در نظر می گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در زمینه تصمیم گیری در قبال برجام، در سایه اجماع حرکت می کنیم، گفت: هرچند که خروج آمریکا از برجام برای به هم زدن نظم و انسجام جامعه ایرانی بوده و این را هم اعلام کرده اند، ولی در نظر داریم که انسجام جامعه را در این زمینه حفظ کنیم.