جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مرور روزنامه‌های شنبه ۱۵ تیرماه؛

مرور روزنامه‌های شنبه ۱۵ تیرماه؛

 

اعتراض ایران به توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط انگلیس، روایت آماری از بزرگ‌ترین زمین خوار ایران، اجاره خواستگار برای کسب آبـرو!، ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ایران، ابراز امیدواری وزارت خارجه برای آزادی چهار دیپلمات گروگان گرفته شده، درخشش کارگران ایرانی در المپیک کارگری، رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان، شاجا یا جمنا مسأله این است، رونمایی از مسکن تدریجی و بیت‌کوین بر سر دوراهی تصمیم‌گیری، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه پانزدهم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که توقیف کشتی نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس و واکنش‌ها به آن در صدر خبر‌ها و تحلیل‌های صفحات نخست روزنامه‌های امروز قرار گرفته است. عناوینی همچون شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود و توقیف نفتکش‌های انگلیس تنها راه مقابله با دزدان دریایی ملکه (کیهان) بازگشت راهزنان دریائیی (خراسان)، دزدی دریایی (اعتماد) کاسه داغ‌تر از آش تحریم‌ها (ابتکار) آتش تنش نفتی با هیزم‌کشی دزدان دریایی انگلیس (جوان)  دزدان دریایی ملکه (وطن امروز) تیتر‌های است که روزنامه‌های امروز مهمترین خبر روز را به وسیله آن‌ها در شماره امروز خود را برجسته کرده اند.

نوشته‌هایی درباره ۴ دیپلمات گروگان گرفته شده و ابراز امیدواری وزارت خارجه برای آزادی آن‌ها و رونمایی از مسکن تدریجی از دیگر محور‌های مورد توجه روزنامه‌های امروز است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

دلیل اشتباه انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی چیست؟
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان بازگشت دزدان دریایی و با موضوع قرار دادن توقیف کشتی نفتکش توسط انگلیس نوشت: بهانه توقیف کشتی نفتی اینست که سوریه توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و رساندن نفت به این کشور نقض این تحریم است. در این میان، درخواست آمریکا از انگلیس برای توقیف کشتی ایرانی فقط می‌تواند یک انتقام‌جوئی ناشیانه به‌خاطر تحمل شکست‌هایی باشد که دولت ترامپ در اِعمال سیاست‌های مداخله‌جویانه‌اش در منطقه خاورمیانه متحمل شده است. این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که ترامپ نتوانسته اهداف سیاسی خاورمیانه‌ای خود را محقق سازد و خوب می‌داند که این ناکامی ناشی از نفوذ ایران در منطقه و کارآمدی جبهه مقاومت است که ایران محور اصلی آنست.
دلیل اشتباه انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی چیست؟ /واکنش چریک پیر اصلاحات به ایده حجاریان/شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود
نکته قابل توجه در ماجرای توقیف کشتی نفتی در جبل‌الطارق اینست که اصل تحریم اعلام نشده توسط اتحادیه اروپا علیه سوریه یک اقدام غیرقانونی و ظالمانه است. دولت سوریه در سال‌های اخیر با تروریسم وحشی حمایت شده توسط آمریکا و اروپا مبارزه کرده و با تحمل هزینه‌های زیاد توانسته آن را شکست بدهد. مقررات بین‌المللی ایجاب می‌کند دولت‌ها و مجامع جهانی به دولتی قانونی که با تروریسم مبارزه می‌کند کمک کنند، ولی، چون دولت سوریه تحت سلطه غرب نیست و با رژیم صهیونیستی در تضاد است، مثلث خائن و شوم «عبری – عربی – غربی» در طول سال‌های گذشته تلاش کرد با انواع حمایت‌های تسلیحاتی، مالی، سیاسی و تبلیغاتی از تروریست‌ها در مقابل دولت سوریه بایستد و مانع شکست تروریست‌ها شود. ازجمله اقداماتی که غربی‌ها برای رسیدن به این هدف نامشروع کردند، تحریم دولت سوریه توسط اتحادیه اروپا بود که روشن است اقدامی برخلاف مقررات بین‌المللی و کاملاً غیرقانونی است. به همین دلیل، توقیف کشتی نفتی ایرانی حامل نفت برای سوریه نیز یک اقدام غیرقانونی است که انگلیس و آمریکا مشترکاً مرتکب آن شده‌اند.

نکته مهم دیگر اینست که دولت انگلیس با توقیف کشتی نفتی ایرانی حامل نفت برای سوریه نشان داد اولاً همچنان نوکر آمریکاست بطوری که هرچه دولت آمریکا دستور بدهد انجام می‌دهد و ثانیاً خوی راهزنی بین‌المللی که در دوران سلطه استعماری خود بر بخش عمده‌ای از جهان در وجود دولتمردان لندن طغیان می‌کرد هنوز هم آن‌ها را وادار به اقدامات خلاف قانون و خلاف منافع ملت‌ها می‌نماید. اکنون در شرایطی که انگلیس فقط یک جزیره است و دیگر از امپراطوری پرطمطراق بریتانیای کبیر! خبری نیست، انتظار نمی‌رفت دولتمردان لندن مرتکب چنین اشتباه بزرگی شوند حتی اگر ترامپ آن‌ها را وسوسه کرده باشد.
تجربه‌ای که آمریکا در مواجهه با ایران در سال‌های اخیر اندوخته باید برای دولتمردان انگلیسی پندآموز باشد. مقامات انگلیسی شاید فراموش کرده‌اند که در ایران انقلاب شده و مردم ایران، سلطه استعمارگران را پس زده‌اند و به هر متجاوزی پاسخ کوبنده می‌دهند. مقامات انگلیسی باید به این نکته بیاندیشند که هم ایران و هم هواداران ایران در نقاط مختلف جهان حتی در خود انگلیس قدرت ضربه زدن به منافع انگلیس را دارند و اگر اقداماتی از قبیل: توقیف کشتی نفتی ایران تکرار شود و یا توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق ادامه یابد باید منتظر دریافت این ضربه‌ها باشند.

شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود
محمد صرفی در بخشی از یادداشت روز امروز کیهان با عنوان شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود درباره توقیف کشتی نفتکش ایرانی در جبل الطارق نوشت: ترامپ و اطرافیانش گمان می‌کردند با خروج کامل از برجام و تحمیل تحریم‌های حداکثری ظرف کمتر از یک سال، یکی از این دو وضعیت رخ خواهد داد؛ یا ایران تسلیم شده و امتیازات مورد نظر آمریکا (۱۲ شرط واشنگتن که دقیقا یک سال پیش از سوی پمپئو در اندیشکده هریتیج مطرح شد) را می‌دهد و یا به دلیل مشکلات اقتصادی، از درون دچار آشوب و فروپاشی می‌شود. اما اوضاع آن‌طور که ترامپ و مشاورانش می‌خواستند و فکر می‌کردند پیش نرفت. فارین پالیسی در این مورد می‌نویسد: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطمئن بود که با خروج از توافق هسته‌ای می‌تواند ایران را وادار به تسلیم کند. به همین خاطر واکنش سرسختانه رهبران ایران باعث سردرگمی وی شد.»

خروج ترامپ از برجام ناشی از چنین محاسبه غلطی بود. آمریکایی‌ها تصور می‌کردند ایران در مقابل فشار آنها، دست‌بسته است. فارین پالیسی در مقاله‌ای به نتیجه عکس سیاست‌های قلدرمآبانه کاخ سفید در طول بیش از نیم قرن گذشته اشاره کرده و می‌نویسد: «جرج کنان، دیپلمات سابق آمریکا سال ۱۹۴۷ در مقاله معروف خود برای نشریه فارین افرز (با عنوان «ریشه‌های رفتار اتحاد جماهیر شوروی» که به «تلگرام طولانی» مشهور است) به سیاستمداران تندروی کشور هشدار داد که اقدامات تهدیدآمیز و غیردیپلماتیک می‌توانند رهبران شوروی را در موقعیتی قرار دهند که علی‌رغم میل باطنی خود در مقابل خواسته‌های آمریکا تسلیم نشوند.»
دلیل اشتباه انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی چیست؟ /واکنش چریک پیر اصلاحات به ایده حجاریان/شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود
اگرچه سطح پاسخگویی جمهوری اسلامی با عهدشکنی آمریکا و بدعهدی اروپا متناسب نیست، اما مهم‌ترین مسئله آن است که مسیری که تهران در پیش گرفته صحیح است و به طرف مقابل خواهد فهماند که سیاست‌های آنان بدون هزینه نیست. بزرگ‌ترین قربانی بازی احمقانه‌ای که ترامپ سال پیش آغاز کرد، خود او خواهد بود. نشریه آمریکایی «امریکن کانسرواتیو» در این مورد می‌نویسد: «واقعیت این است که خروج تهران از برجام می‌تواند سطح انتقادات علیه ترامپ را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. در صورتی که توافق هسته‌ای به دلیل کمپین فشار حداکثری ترامپ فرو بپاشد، رقیب آقای ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ فرصت ایده‌آلی برای به چالش کشیدن سیاست خارجی او در قبال تهران به دست خواهد آورد. فروپاشی کامل برجام به همگان اثبات خواهد کرد که سیاست خارجی ترامپ تا چه اندازه خطرناک و بی‌ثبات‌کننده بوده است. از همه مهم‌تر، او در بین رای‌دهندگان کشور، بی‌مسئولیت و نادان به نظر خواهد رسید و بدین ترتیب بخت کمتری برای پیروزی مجدد خواهد داشت.»

در حالی که دست آمریکا و اروپا برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی کاملاً خالی است و خشاب تحریم‌ها مدتهاست فشنگی برای شلیک ندارد، روی آوردن به اقدامات ایذایی قابل تصور است. توقیف غیرقانونی نفتکش ایران در تنگه جبل‌الطارق از سوی انگلیسی‌ها، نمونه‌ای از این اقدامات است. جبل‌الطارق (منطقه‌ای کوچک در بخش شمالی تنگه) که بخشی از اسپانیا و عملاً تحت‌اشغال انگلیس است، میراث دوران استعمار برای انگلیسی‌هاست و ظاهراً فیل آن‌ها یاد هندوستان کرده و فراموش کرده‌اند دوران استعمار تمام شده و از انگلیسی که روزگاری خورشید در آن غروب نمی‌کرد، امروز جز کشوری که در صحنه سیاست غیر از پادویی برای آمریکا حرفی برای گفتن ندارد، باقی نمانده است. واکنش آمریکا به این خباثت انگلیس، نشانه‌ای از این وضعیت است.

واکنش چریک پیر اصلاحات به ایده حجاریان
روزنامه خراسان در گزارشی درباره مخالفت «بهزاد نبوی» با ایده «مشارکت مشروط در انتخابات» با عنوان واکنش چریک پیر اصلاحات به ایده حجاریان نوشت: اظهارنظر برخی اصلاح طلبان رادیکال مانند سعید حجاریان درباره مشارکت مشروط در انتخابات، صدای «چریک پیر» اصلاحات را هم درآورد. سعید حجاریان و برخی دیگر از شخصیت‌های اصلاح طلب طی هفته‌های اخیر با طرح ایده «مشارکت مشروط» در انتخابات تأکید کرده بودند که این جریان باید مواضع و خواسته‌های خود درباره انتخابات را اعلام کند و چنان چه شروطش برآورده نشد عطای انتخابات را به لقایش ببخشد. با این حال بهزاد نبوی از چهره‌های برجسته جریان اصلاحات در نشست «راه‌های برون رفت از وضعیت موجود» در دفتر حزب اتحاد ملت ضمن واکنش به این اظهارات با تاکید بر این که «همچنان تنها راه اصلاح طلبان حضور در صحنه است»، گفت: «به جای مایوس کردن مردم باید با تمام قوا تلاش کنیم در کشور انتخابات پرشور برگزار شود».
دلیل اشتباه انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی چیست؟ /واکنش چریک پیر اصلاحات به ایده حجاریان/شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود
نبوی در سخنان خود اشاره کرد تا وقتی که امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح طلبی به بن بست نمی‌رود. وزیر دولت شهید رجایی در ادامه تصریح کرد که «بدون انتخابات پرشور شکستن تحریم‌های موجود امکان پذیر نیست». چریک پیر اصلاحات با خطاب مستقیم به گروه‌هایی که از تحریم یا مشارکت مشروط در انتخابات سخن می‌گویند، گفت که «این شرط برای ماست یا حاکمیت؟ اگر برای خودمان است که نیاز به اعلام و بیانیه نداریم.»

وی افزود: حضور پرشور در انتخابات برای حفظ امنیت ملی اهمیت دارد. به همین دلیل همه برای ایجاد زمینه انتخابات گسترده همراهی کنند. نبوی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به این که اصلاح طلبان آیه یأس نخوانند و برای پرشور کردن انتخابات دنبال راهکار باشند، خطاب به شکوری راد گفت: نمی‌دانم شما چه کار می‌کنید تا مردمی که دستشان در گوششان است دستشان را بردارند، اما می‌دانم که باید این کار را بکنند. اگر شما حتی دنبال منافع جناحی هم هستید باید انتخابات پرشور باشد کاری نکنید که مردم مایوس‌تر شوند. نایب رئیس مجلس ششم صریح‌تر و در پاسخ به سؤال یکی از حضار نشست گفت که «جز حضور در انتخابات راهی بلد نیستم، هرکس بلد است و راهش اصلاح طلبانه است بسم الله.»