جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سفیر بلژیک در ایران، خانم «ورونیک پتی»، با حضور در استان قزوین دیدارهایی با فعالان حوزه زنان در حوزه های مدیریتی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی داشته است.

سفیر بلژیک در ایران، خانم «ورونیک پتی»، با حضور در استان قزوین دیدارهایی با فعالان حوزه زنان در حوزه های مدیریتی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی داشته است.

مشرق گزارش می‌دهد/افزایش تحرّکات «استعماری» سفارتخانه‌های اروپایی در سایه انفعال دستگاه دیپلماسی

سفیر بلژیک - کراپ‌شده

استعمار پیر با تحریک و پشتگرمی آمریکا و البته دیدن برخی ضعف‌های داخلی، شرایط را فراهم دیده تا به اصطلاح «شمشیر را برای جمهوری اسلامی ایران از رو ببندد».

سرویس سیاست مشرق- در حالی که رییس جمهور روز چهارشنبه(12 تیر)، در سخنانی قاطع به بی‌عملی و انفعال اروپایی‌ها واکنش نشان داد و تمجید و تحسین همگان را بابت این مواضع به دنبال داشت، در زیرپوست کشور ظاهرا تحولات دیگری در جریان است که در آن خبری از «قاطعیت» و «اقتدار» دولت جمهوری اسلامی نیست.

برخی رسانه‌ها در روز 6 تیرماه گزارش دادند که سفیر بلژیک در ایران، خانم «ورونیک پتی»، با حضور در استان قزوین دیدارهایی با فعالان حوزه زنان در حوزه های مدیریتی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی داشته است.[1]

به گزارش سایت «پایگاه عدالتخواهان ایران»، این سفر با پیگیری سیده حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح‌طلب قزوین و سخنگوی فراکسیون زنان مجلس و صدیقه ربیعی، معاون حوزه زنان استانداری قزوین، صورت گرفت. همچنین در اقدامی عجیب با ابلاغ استانداری حضور کلیه معاونان و مشاوران زن استانداری، فرمانداری ها و دستگاه های اجرائی استان در این جلسات اجباری اعلام شده است.

اما محورهای سخنان سفیر بلژیک در این دیدار، بسیار  قابل تامل بود که اهم این سخنان به این شرح است:

نخستین بار است که به قزوین سفرکرده ام و معتقدم دارایی های ایران زنان آن هستند که تحصیلکرده، قوی و فعال هستند و گفتمان دو طرف در آینده ادامه خواهد یافت!

رابطه ایران و بلژیک قدمت بسیار دارد و به بیش از ۱۰۰ سال قبل باز میگردد.

 پیشنهادات مطرح شده زنان کارآفرین را پیگیری خواهم نمود، امکان برقراری ارتباط و همکاری با قزوین وجود دارد و در ماههای آینده جهت ادامه تعاملات به قزوین سفر خواهم کرد!

قانون کشور ایران خوب است، اما نحوه اجرای آن دارای اهمیت است، با وجود داشتن قانون خوب، اما قانون خوبی اجرا نمی شود!

در بسیاری از موارد دو طرف هم نظر هستیم، ولی نظرات مختلفی درباره حجاب داریم! و از دیدگاه حقوق بشر و زنان دیدگاه ما متفاوت است، باید حقوق زنان رعایت شود و  در مواردی که تفاوت نظر وجود دارد با هم گفتمان داشته باشیم.

مسائل و زمینه های مختلفی همچون ورزش و کارآفرینی برای همکاری وجود دارد و باید در این مورد با مسئولان هم اندیشی شود و در آینده با امور بانوان استانداری در راستای همکاری های ممکن تعامل بیشتری خواهیم نمود.[2]

جدای از این که این سخنان مداخله‌جویانه چه ربطی به شرح وظایف دیپلماتیک سفیر بلژیک در ایران دارد، مساله این‌جاست که چه کسانی و با چه هدفی زمینه ارتباط‌گیری سفیر یک کشور بیگانه را با زنان استان قزوین فراهم کرده‌اند؟ با چه هدفی، مسوولان استانی برای تسهیل سفر و بازدیدهای خانم سفیر بسیج شدند؟ درست در زمانی که به واسطه پیمان‌شکنی اروپایی‌ها و تهدیدات نامشروع و غیرقانونی آن‌ها نسبت به کاهش تعهدات ما در برجام(در همنوایی کامل اروپا با ترامپ) و پوچ بودن وعده‌های تعهدات مالی، بین جمهوری اسلامی ایران و اروپایی‌ها، چالش و مجادله وجود دارد، پشت پرده تحرکات سفرای خارجی به ویژه در حوزه فرهنگ و امور اجتماعی چه مقاصدی نهفته است؟

گفتنی است قبل از این جلسه با زنان کارآفرین قزوین، سفیر بلژیک با عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین، هم ملاقات کرد.

ورونیک پتی، عبدالمحمد زاهدی، حمیده زرآبادی

پیش از آن، در 10 اردیبهشت، خانم سفیر با حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح‌طلب قزوین در مجلس دیدار کرد[3] و ظاهرا زرآبادی پیگیر دیدار این خانم از استان قزوین و جلسات و دیدارهای او بوده است.

دیدار حمیده زرآبادی با ورونیک پتی، سفیر بلژیک

در واکنش به همین تحرکات، روز 11 تیرماه، خانم دکتر فاطمه محمدبیگی، دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین، در پنجمین شورای برنامه‌ریزی عفاف و حجاب استان قزوین که در دفتر نماینده ولی فقیه با حضور متولیان حوزه فرهنگی برگزار شد، گفت:

“متاسفانه طی ماه‌های اخیر شاهد برگزاری برنامه‌هایی به بهانه دوره توانمندسازی زنان در استان قزوین هستیم که به صورت زیرپوست در مسیر اجرای سند 2030 در استان قدم برمی‌دارند.”

محمدبیگی یادآور شد:

“اخیرا شاهد حضور سفیر بلژیک در قزوین و برگزاری جلساتی با حضور وی و بانوان بودیم، مشخص نیست این سفر با چه محوریتی انجام گرفته است؛ چرا از بانوان انقلابی و فرهنگی متدین در این برنامه دعوت نشد؟”

او افزود:

“شاید عده ای به دنبال اجرای طرح “شب‌های روشن رشت” در قزوین هستند و برای اجرای این طرح به دنبال دعوت از برخی شخصیتهای خارجی به استان هستند.”

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اذعان کرد:

” خانم ابتکار مدتی پیش برای اجرای این طرح دیدارهایی با برخی بانوان سفرای خارجی انجام می‌داد که با اعتراض بانوان انقلابی تهران این موضوع تعطیل شد، طی هفته‌های گذشته شاهد مدل اجرایی خانم ابتکار در قزوین هستیم.”[4]

در تایید سخنان خانم محمدبیگی باید گفت که معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در دو سال گذشته در چند نوبت با سفیر سوئد در ایران، خانم هلنا سانگلاند، دیدار کرد و حتی سفری دو روزه به سوئد داشت که محور مذاکرات او با سوئدی‌ها، همکاری آن‌ها در بحث «توانمندسازی زنان» بوده، که مشرق در گزارشی تفصیلی به آن پرداخته بود. همچنین یکی از سرفصل‌های کاری محمدجواد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات، بحث «توانمندسازی» زنان است که از قضاء معصومه ابتکار همکاری تنگاتنگی با وزارت ارتباطات در این زمینه دارد.

دیدار معصومه ابتکار با هلنا سانگلاند، سفیر سوئد
نشست و کارگاه مشترک ایران و سوئد با موضوع برنامه ریزی برای حوزه زنان

گزارش مشرق درباره تحرکات سوئدی‌ها را اینجا بخوانید:

همچنین در ۲۳ آبان ۹۶، پروانه سلحشوری، نماینده تهران از فراکسیون امید و رئیس فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی، در دیدار با خانم الریکا انگستروم، مسئول برنامه‌های آموزش و تربیت مدیر و کارآفرینی بخش روابط بین الملل سازمان فرهنگی سوئد، گفت:

” ما از هرگونه فعالیت در راستای توسعه و گسترش مراودات فرهنگی و اقتصادی و انتقال تجربیات در حوزه زنان با کشور سوئد استقبال و حمایت می‌کنیم.”

دیدار پروانه سلحشوری با الریکا انگستروم

بسیاری ازکارشناسان این حوزه، تحرکات چهره‌هایی چون ابتکار و مولاوردی و همچنین وزارت ارتباطات را در زمینه اجرایی‌سازی برخی از اهداف سند استعماری 2030 می دانند.

از سوی دیگر، از تحریکات و تحرکات سفارتخانه روباه پیر استعمار، انگلیس خبیث، در هفته‌های اخیر برای تاثیرگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان نباید غافل شد.

روز 20 خرداد، حجت‌الاسلام سلیمی، نماینده محلات در مجلس، در در تذکری در واکنش با برگزاری مهمانی های مختلط شبانه در تهران و دستگیری چندین دیپلمات انگلیسی در این مهمانی ها، گفت:

” متاسفانه در کشور ما برخی سفارتخانه های خارجی مهمانی های مختلط برگزار کرده و در ماه مبارک رمضان مشروب سرو کردند و در این میان هنرمندنماها نیز در این مراسم ها شرکت می کنند که این مسئله جای تعجب دارد.”

«افطاری» سفارت انگلیس

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:

“انگلیسی ها در شرایط کنونی از هر ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند از این رو یک روز مراسم افطاری برگزار کرده و یک روز مهمانی های مختلط می گیرند بنابراین وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جلوی اینگونه هنجارشکنی ها را بگیرند.”[5]

جشن تولد ملکه انگلیس در تهران

این در حالی است که روز چهارشنبه(12 تیر)، خبرگزاری فارس گزارش داد که در متنی که خطاب به رسانه‌های کشورمان درباره برگزاری نشست مطبوعاتی راب مَکِر، سفیر انگلیس، ارسال شد، شروطی بسیار عجیب و توهین‌آمیز گنجانده شده است. در این متن آمده است:

” از شما دعوت می‌شود تا در جلسه توجیهی و غیر قابل نقل قول سفیر بریتانیا در ایران، آقای راب مک‌ایر درباره اینستکس شرکت نمایید. این نشست در ساعت ۱۱:۱۵ فردا پنجشنبه (۱۳ تیر ۱۳۹۸)‌ در سفارت بریتانیا برگزار خواهد شد.”

راب مَکِر، سفیر انگلیس در تهران

در ادامه این اطلاعیه توهین‌آمیز، آمده است که سفیر انگلیس، تنها یک بیانیه به زبان انگلیسی و بدون امکان ترجمه و بدون حضور مترجم همزمان سفارت، قرائت خواهد کرد؛ هیچ خبرنگاری اجازه همراه داشتن ضبط صوت نخواهد داشت؛ هیچ عکاسی اجازه حضور در برنامه را ندارد و خبرنگاران هم اجازه پارک خودرو در مجموعه سفارت را نخواهند داشت.

همچنین مسئولان رسانه‌ای سفارت انگلیس نیز در تماس با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که سفیر به هیچ عنوان به هیچ سؤالی پاسخ نخواهد داد مگر اینکه متن سؤال، قبلاً برای سفارت ارسال شده باشد تا جواب آن پیشاپیش آماده شود.[6]

در ادامه کنار رفتن پرده‌های «دیپلماتیک» از چهره‌ی استعمارگران سابق و آشکار شدن ماهیت ضد ملت مستقل ایران، روز 13 تیرماه، یک نفتکش حامل نفت ایران در سواحل تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان توقیف شد. بهانه این اقدام، نقض تحریم های اروپا علیه سوریه عنوان شده است.  وزیر خارجه موقت اسپانیا اعلام کرد: این اقدام انگلیس به درخواست آمریکا بوده است.

در بیانیه دولت محلی جبل‌الطارق آمده  «نفتکش گریس ۱ محموله نفت خام خود را به پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برد.». این نفتکش  در مالکیت یک شرکت مستقر در سنگاپور بوده و با پرچم پاناما حرکت می‌کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، ۲۰ تفنگدار و  ۴۲ کماندوی نیروی دریایی انگلیس در عملیات توقیف این نفتکش شرکت کردند!

تصویری از نظامیان انگلیسی روی نفتکش متعلق به ایران

ظاهرا استعمار پیر با تحریک و پشتگرمی آمریکا و البته دیدن برخی ضعف‌های داخلی، شرایط را فراهم دیده تا به اصطلاح «شمشیر را برای جمهوری اسلامی ایران از رو ببندد». در این شرایط، تنها راه مقابله این است که هر حرکت این‌چنینی را با قاطعیت و استحکام پاسخ دهند تا این پیام یکدست و صریح به طرف‌های پیمان‌شکن فرستاده شود که «عصر استعمار و استثمار علیه ملت ایران، سال‌هاست که به سر آمده است».


[1] https://www.yjc.ir/fa/news/6982294

[2] yon.ir/w6Sk8

[3] https://www.icana.ir/Fa/News/424273

[4] http://dana.ir/1500064

[5] https://www.alef.ir/news/3980320069.html

[6] https://www.farsnews.com/news/13980412001127/