پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران شد

آمریکا خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران شد

در پی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف تعیین‌شده سیصد کیلوگرم، آمریکا خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و آژانس از جلسه اضطراری هفته آینده در این باره خبر داد.

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۱۴ تیر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که خواستار «جلسه ویژه» شورای حکام این نهاد درباره ایران شده است.

بنابر این بیانیه، جکی وُلکات، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر اساس بند ۱۱ آئین‌نامه داخلی خواستار برگزاری جلسه ویژه شورای حکام برای بحث درباره «گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره برنامه اتمی رژیم ایران» شده است.

ساعتی پس از انتشار این بیانیه خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگویان آژانس گزارش داد که آژانس روز چهارشنبه ۱۹ تیر «جلسه‌ای اضطراری» در این باره برگزار می‌کند.

روز دوشنبه، ۱۰ تیر، ابتدا خبرگزاری فارس از قول «یک منبع آگاه» خبر داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است؛ ساعاتی بعد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز به خبرنگاران گفت: «طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم».

ساعاتی پس از انتشار این گزارش‌ها خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که یوکیا آمانو به شورای حکام اطلاع داده است که ایران از سقف تعیین‌شده ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش عبور کرده است.

بنابر بیانیه روز جمعه نمایندگی آمریکا در وین، جکی وُلکات، سفیر آمریکا در آژانس، اخیرا در جمع اعضای شورای حکام گفته بود: «گزارش دقیق و مبتنی بر واقعیت مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های ایران و هرگونه تغییردر این فعالیت‌ها» نقشی اساسی برای شورای حکام پدید می‌آورد که به مأموریتش «در راستای ارزیابی دقیق پایبندی ایران به تعهداتش در پادمان و همچنین تعهدات اتمی‌اش» بپردازد.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که «ایالات متحده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش‌هایش برای راستی‌آزمایی در ایران قویا حمایت می‌کند».

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرده است که «جامعه جهانی باید رژیم ایران را پاسخگو کند».