چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » فرانسه: عقب نشینی از برجام هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت

فرانسه: عقب نشینی از برجام هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت

فرانسه روز چهارشنبه ۱۲ تیر هشدار داد خروج جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ چیزی عاید تهران نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «با خروج از توافق وین، ایران هیچ چیز به دست نخواهد آورد.»

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که زیر سئوال بردن این توافق تنها تنش‌هایی را که قبلا هم در منطقه بالا گرفته‌اند، تشدید می‌کند.

روز دوشنبه ۱۰ تیرماه، جمهوری اسلامی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، برخلاف توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ با کشورهای پنج بعلاوه یک خبر داد.

براساس توافق اتمی موسوم به برجام میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم گذر کند. اما روز دوشنبه ۱۰ تیر ابتدا خبرگزاری رویترز و سپس محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی از میزان معین شده در برجام را تائید کردند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی ایران و عبور آن از میزان مجاز در توافق هسته‌ای موسوم به برجام،‌ گفت دیگر پیامی برای ایران ندارد و آنها با آتش بازی می‌کنند.

تنش بین آمریکا و ایران در یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته است.

بعد از اینکه جمهوری اسلامی در تاریخ ۳۰ خرداد/۲۰ ژوئن یک پهپاد آمریکا را بر فراز حریم بین المللی در منطقه حلیج فارس سرنگون کرد، رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که قرار بود به سه مکان در ایران حمله نظامی شود، اما تنها ده دقیقه قبل از حمله از این کار منصرف شد.

ایالات متحده شواهد حمله ایران به نفتکش ها در دریای عمان و همچنین حمله به پهپاد آمریکا در حریم بین المللی را به شورای امنیت سازمان ملل در ابتدای تیرماه گزارش کرد.

دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال اخیر فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده و گفته است که رژیم ایران باید مثل یک کشور عادی رفتار کند و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گسترده موشکی، کمک به تروریسم، و سایر اقدامات تنش برانگیز خود دست بردارد.

پرزیدنت ترامپ پیشتر اعلام کرد که آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است، اما جمهوری اسلامی تاکنون هرگونه مذاکره را رد کرده است.