پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ در کنفرانس خبری پس از نشست جی ۲۰: من منظور جیمی کارتر را نفهمیدم، نمیدانم آیا خودش هم درست متوجه شده باشد چه گفته؟!!

ترامپ در کنفرانس خبری پس از نشست جی ۲۰: من منظور جیمی کارتر را نفهمیدم، نمیدانم آیا خودش هم درست متوجه شده باشد چه گفته؟!!

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری پایان نشست جی ۲۰ در ژاپن و پیش از ترک این کشور به مقصد کره جنوبی به موضوعات مختلفی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازسی‌بی‌اِس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا امروز شنبه در سخنرانی پایانی خود در نشست جی ۲۰ در شهر اوزاکای ژاپن به موضوعات مختلفی پرداخت و با موافقیت آمیز دانستن دیدارهای خود با سران کشورای مختلف گفت: ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر می‌توان بر کالاهای دیگر چین تعرفه بَست؛ اما ما دست نگه می‌داریم تا مذاکرات با این کشور ادامه یابد.تواقق نفتا چیز بدی برای ما بود؛ اما کانادا و مکزیک آن را پذیرفته بودند؛ من آن را اصلاح کردم. توافق‌های جدیدی که من با کشورهایی مثل مکزیک و کانادا به آنها دست یافتم در انتظار تصویب مجلس نمایندگان است و من فکر می‌کنم در نهایت آرای خوبی را به دست آورد. به کره جنوبی می‌روم؛ شاید با رهبر کره شمالی نیز در این دیدار موفق به گفتگو شوم.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره مضمون توافق دوجانبه آمریکا با چین و کره شمالی اضافه کرد: با رئیس جمهوری چین در خصوص ادامه رایزنی‌ها به توافق رسیدیم. بر عدم اعمال ۳۲۵ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی توافق کردیم. تعرفه‌های پیشین حفظ می‌شوند. ما کسری تجاری زیادی با چین داریم و اگر بتوانیم با پکن توافق کنیم، موفقیت بزرگی است. در حال حاضر ما تعرفه بر کالاهای چینی را لغو و یا اضافه نمی‌کنیم. تصمیم گرفتیم بر لیست جدید کالاهای چینی تعرفه اعمال نکنیم.

دونالد ترامپ وقتی با سوال یک خبرنگار درباره «خروج آمریکا از توافق امنیتی با ژاپن» مواجه شد، گفت: من به او (نخست وزیر ژاپن) گفتم که ما در نبرد با متعرّض به ژاپن از این کشور حمات می‌کنیم؛ اما آنها در برابر متجاوز به کشور ما از واشنگتن حمایت نمی‌کنند. این احمقانه است. اگر ما از آنها دفاع کنیم، ان ها هم باید به ما کمک کنند.

خبرنگاری درباره «دخالت روسیه درانتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و نیز مذاکره ترامپ با پوتین در نشست جی ۲۰» سوال کرد. ترامپ دراین خصوص گفت: هم اکنون تجارت کمی با روسیه داریم و این خوب نیست. درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز من این موضوع را با پوتین در میان گذاشتم. من به خاطر خودم در انتخابات برنده شدم؛ نه روسیه؛ سخت کار کردم و باهوش بودم و این هیچ ربطی به روسیه یا هیچ کسی ندارد. جیمی کارتر فرد خوبی است؛ اما رئیس جمهور فاجعه‌ای بود. نمی دانم وی برای چه این حرف‌ها را دیروز زد. ببینید رفتار کارتر با ایران چگونه بود.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به چند سوال درباره «دیدار با بن سلمان و اینکه ایا رفتار او نشان می‌دهد در موضوع قتل خاشقجی از ولیعهد سعودی دفاع کرده است»، افزود: من بسیار از مرگ خاشقجی خشمگین هستم و تحقیقات در این باره ادامه دارد. من از او دفاع نکردم. من با خیلی افراد کنار می آیم؛ مثلاً با پوتین و جین پینگ هم رفتار خوبی دارم. من پیشتر به محمد گفتم که خوب نیست قیمت نفت بالا برود؛ او این موضوع را می فهمد. ۱۳ نفر در عربستان تحت پیگرد قرار گرفتند. در این خصوص ریاض نیز به اقدامات خود ادامه می‌دهد. پیشتر هم گفتم که هیچ فردی پادشاه آینده ریاض را مشخص نکرده و انگشت اشاره‌ای به سمت هیچ کسی نگرفته است. پادشاه سعودی میلیون‌ها شغل برای ما ایجاد کرده است. بیش از ۱۳ فر در ریاض درباره قتل خاشقجی تحت پیگرد قرار گرفته اند. من درباره موضوع خاشقجی از او سوال کردم. او هم در این خصوص ناراحت بود! نمی‌توانم درباره عملکرد نهادهای اطلاعاتی (درباره حمایت از پادشاهی آینده محمد بن سلمان) نظر بدهم. آنها پول زیادی به ما می‌دهند.

ترامپ درباره دیدار با رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری کره جنوبی در ادامه این سفر هم گفت: شاید فردا با کیم در منطقه غیرنظامی دیدار کنم. رئیس جمهوری چین شاید بهترین رهبر این کشور در ۱۰۰ سال گذشته است؛ من با او در این باره صحبت کردم؛ اما اگر با او به توافق نرسم خیلی بد می‌شود. اگر کیم با من دیدار نکند؛ بد نمی‌شود. من هم با او و هم با دیگران رفتار خوبی دارم! شاید یک سلامی به هم کنیم؛ حتی با ایران.

وی پاسخ به سوالاتی درباره ایران اینگونه ادامه داد: در حال کار کردن بر موضوع ایران هستیم. باید ببینیم درباره ایران چه می‌شود. فکر می‌کنم آنها می‌خواهند توافق کنند. تمایل آنها به داشتن توافق هوشمندانه است. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. وقتی من رئیس جمهور شدم ایران پشت درگیری‌ها در ۱۸ نقطه فعال بود و برای این کارهای خود هم هزینه نمی‌داد. آنها بسیار بد عمل می‌کنند. فقط می‌توانم بگویم که نمی‌توانیم اجازه بدهیم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. (درباره تصمیم هفته اینده تهران به کاهش تعهدات برجامی خود بر اساس مندرجات برجام) بعداً واکنش ما را می‌بینید.

این مقام آمریکایی درباره دیدار خود با اردوغان در جی ۲۰ نیز گفت: در دوران اوباما، اردوغان می‌خواست از ما سامانه موشکی پاتریوت بخرد، اما آن را ندادند و او به سراغ روسیه رفت و می‌خواهد اس- ۴۰۰ بخرد. این منصفانه نبود. اکنون انکارا پول زیادی داده و سامانه را خریده است. اردوغان پیشتر این سامانه را خرید. ترکیه بیش از ۱۰۰ اف- ۳۵ هم از ما خریده است؛ به این کشور چه بگویم؟ اردوغان می‌گوید الان دیگر نمی‌توانم کاری کنم. اس- ۴۰۰ را خریده ام. این موضوع تقصیر اردوغان نیست. رئیس جمهور اردوغان سرسخت است؛ اما باهاش کنار می آیم. توافق پیچید ای است. اما اگر ترکیه بر خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه اصرار کند، با تحریم مواجه خواهد شد.

ترامپ در جواب سوالی درباره اوضاع ونزوئلا گفت: دیدن آنچه در ونزوئلا در حال روی دادن است، قلب آدمی را به در می‌آورد. تا بتوانیم به این کشور کمک می‌کنیم! مردم از گرسنگی در این کشور می‌میرند. آنها نفت دارند؛ اما آب برای خوردن ندارند. ۵ گزینه مختلف برای ونزوئلا داریم. مادورو در ونزولا ضعیف عمل می‌کند!