پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری /

بسته ویژه خبری /

پلیس: مامور در ماجرای درگیر با دختر به وظایف ذاتی خود عمل کرد
سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی در واکنش به ماجرای پارک پلیس گفت: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی تسلیم جوسازی‌های عناصر معاند در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که غالبا به صورت هدفمند و هدایت شده منتشر می‌شود، نخواهد شد. سردار احمد نوریان در واکنش به کلیپ منتشره شده از اتفاق رخ داده در پارک پلیس تهرانپارس اظهار کرد: در این ماجرا، اولا: پلیس برابر وظایف ذاتی که برقراری نظم، امنیت و مقابله با هرگونه ناهنجاری اجتماعی و ایجاد آرامش در فضای عمومی است، عمل کرده و ثانیا از بروز اتفاقات غیرقابل پیش بینی جلوگیری کرده است. سخنگوی ناجا خاطرنشان کرد: طبیعی است که چنانچه پلیس در انجام وظایف ذاتی و قانونی خود در مقابل متخلفان و مجرمان تحت هرشرایطی کوتاهی کند، آحاد جامعه متضرر خواهند شد. همینطور اگر باب شود که هر متخلفی در هرسطحی بتواند به پلیس تعرض کند و یا اجازه دهیم مجری قانون توسط هر فردی مورد تعرض و اهانت قرار گیرد، عملا تحقق نظم و امنیت در پناه قانون در جامعه از بین می‌رود. وی تاکید کرد: همه باید ملتزم به قانون مداری و تمکین قانون باشند، البته اگر به شیوه عمل و یا رفتار پلیس اشکالی وارد باشد توسط ساختار‌های رسمی نیروی انتظامی از جمله بازرسی ناجا و دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ رسیدگی می‌شود.

«محسن افشانی» روانه اوین شد

محسن افشانی بازیگر سینما با توجه به رفتار‌های خارج از عرف و انتشار تصاویر حاوی مطالب ترویج کننده خشونت در فضای مجازی به دستور مقام قضایی روز گذشته دستگیر و روانه زندان اوین شد. سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ روز گذشته اعلام کرده بود: پس از انتشار ویدئویی از سوی یکی از بازیگران مرد کشورمان و همسرش در صفحه شخصی که در آن از اسلحه و چاقو استفاده شده بود و اطلاع تیم‌های رصد پلیس فتا، کارآگاهان پلیس فتا برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شدند. محسن افشانی و همسرش در ویدیویی منتشره در فصای مجازی از اسلحه و چاقو استفاده کرده بودند.

منتجب‌نیا: لیست امید، لیست اصلاح طلب نبود

منتجب‌نیا می‌گوید: بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات و کناره‌گیری هیچ توجیهی ندارد. باید تلاش کنیم شرایط شرایط مناسبی شود برای حضور مردم نه اینکه بگوییم ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم یا شرط بگذاریم. وی همچنین در پاسخ به این سوال که: «فارغ از دولت روحانی، جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ۹۴ و ۹۶ لیستی را وارد مجلس و شورای شهر کرد که امروز انتقادات زیادی نسبت به آن‌ها وجود دارد به طوری‌که نتوانست رضایت مردم را جلب کنند. به نظر شما آیا این نارضایتی می‌تواند مشارکت سیاسی را پایین بیاورد؟» گفت: واقعیت این است که اعضای لیستی که توانست در انتخابات ۹۴ پیروز شود و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند همه اصلاح‌طلب نبودند بلکه کاندید‌های دسته دوم و پایین‌تر از آن بودند؛ شورای نگهبان کلیه کاندیدا‌های درجه یک اصلاح طلبان را رد کرد، وفقط ۱۰ تا ۲۰ نفر از آنان باقی ماند بنابراین ناچاره‌ای بود به جز آنکه کاندیدایی را معرفی کنند که مطلوب‌شان نبود.

واکنش مدیر شبکه دو به خبر جمع کردن دکور «کلاه قرمزی»

«کلاه قرمزی» نام چند مجموعه تلویزیونی و سینمایی ساخته شده توسط زوج هنری ایرج طهماست و حمید جبلی است. شخصیت اصلی این مجموعه‌ها عروسکی به نام «کلاه قرمزی» است که پسربچه‌ای بازیگوش است. «کلاه قرمزی» اولین بار در سال ۱۳۷۲ در برنامه‌ای به نام «صندوق پست» به عنوان مهمان حضور پیدا کرد و پس از آن چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی با محوریت «کلاه قرمزی» ساخته شده است. اما با تمام صحبت‌هایی که معاون سیما و مدیران مربوطه انجام دادند حمید مدرسی تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی اعلام کرده که مشغول جمع‌آوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسک‌هاست. بعد از انتشار خبرِ جمع کردن دکور و میز آقای مجری و عروسک‌ها، محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو سیما گفت: ما بی‌خبریم! ما همچنان به آن روال کاری اعتقاد داریم و تلاش کردیم تهیه‌کننده محترم (مدرسی) بیایند و پیگیری‌های لازم هم انجام بگیرد. ما در این شرایط هستیم و اگر خبری هم جز این روال هست، ما بی‌خبریم.
قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران چقدر گران شد؟
طبق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در ماه گذشته، ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به خرداد سال ۹۷ که این شاخص ۶میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بوده، رشد ۱۰۶.۸ درصدی داشته است. منطقه۱۸ را باید رکورددار کمترین قیمت ثبت شده برای هر متر مربع آپارتمان مسکونی دانست. در منطقه ۱۸ در فروردین ماه معادل ۴.۷ میلیون، اردیبهشت ماه ۵.۸ میلیون و در خردادماه ۵.۹ میلیون تومان را نشان می‌دهد. / خبرآنلاین

تحریم رهبری از جانب آمریکا توهین علیه کل ملت ایران است

وزیر امور خارجه گفت: اقدام آمریکا در قراردادن نام رهبر معظم انقلاب و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم‌ها نشانه این واقعیت است که آن‌ها به طور کامل با موازین بین المللی ناآشنا هستند. این اقدامات نشانگر آن است که دولت آمریکا همه تلاش هایش را انجام داده تا تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران را به سرانجام برساند و، چون به نتیجه نرسیده رو به مسیر‌های دیگر آورده است. / سی‌ان‌ان

سامانه ساقط کننده پهپاد آمریکا کف تکنولوژی ایران بود

ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: اخیراً شاهد بودیم که پهپاد آمریکایی توسط فرزندان ایران اسلامی ساقط شد. این در حالی است سامانه سوم خرداد که این اقدام قاطعانه را انجام داد یک سامانه معمولی است که توسط نیروی هواوفضای سپاه ساخته شده است و کف تکنولوژی نظامی ایران به حساب می‌آید، اما پهپاد آمریکایی که ساقط شد اوج قدرت تکنولوژی آمریکا است. /فارس

دو هفته دیگر سیب‌زمینی ۳ هزار تومان می‌شود

اکبر فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نوسان موجود در قیمت سیب زمینی را ناشی از فصل خاص برداشت و توزیع این محصول کشاورزی اعلام و اضافه کرد:همزمان نبودن عرضه و تقاضای سیب زمینی در ماه‌های خرداد و تیر به طور معمول همه ساله موجب افزایش قیمت می‌شود. با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای سیب زمینی، قیمت این محصول طی ۱۵ روز آینده به حدود ۳ هزار تومان کاهش پیدا کند.

همسر حاکم دبی به آلمان فرار کرد

پرنسس “هیا بنت حسین” همسر حاکم دبی و خواهر پادشاه اردن پس از اختلاف با “محمد بن راشد آل مکتوم” به همراه فرزندانش به آلمان گریخته است. هیا بنت حسین، خواهر پادشاه اردن و همسر حاکم دبی در چهار ماه گذشته سعی داشت حاکم دبی را برای جدایی متقاعد کند، اما موفق نشد. گفته می‌شود دلایل اختلاف آن‌ها دخالت پرنسس هیا در یک مسئله مربوط به لطیفه، دختر حاکم دبی و همچنین قطع بودجه بنیاد خیریه پرنسس هیا توسط حاکم دبی بوده است. سرانجام او به همراه فرزندانش زاید و جلیله، از امارات خارج شده و به برلین رفته است. دولت امارات اعلام کرده پرنسس هیا میتواند از حاکم دبی جدا شود، اما باید شاهزادگان، زاید و جلیله را برگرداند

۸۰۰ میلیون تا ۱۱ میلیارد تومان قیمت پروانه فعال داروخانه

«مجوز خام بخواهید، از ۸۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود، مجوز متصل به بیمه ۹۵۰ میلیون تومان و داروخانه فعال هرچقدر فروش داروخانه بالا‌تر باشد، قیمت آن هم بالا می‌رود. کمترین قیمتی که برای داروخانه فعال دارم، یک میلیارد و بیشترین قیمت حدود ۱۱ میلیارد است. شما چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ با ملک می‌خواهید یا بدون ملک؟» در شهر‌های بزرگ داروسازان برای دریافت مجوز داروخانه ۱۰، ۱۵ یا حتی ۲۰ سال در لیست هستند، اما در شهر‌های کوچک معمولا پس از گذشت سه یا چهار سال می‌توانند مجوز داروخانه را دریافت کنند.

دولت باید دندان طمع برخی مدیران نسبت به بنگاه‌های اقتصادی را بکشد

بهروز نعمتی با انتقاد از روند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی گفت: متأسفانه مجموعه مدیریتی کشور نتوانسته در قبال این موضوع عملکرد خوبی داشته باشد و دولت باید دندان طمع‌هایی که بعضی از مدیران دولتی به بنگاه‌های اقتصادی دارند را بکشد. همه دولت‌ها با شعار خصوصی‌سازی می‌آیند، اما عملاً می‌بینیم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد من فکر می‌کنم که عملاً بخش خصوصی هم مقهور بخش دولتی شده و هم بازنده شده چرا که در همه عرصه‌هایی که بخش خصوصی می‌خواهد رقابت کند عملاً رقابت‌پذیری وجود ندارد. از سوی دیگر باید به گونه‌ای رفتار شود که به بخش خصوصی حرمت گذاشته شود. امروز در جامعه با کمال شرمندگی بخش خصوصی با عنوان انسان‌های فئودالی مطرح می‌شوند که این به خصوصی‌سازی کمک نمی‌کند و ما باید فضا را فراهم کنیم و دستگاه‌های نظارتی به گونه‌ای عمل کنند فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آرام‌تر باشد. /فارس
ذوالنور: آب سنگین به مرز ۱۳۰ تن رسیده است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق برجام تا ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی داشتیم، اما در شرایط فعلی می‌توانیم این رقم را بالاتر ببریم. ما در هر سطحی که نیاز باشد غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کار قرار می‌دهیم و اگر نیاز باشد اورانیوم غنی شده به ۷۰ درصد هم برسد، این کار را انجام می‌دهیم. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به مدت باقی مانده مهلت ایران به اروپا در راستای برجام گفت: از ۶ تیر ماه سقف اورانیوم غنی‌سازی شده‌مان از سقف ۳۰۰ کیلوگرم می‌گذرد که این خود می‌تواند رد خط قرمز ایران در موضوع انباشت اورانیوم غنی شده محسوب شود. وی با بیان اینکه آب سنگین ایران در حال حاضر به مرز ۱۳۰ تن رسیده است، تصریح کرد: ما در قالب برجام می‌توانستیم به مرز ۱۳۰ هم برسیم، اما، چون تولید می‌کردیم، ذخایرمان به زیر ۱۳۰ تن رسانده بودیم. همچنین این تولید با فروش و انباشت در کشور عمان همراه بود، اما در حال حاضر وقتی که نگذاشتند آب سنگین صادر و آن را در عمان انباشت کنیم، دیگر گفتیم اگر نمی‌گذارند بفروشیم، چرا باید انباشت کنیم.
این نماینده مجلس بیان داشت: در حال حاضر تولید آب سنگین‌مان تقریبا نزدیک به مرز ۱۳۰ تن است. اگر همین روند را ادامه دهیم از مرز ۱۳۰ تن هم عبور می‌کنیم.
پورمختار: پیچ تحریم‌ها به زودی خواهد شکست

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: قطعاً پیچ تحریم‌ها به زودی خواهد شکست و آمریکا از این اقداماتش عقب نشینی می‌کند چرا که تاکنون نتیجه نداشته و در آینده هم نتیجه بخش نخواهد بود. محمدعلی پورمختار با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات ایران، اظهار داشت: این اقدامات بیشتر تبلیغاتی و برای جنگ روانی است و آمریکا مرحله به مرحله این تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کند. وی با اشاره به اینکه این تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از برجام علیه کشورمان آغاز شد و اشخاص و دستگاه‌های مختلفی تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند، متذکر شد: ترامپ وعده داده بود که شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال خواهد کرد و هم تحریم‌های قبل از مذاکرات هسته‌ای را بازمی گرداند و هم یکسری تحریم‌های جدید را اضافه می‌کند. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه این اقدام آمریکا جدید نیست و در ادامه تحریم‌هایی است که مدتهاست علیه کشورمان اعمال می‌کنند، تصریح کرد: مقامات آمریکا صرفاً می‌خواهند بگویند که ما روز به روز این پیچ را محکم‌تر می‌کنیم، در حالی که تحریم‌های آنان تاکنون هیچ تأثیری نداشته است.

سفر مقتدی صدر به ایران

یک منبع در جریان صدر عراق امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که مقتدی صدر، رهبر این جریان از نجف به ایران سفر کرده است. به گزارش بغداد الیوم، این منبع گفته است که سفر صدر رسمی نیست بلکه یک سفر خانوادگی است. وی گفت: است که رهبر جریان صدر احتمالاً با مسئولان ایرانی دیدار داشته باشد، اما تاکنون هیچ چیز در این رابطه گفته نشده است.

کنایه سلیمی نمین به مصباح یزدی و پایداری ها

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا درباره سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی درباره کاندیدای اصلح و ائتلاف در انتخابات گفت:جبهه پایداری نمی‌تواند از یک سو سخن از ائتلاف و کار مشترک با سایر گرایش‌ها در جریان اصولگرا به میان آورد، ولی از سوی دیگر به ابتدایی‌ترین اصول کار مشترک پایبند نباشد. اینکه گروهی روی نظر خود بایستند که از نظر من اصلح این افراد هستند و دیگران باید آن را بپذیرند به هیچ وجه قابل قبول نیست. طرح مبانی نظری از این دست که ما نمی‌توانیم شرعا به کسی که اصلح نمی‌دانیم رای بدهیم بسیار غلط است، زیرا برداشت‌ها از “اصلح بودن” نسبی است. مصداق آن هم نظر آیت الله مصباح درباره محمود احمدی نژاد است، ایشان زمانی آقای احمدی نژاد را اصلح می‌دانست، اما بعد‌ها ایشان را کاملا در نقطه مقابل ارزیابی می‌کرد. بررسی کارنامه سیاسی جبهه پایداری در انتخاب‌های گذشته نشان داده که کاندیدای اصلح نداشتند به طوریکه هم در شاخص‌ها و هم مصادیق خطا‌های فاحش داشتند./خبرآنلاین