جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب/

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب/

صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۶ تیر

برخلاف ادعای اصلاح طلبان، FATF هیچ ارتباطی به گشایش ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها ندارد. FATF نه تنها باعث گشایش امور بانکی نمی‌شود، بلکه مسیرهای گشایش را نیز مسدود می‌کند.

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،

** اگر از برجام خارج شویم، ایران مورد حمله نظامی قرار می‌گیرد!

روزنامه اعتماد – به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» عضو فراکسیون امید مجلس- در یادداشتی با عنوان «چالش برجام» نوشت: «برجام برای کشورمان از نقطه اثباتی چیز زیادی را به همراه نیاورده، موجب گشایش اقتصادی نشده و به جز آزادسازی بخشی از پول‌های توقیف شده، رهاورد اقتصادی قابل اعتنایی نداشته است. ولی از نظر سلبی، برجام مهم‌ترین توافق ایران با قدرت‌های غربی است. لااقل بعد از انقلاب به این طرف برجام مهم‌ترین توافق دیپلماتیک است. با برجام کشور ما از زیر بار تحریم‌های سخت شورای امنیت فصل ۷ منشور سازمان ملل خارج شد. همان فصلی که ما را در ذیل کشور «تهدید علیه صلح، ناقض صلح و اعمال تجاوز» قرار داد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برجام از این دیدگاه بزرگ‌ترین دستاورد در سیاست خارجی است زیرا هجمه جهانی را علیه کشورمان شکست. اکنون نیز چنان است، تا زمانی که ما در برجام هستیم، مشمول تهدید صلح و تجاوز نمی‌شویم. آیا این دستاورد کمی است؟ گیرم که برجام کم و کسری‌هایی داشته باشد، آیا اینکه جمعی از کشورها منزلت و جایگاه ما را پس از برجام به رسمیت شناختند، مهم نیست؟».

اعتماد در ادامه نوشت: «تا زمانی که در برجام هستیم هیچ کشور اروپایی هم‌پیمان امریکا در حمله به ایران نخواهد بود… نقطه امید ترامپ دو چیز است. یک وادار کردن ما به خروج از برجام و دوم ترغیب ما به انجام یک حمله احساسی. امریکا برای تجاوز به کشورها همواره نیاز به یک فاجعه داشته و از راه‌های گوناگون تلاش می‌کند تا راه را برای ایجاد فاجعه باز بگذارد…مداخله و تجاوز نظامی امریکا در دوران بعد جنگ جهانی دوم در ویتنام، افغانستان، عراق و لیبی نیز با همین فرمول صورت گرفت. خوشبختانه نیروهای امنیتی و نظامی و سیاسی ایران نشان داده‌اند که بر اوضاع مسلطند. به بازی امریکا تن نمی‌دهند مع‌الوصف امریکا روی خروج ما از برجام سرمایه‌گذاری کرده است».

همانطور که دولتمردان و اصلاح طلبان بارها تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام، لغو یکباره تمامی تحریم‌های ضدایرانی بود. قرار بود که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شود که مردم دیگر نیازی به پول یارانه نداشته باشند. این وعده‌ها عملی نشد اما در مقابل در صنعت هسته‌ای ایران بتن ریخته شد.

حالا حامیان برجام برای توجیه این توافق خسارت بار، مدعی شده‌اند که درست است که برجام هیچ دستاورد اقتصادی نداشت، اما به ایران هراسی پایان داد و پیروزی اخلاقی برای ایران رقم زد!

کارشناسان و صاحبنظران بارها اعلا کردند که علت اصلی بی عملی اروپا در برجام، اطمینان از عدم خروج ایران از توافق است. پس از اعلام ضرب الاجل ۶۰ روزه، اروپا به تکاپو افتاد. حالا برخی اصلاح طلبان در نقش سخنگوی کاخ سفید و اتحادیه اروپا، مدعی شده‌اند که نباید از برجام خارج شویم و اگر این اقدام را انجام دهیم، به ایران حمله می‌شود!

اکنون مدت زمان زیادی است که گزینه حمله نظامی به ایران از روی میز مقامات آمریکایی برداشته شده است. همین چند روز پیش بود که پهپاد فوق مدرن و گران قیمت آمریکایی را به آهن پاره تبدیل کردیم و در آخر ترامپ از ما تشکر هم کرد.

دورشدن سایه جنگ، نه دستاورد برجام بلکه محصول اقتدار جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مجاهدت خستگی ناپذیر نیروهای مسلح و جوانان مؤمن، انقلابی و غیور کشورمان است.

** مشکلات فعلی کشور ناشی از ناتوانی تیم اقتصادی دولت است

«سیدمهدی ذاکریان» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من معتقدم تحریم‌ها حتماً تأثیر داشته مگر می‌شود تحریم در زندگی مردم اثر نداشته باشد؟ اثر دارد، اما اگر آمریکایی‌ها تحریم خود را به عراق، ونزوئلا، یا روسیه یا ۲ درصدش را به فرانسه وارد کنند، در فرانسه مردم یکدیگر را خواهند خورد، اما در ایران مردم زندگی خود را دارند. یک توریست خارجی را چشم بسته بیاورید در این کشور زندگی کند و پس از چندی از وی پرسیده شود که آیا تحریم را دیدی یا نه؟ ببیند چه پاسخی می‌دهد. لذا مشکل در زندگی مردم به معنی اینکه نتوانند معاش و زندگی خود را بگذرانند وجود ندارد. بله، زندگی بسیار سخت است، اما من بخش عمده این شرایط را ناشی از ناتوانی تیم اقتصادی دولت می‌دانم».

چندی پیش «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند».

پیش از آن نیز «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «درخصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است».

این اظهارات در حالی است که روحانی – خرداد ۹۲- و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

هیچکس مدعی نیست که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد، ولیکن با توجه به اختیارات و امکانات گسترده قوه مجریه، علت اصلی وضع موجود، سوءمدیریت در دولت است.

** باید به FATF بپیوندیم تا دیگر با چمدان پول جابجا نکنیم!

«محمدرضا خباز» استاندار سابق خراسان شمالی و فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «در صورتی که لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، روابط بانکی ایران آسان‌تر خواهد شد. ارتباطات بانکی در مواردی مانند وضعیت کنونی است و در مواردی هم کاربردش در حوزه سرمایه گذاری خارجی است. چرا که سرمایه دار خارجی برای سرمایه گذاری در ایران، ارز خود را با چمدان جاباجا نمی‌کند، بلکه با بانک‌ها در کشور خود و در کشور سرمایه گذاری شده، ارتباط بانکی برقرار می‌کند».

دولتمردان و اصلاح طلبان، پیش از این یکی از دلایل اصلی لزوم توافق هسته‌ای را لغو تحریم‌های مالی و بانکی نامیده بودند. مقامات ارشد دولت در سال ۹۴ و پس از امضای برجام اعلام کردند که تحریم‌های مالی و بانکی به تاریخ پیوست و سرمایه گذران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران در صف ایستاده‌اند. در همین رابطه آقای روحانی- دی ۹۴- چند ساعت پس از اعلام رسمی آغاز اجرای برجام، در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران با اشاره به دستاوردهای بسیار زیاد برجام از باز شدن «هزار ال‌سی» خبر داد و تصریح کرد: «در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید، اشتباه می‌کردند».

پس از این اظهار نظر قابل تأمل، علاوه بر منتقدان و فعالان اقتصادی، حتی رسانه‌های ذوق‌زده برجام نیز به موضوع گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی واکنش نشان داده و آن را زیر سؤال بردند. سال‌ها گذشت. روحانی- اردیبهشت ۹۷- گفت: «چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم، در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم، در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند؟ جنس‌هایی هست در میوه فروشی، وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم! پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران»!

برخلاف ادعای اصلاح طلبان، FATF هیچ ارتباطی به گشایش ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها ندارد. FATF نه تنها باعث گشایش امور بانکی نمی‌شود، بلکه مسیرهای گشایش را نیز مسدود می‌کند.

FATF شناسایی مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را جز وظایف خود می‌داند. وظیفه اصلی این سازمان، هوشمندسازی تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا است.