جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران یک گام به ارتفاع ۲۵۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد، افزایش قیمت نفت با کاهش ذخایر نفت آمریکا، طلای جهانی یک درصد ارزان شد، سبد نفتی اوپک 65.79 دلار معامله شد، سیمان گران می شود، شرایط واردات و صادرات طلا تصویب شد، قیمت مرغ به ۱۲۲۰۰ تومان رسید و چالش جدید فولکس‌واگن و فیات را در بر دارد.

جزئیات پرداخت وام به مستاجران از زیان وزیر

فرهاد دژپسند پیش از ظهر دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت صندوق حمایت از مستأجران پرداخت و گفت: با توجه به این که در فصل جابجایی مستأجران قرار داریم و این اقشار در این ایام فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند، به دنبال تعیین رابطه‌ای میان رهن و اجاره هستیم و در این زمینه هدفمان نوعی طرفداری از مستأجران است در این راستا صندوقی را طراحی و به رئیس جمهوری پیشنهاد دادیم که در آن با سپرده گذرای و تأمین منابع از روش‌های پیشنهادی، وجهی قرار بگیرد تا وام‌های به مستأجران اعطا شود. وی با بیان این که وجهه این وام‌ها به موجران پرداخت خواهد شد خاطر نشان کرد: در حال طراحی شرایطی هستیم تا براساس آن وام‌های صندوق حمایت از مستأجران با نرخی تسویه حساب شود تا این اقشار متحمل فشار زیادتری نشوند. وزیر اقتصاد با تاکید بر این که پرداخت این تسهیلات به دلیل تأمین منابع از درون اقتصاد موجب ایجاد تورم نمی‌شود گفت: پیش بینی ما این است که تا ۷۰ درصد از مبلغ رهن خانه از محل اعتبارات این صندوق پرداخت شود با این حال این رقم هنوز قطعی و تصویب نشده و در دست بررسی است؛ در این باره از دستگاه‌های مختلف در حال نظرخواهی هستیم.

شاخص کل بورس تهران یک گام به ارتفاع ۲۵۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۳۴۷۹ واحدی معادل ۱.۴۲ درصد به رقم ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۸۲ واحدی معادل ۱.۴۲ درصد به رقم ۱۷۰ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۶۷ واحدی معادل ۰.۶۳ درصد، عدد ۵۸ هزار و ۳۶۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۵۰ واحدی معادل ۰.۶۳ درصد به رقم ۳۹ هزار و ۸۴۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۶۴۸ واحد افزایش معادل ۱.۳۲ درصد را رقم زد و به سطح ۲۸۰ هزار و ۲۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۴۲۳ واحد افزایش معادل ۱.۳۲ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۷۳۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۵۵۹ واحد افزایش معادل ۱.۵۹ درصد همراه بود و عدد ۴۸۲ هزار و ۷۸۳ واحد را به نمایش گذاشت.

جزئیات پرداخت وام به مستاجران از زیان وزیر/ دلار در صرافی‌های بانکی به کانال ۱۲ هزار تومان کاهش یافت/ خروج ۲۱ میلیون دلار از کشور برای واردات قوطی نوشابه!

افت سهام آسیایی با کمرنگ شدن امید به کاهش نرخ بهره

روز چهارشنبه، پس از اینکه فدرال‌رزرو انتظار بازارها برای کاهش شدید نرخ بهره را کمتر کرد، سهام آسیایی افت کرد و دلار از پایین‌ترین نرخ ۳ ماهه خود بازگشت. رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، جرومی پاول، سه‌شنبه گفت: بانک مرکزی آمریکا در برابر فشارهای سیاسی کوتاه‌مدت ایستادگی می‌کند. این اظهارات به نظر در مقابل اصرارهای رئیس‌جمهور ترامپ، برای کاهش شدید نرخ بهره، مطرح شده است. پاول در عین حال گفت: سیاست‌گذاران بانک مرکزیبا این سوال کلنجار می‌روند که آیا شرایط مبهم ناشی از تعرفه‌های آمریکا، اختلافات واشنگتن با شرکای تجاری و تورم پایین، نیازمند کاهش نرخ بهره است، یا خیر؟ طبق آخرین داده‌های برنامه فدواچ گروه سی‌ام‌ای، نوسانات سهام صندوق‌های فدرال نشان می‌دهد که از نظر تاجران شانس کاهش نیم درصدی نرخ بهره در ماه جولای، ۲۷ درصد می‌باشد، درحالی که روز دوشنبه این احتمال ۴۲ درصد بود. ترامپ روز دوشنبه در توئیتر خود نوشته بود: فدرال‌رزرو نمی‌داند دارد چه کار می‌کند! آنها نرخ بهره را خیلی به سرعت بالا بردند. به دنبال افت دیشب سهام وال‌استریت، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۲ درصد افت کرد. شاخص نیکی ژاپن ۰.۶ درصد افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۵ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱ درصد، افت کردند. بازارهای چین در آغاز معاملات امروز خود، بر خلاف بازارهای منطقه، اندکی رشد کردند. کامپوزیت شانگهای ۰.۰۲ درصد وهانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۶ درصد بالا آمدند. در بازار ارز، شاخص دلار، که به پایین‌ترین سطح ۳ ماهه خود رسیده بود، توانست با ۰.۱۵ درصد رشد به ۹۶.۲۸۹ واحد رسید. نرخ برابری دلار با ین ژاپن هم ۰.۲ درصد تقویت شد و به ۱۰۷.۳۸۵ رسید. به این ترتیب بازارهای مالی جهان حالا در انتظار اجلاس جی ۲۰ هستند تا ببینند تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین وارد چه مرحله‌ای خواهد شد.

افزایش قیمت نفت با کاهش ذخایر نفت آمریکا

قیمت نفت که مدتی است بر اساس فاکتورهای سیاسی تعیین می‌شود روز چهارشنبه هم زیر سایه بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه رهبر معظم انقلاب و احتمال تحریم محمد جواد ظریف، با افزایش قیمت همراه شد. آمریکا در چند روز گذشته در اظهار نظرهایی متناقض از مذاکره بدون پیش شرط با ایران صحبت کرده و در آن سوی میدان، از تحریم وزیر خارجه ایران به عنوان مذاکره‌کننده ارشد سخن می‌گوید. همین اظهارنظرها باعث شده تا بازار نفت نسبت به شرایط خاورمیانه واکنش نشان دهد و قیمت نفت برنت را به بالای ۶۵ دلار در هر بشکه بازگردد. نفت برنت با افزیشی ۷۲ سنتی، روی عدد ۶۵ دلار ایستاد. نفت شاخص آمریکا نیز یک دلار بالا رفت و ۵۸ دلار و ۸۶ سنتی شد. البته در این میان اخباری مبنی بر کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریکا نیز سیگنال‌های تقویت کننده را بیشتر کرد. البته افزایش امیدها برای تمدید توافق کاهش تولید نیز در این میان بی تأثیر نبود و به رشد بیشتر قیمت‌ها کمک کرده است.

طلای جهانی یک درصد ارزان شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا و سودگیری سرمایه گذاران از افزایش اخیر قیمت‌ها، بیش از یک درصد سقوط کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۴۰۵ دلار و ۶۰ سنت رسید و به سوی نخستین کاهش در هفت روز گذشته حرکت کرد. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۴۳۸ دلار و ۶۳ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۴ مه سال ۲۰۱۳ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۴۱۳ دلار و ۳۰ سنت رسید. به گفته استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی “اس پی آی”، افزایش خرید در روزهای اخیر به همراه اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که کاهش نرخ‌های بهره را کم اهمیت جلوه دادند باعث ریزش قیمت این فلز ارزشمند شد.

دلار در صرافی‌های بانکی به کانال ۱۲ هزار تومان کاهش یافت

در پایان معاملات روز گذشته، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکنای دلار آمریکا به نرخ 12850 تومان خریداری شد و به قیمت 12950 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز سه شنبه، 150 تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت 14750 تومان خریداری شد و با کاهش 150 تومان نسبت به قبل، به قیمت 14850 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

سبد نفتی اوپک 65.79 دلار معامله شد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان سه شنبه با 26 سنت افزایش 64.79 دلار در هر بشکه فروخته شد. سبد نفتی اوپک روز دوشنبه 24 ژوئن (3 تیر) 65.05 دلار در هر بشکه معامله شده بود. به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک فاصله خود را با بالاترین قیمت این نوع نفت که در ۲۵ آوریل رقم خورده بود، کمتر کرد و این فاصله قیمتی به 9.25 دلار رسید. بالاترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۹ ثبت شده برابر با ۷۴.۰۴ دلار در هر بشکه است که در ۱۱ آوریل رقم خورد؛ کمترین قیمت این نوع نفت نیز به دوم ژانویه (۱۲ دی) بازمی‌گردد. سبد نفتی اوپک سال ۲۰۱۹ را با ۵۲.۱۴ دلار در هر بشکه آغاز کرد که پایین‌ترین قیمت این نوع نفت از ابتدای سال جدید به شمار می‌رود. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

سیمان گران می شود

انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارائه راه حل‌های مناسب و عملیاتی در جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کار کارخانجات و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان این بخش برگزار کرد و در نهایت با افزایش ۳۷ درصدی قیمت سیمان موافقت شد. /باشگاه خبرنگاران

شرایط واردات و صادرات طلا تصویب شد

در هزار و دویست و هفتاد و سومین جلسه شورای پول و اعتبار که به ریاست عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی – تشکیل شد، به پیشنهاد بانک مرکزی و با هدف تسهیل واردات شمش و طلای ذوب شده، صادرات مصنوعات فلزات گران‌بها و رفع موانع تسویه تعهدات صادراتی صادرکنندگان مصنوعات فلزات گران‌بها، «آیین نامه ورود، صدور و معاملات طلا، نقره و پلاتین» بازنگری شد. طبق اعلام بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار ضمن تغییر نام این آئین‌نامه به «آئین نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها» آئین‌نامه مزبور را تصویب کرد.

نوسان قیمت مرغ در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲۲۰۰ تومان رسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان است. به گفته وی، طی ۲ روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۰۰ تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده ۸۰۰ تومان افزایش داشته است. حجت کشش بازار، آغاز سفر‌ها همزمان با ورود به فصل تابستان، ازدیاد تقاضا برای خرید به سبب واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا انتظار می‌رود که روند رو به رشد قیمت در بازار استمرار یابد تا مرغداران بتوانند به تولید ادامه دهند. / باشگاه خبرنگاران جوان

خروج ۲۲ میلیون دلار از کشور برای واردات قوطی نوشابه!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ هزار و ۹۸۶ تن قوطی بدون درز آلومینیومی برای انواع نوشابه و نوشیدنی از کشور‌های امارات، چین، ترکیه، سریلانکا، عراق و مالزی وارد ایران شده است. بر اساس واردات این قوطی بدون درز آلومینیومی برای انواع نوشابه و نوشیدنی به کشور، ۲۲ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۳۹۵ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۹۳ میلیارد و ۳۸۸ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۸۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است امارات متحده عربی بزرگترین کشور صادر کننده قوطی بدون درز آلومینیومی برای انواع نوشابه و نوشیدنی به ارزش ۸ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۷۲ دلار بوده است.

بازار اوراق مسکن؛ سبزپوشی عمومی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در آخرین جلسه داد و ستدی هفته ۴/ ۲ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۴۴ هزار و ۶۰۸ تومان به فروش رسید. سومین صعود متوالی «تسه۹۶۱۰» باعت شد تا این اوراق وام فاصله خود از کف تاریخی را بیشتر کرده و بار دیگر به کانال ۴۴ هزار بازگردد. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها به کانال ۴۵ هزار صعود کرد. دلیل عمده موج صعودی اخیر بازار «تسه‌ها» برخورد به سطوح مقاومتی سنگین طی روزهای قبل بوده است. یکشنبه کمترین قیمت تاریخی برای «تسه۹۶۱۰» به ثبت رسید. پس از آن معامله‌گران که سطوح قیمتی پایین را فرصتی طلایی برای کسب سود می‌دیدند دست به خرید زدند و با افزایش تقاضا منجر به صعود قیمت‌ در بازار «تسه‌ها» شدند.

چالش جدید فولکس‌واگن و فیات

براساس مطالعات جدیدی که توسط یک شرکت مشاوره‌ انجام شده است دو خودروساز فولکس‌واگن و فیات‌کرایسلر به احتمال فراوان به‌دلیل رعایت نکردن مقررات آلایندگی اروپا تا سال ۲۰۲۱ با جریمه‌های هنگفتی مواجه شوند. شرکت «آلیکس پارتنرز» جریمه احتمالی برای این دو خودروساز را به ترتیب حدود ۸۳/ ۱ میلیارد یورو و ۷۴۶ میلیون یورو تعیین کرد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ این گزارش در واقع بر این نکته تمرکز دارد که دو خودروساز مذکور مسیر بسیار دشواری را برای اعمال مقررات کاهش آلایندگی اتحادیه‌اروپا تا سال ۲۰۲۱ در محصولات خود خواهند داشت. مقررات جدید خودروسازان را موظف کرده است که میزان تولید دی‌اکسید‌کربن در خودروهای خود را باید به ۹۵ گرم در هر کیلومتر کاهش دهند. فولکس‌واگن اعلام کرده است که در راستای رعایت این مقررات در ضرب‌الاجل تعیین شده قصد دارد ناوگان خود را به خودروهای برقی و هیبریدی متنوعی مجهز سازد. این درحالی است که مقامات فیات‌کرایسلر تاکید کرده‌اند این شرکت ارزان‌ترین گزینه را در این زمینه اجرایی می‌کند که ممکن است از دید مقامات آن پرداخت جریمه باشد.