پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » موضع بی‌سابقه بحرین درباره اسرائیل/

موضع بی‌سابقه بحرین درباره اسرائیل/

 

وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل به صراحت گفت که منامه به دنبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است.

به گزارش مشرق، همزمان با میزبانی منامه از نشست فلسطینی مورد حمایت آمریکا، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با چند رسانه اسرائیلی برای اولین بار به صراحت از تصمیم این کشور برای برقراری رابطه با اسرائیل سخن گفته است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه «تایمز اسرائیل» گفته است: «ما معتقدیم که اسرائیل کشوری است که می‌ماند و ما می‌خواهیم روابط بهتری با آن داشته باشیم. می‌خواهیم با آن صلح کنیم.»

وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با کانال ۱۰ تلوزیون اسرائیل هم در پاسخ به سوالی در مورد غیرمعمول بودن مصاحبه یک مقام عرب با رسانه‌های اسرائیلی، می‌گوید: «این اتفاق باید مدت‌ها پیش رخ می‌داد. صحبت کردن با کسانی که با آن‌ها اختلاف دارید، همواره گامی است که نهایتاً به کاهش تنش منجر می‌شود.»

وزیر خارجه بحرین در کنار خبرنگار اسرائیلی

وی افزود: «ما همواره می‌خواستیم مناقشه عربی-اسرائیلی یا مناقشه اسرائیلی-فلسطینی را حل کنیم… اما ما همواره با افراد مختلف از سرتاسر جهان صحبت کرده‌ایم، جز صحبت مستقیم با افکار عمومی اسرائیل از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی خودشان. فکر می‌کنم این باید مدت‌ها پیش اتفاق می‌افتاد و نمی‌خواستیم الان هم که این نشست مهم را میزبانی می‌کنیم، این فرصت را از دست بدهیم.»

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تماس‌های پشت پرده برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل منتشر شده و حتی گفته می‌شود که این کشورها روابط امنیتی نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده‌اند. در این میان، بحرین رویکردی علنی‌تر در پیش گرفته و از همین رو نیز میزبانی از نشست اقتصادی فلسطین که گام نخست رونمایی از طرح سازش موسوم به «معامله قرن» است، به این کشور سپرده شده است. این نشست از دیروز در بحرین آغاز شده و رسانه‌های مختلف اسرائیل نیز در این کشور حضور یافته‌اند.

منبع: فارس