پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شورای امنیت با محکوم کردن حمله به نفتکش‌ها خواستار کاهش تنش شد

شورای امنیت با محکوم کردن حمله به نفتکش‌ها خواستار کاهش تنش شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه اضطراری که به درخواست آمریکا برگزار شد حملات اخیر به نفتکش ها در نزدیکی خلیج فارس را محکوم کرده  است.

به گزارش بی بی سی فارسی  کریستوف هویسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل، بعد از نشست اضطراری شورای امنیت به نمایندگی از سوی آلمان، فرانسه و بریتانیا بیانیه ای را قرائت کرد و گفت که این سه کشور بعد از ساقط شدن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا عمیقا نگران افزایش تنش ها در خلیج فارس هستند.

در بیانیه این سه کشور اروپایی آمده است که “این تحولات خطر سوءمحاسبه و مناقشه را به همراه دارد” و خواستار رفع تنش و دیالوگ با احترام کامل به مقررات بین المللی شدند.

آنها همچنین حملات به نفتکش ها در خلیج عمان، خرابکاری در چهار کشتی تجاری در آب های فجیره در نزدیکی امارات متحده و هرگونه تهدید علیه امنیت کشتیرانی در منطقه را به شدت محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: “حملات به تانکرها ناقض مقررات بین المللی در مورد آزادی کشتیرانی و حمل و نقل دریایی است. این حملات دارای خطراتی برای محیط زیست است و به طور بالقوه منطقه ای از قبل ناپایدار را بی ثبات می کند.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “فرانسه، آلمان و بریتانیا بر تعهد خود به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و حفظ برجام (توافق اتمی ایران) که به اعتقاد ما به کاهش تنش در منطقه و همچنین عدم اشاعه سلاح های اتمی در جهان کمک می کند تاکید می کنند.”

جاناتان کوهن، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل، در این جلسه جهانیان را ترغیب کرد حملات به تانکرها و پهپاد آمریکایی را “غیرقابل قبول” اعلام کنند.

آقای کوهن گفت آمریکا خواستار تشکیل این جلسه شده بود تا اطلاعات مربوط به حملات ۱۲ مه و ۱۳ ژوئن و حمله به پهپاد آمریکایی را در اختیار اعضا بگذارد.

اخیرا شش نفتکش در منطقه هدف حمله قرار گرفته اند.

روز ۱۲ مه امارات متحده عربی اعلام کرد علیه چهار نفتکش در بندر فجیره این کشور عملیات خرابکارانه‌ای انجام شده است. یک ماه بعد در روز ۱۳ ژوئن هم دو نفتکش دیگر که درحال حرکت در نزدیکی تنگه هرمز بودند هدف حمله قرار گرفتند.

در همه این موارد آمریکا ایران را مقصر می شناسد، اتهامی که ایران قویا رد کرده است. مقام های ایران در یک سال اخیر در موارد متعدد تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت قطع صادرات نفت ایران کرده بودند. آمریکا با اعمال مجدد تحریم های هسته ای مانع صادرات نفت ایران می شود.

آقای کوهن گفت این استدلال ایران که هواپیمای آمریکایی در “منطقه اطلاعات پرواز” این کشور بود “غلط” است چون “منطقه اطلاعات پرواز یک کشور با آسمان آن فرق می کند.”

تقاضای خویشتن داری

شورای امنیت در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حملات به نفتکش ها از همه طرف ها خواست “حداکثر خویشتن داری را نشان دهند تا تنش اوج نگیرد و فروکش کند.”

این شورا گفت که حمله به نفتکش ها “تهدیدی جدی علیه کشتیرانی و خطوط تامین انرژی بود.”

بیانیه شورا را روزمری دیکارلو، سخنگوی حافظ صلح سازمان ملل، بعد از رایزنی پشت درهای بسته قرائت کرد.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، وضعیت جاری را “خیلی خطرناک” توصیف کرد و گفت این آمریکاست که باعث تنش ها را کم کند.

او گفت: “واشنگتن به ماجراجویی نظامی و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان دهد.”

او گفت: “به عنوان کشوری که حریم هوایی آن از سوی دو پهپاد آمریکایی نقض شده است، ایران حق داشت تا در نشست شورای امنیت شرکت کند. این حق ما تحت منشور ملل متحد است. ما آمادگی خود را اعلام کردیم و درخواست دادیم تا در این نشست حضور یابیم اما متاسفانه از استفاده از این حق خود محروم شدیم.”

او اضافه کرد: “ما اطلاعات انکار ناپذیری درباره این حادثه برای شورای امنیت فراهم کردیم. طبق جزئیات معتبر ما و اطلاعات دقیق فنی درباره مسیر، موقعیت و نقطه ورود و اثر این پهپاد آمریکایی، هیچ تردیدی وجود ندارد که در زمان هدف قرار گرفتن، برفراز آبهای سرزمینی ایران در حال پرواز بوده است.”

او تاکید کرد که پهپاد پس از چندین بار هشدارهای رادیویی و عدم توجه به هیچیک از آنها ساقط شد.