جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » معاون وزیر خارجه بریتانیا از ایران خواست ‘حمله به نفتکش‌ها’ را متوقف کند!

معاون وزیر خارجه بریتانیا از ایران خواست ‘حمله به نفتکش‌ها’ را متوقف کند!

BBC News فارسی / اندرو موریسون معاون وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه که به تهران سفر کرده بود می‌گوید ایران باید “حمله به نفتکش‌ها را متوقف کند.”

معاون وزارت خارجه بریتانیا سفر خود به تهران را “فرصت مهمی برای گفتگوی روشن و صریح و سازنده” با مقامات ایران دانست و گفت: “تقریبا مطمئن” است که “مسئولیت حمله‌ به نفتکش‌ها با ایران است” و او نگرانی بریتانیا از اقدامات ایران در منطقه را برای مقامات این کشور روشن کرده است:

“این اقدامات که در آن خطر بزرگ اشتباه محاسبه وجود دارد لازم است متوقف شوند” تا بتوان تنش را کاهش داد.

آقای موریسون همچنین گفت: “این را هم روشن کردم که بریتانیا همچنان در کنار شرکای بین‌المللی‌ا‌ش نقش خود را در یافتن راهی دیپلماتیک برای کاستن از تنش‌ها ایفا خواهد کرد.”

آقای موریسون تاکید کرد که بریتانیا در حفظ برجام مصمم است. او همچنین برای آزادی نازنین زاغری رتکلیف با مقامات ایران گفتکو کرده است.

او در این سفر با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور ایران، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا خبر داد که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با آقای موریسون گفته “توازنی میان تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد و بنابراین دلیلی برای ادامه تعهد ایران به برجام باقی نمی ماند.”

به گزارش ایسنا آقای عراقچی گفته اروپا “اراده” حفظ برجام را ندارد و حاضر نیست برای آن “هزینه بپردازد” چون “شرکت های اروپایی جرات تخطی از دستورات خزانه داری آمریکا را ندارند و این به معنای عدم حاکمیت اروپا حتی در داخل مرزهای خود است.”

آقای عراقچی در مورد زندانیان دوتابعیتی و تحصن همسر خانم زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن گفت: “قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تاثیر چنین شانتاژهایی قرار نخواهد گرفت و متهمین به جرائم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند.”

آمریکا ده روز پیش ایران را متهم کرد که به دو نفتکش ژاپنی و نروژی حمله کرده و به آنها خسارت زده است. ایران این موضوع را بشدت تکذیب می‌کند.

پس از این حملات جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا شرایط را “بی‌ا‌ندازه جدی” خواند و گفت مرتب با مقامات ایران در تماس است.

سفر آقای موریسون در حالی صورت گفت که تنش بین آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده است. یک هفته پس از ماجرای نفتکش‌ها، سپاه پاسداران ایران اعلام کرد یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرده است. ایران می‌گوید این پهپاد وارد فضای هوایی‌اش شده بود اما آمریکا می‌گوید پهپاد در فضای بین‌المللی بوده است.

پس از آن دونالد ترامپ دستور حمله به “سه هدف” را در ایران داد اما بعد گفت برای پرهیز از کشته شدن حدود “۱۵۰” ایرانی این دستور را “نیم ساعت” پیش از اجرا لغو کرده است.

امروز گفته شد که آمریکا در همان روز به برخی تاسیسات و تجهیزات سپاه پاسداران حمله سایبری کرده است.

به نوشته واشنگتن پست این حمله باعث از کار افتادن سیستم‌های کامپیوتری کنترل تجهیزات موشکی‌ شده است.

ایران هنوز واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده است.