سخنگوی وزارتخارجه ایران با لحنی غیر دیپلماتیک مدعی شد که آقای اندرو موریسون معاون وزیر خارجه بریتانیا یک “فردِتازه‌کار” است؟؟!!

 

عباس موسوی

بی بی سی فارسی/ عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به اظهارات اندرو موریسون، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه پس از سفر به تهران و دیدار با مقامات ایرانی، گفت که او”تازه‌کار” است و افزود “اظهارات ایشان را سازنده نمی‌دانیم و نمی‌پسندیم”.

آقای موسوی همراهی بریتانیا با ایالات متحده در ماجرای حمله به نفتکش‌ها را به دلیل “گرفتاری‌های داخلی و مواجه بودن با بحران بی‌دولتی و برگزیت و عدم پشتیبانی اتحادیه اروپا” دانست و آن را “غیرقابل قبول” خواند.

آقای موریسون، روز یکشنبه دوم تیر (۲۳ ژوئن) پس از دیدار با مقام‌های ایرانی گفت که ایران باید اقداماتی مانند “حمله به نفتکش‌ها” را متوقف کند.

روز ۲۳ خرداد دو نفتکش خارجی در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. آمریکا ایران را متهم به انجام این حملات کرده و بریتانیا هم موضعی مشابه آمریکا گرفته است. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

آقای موریسون تاکید کرد که بریتانیا در حفظ برجام مصمم است. او همچنین گفت که برای آزادی نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی است، با مقامات ایران گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به پرونده خانم زاغری از تلاش‌های همسر او در لندن به عنوان “اقدامات شانتاژگونه” نام برد و گفت: “هرگونه جنجال برای انجام امور عادی سفارتمان در لندن را نمی‌پذیریم”.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در اعتراض به وضعیت همسرش در ایران گفته که همراه او اعتصاب غذا کرده و در مقابل سفارت ایران در لندن بست نشسته است.

بسیار خطرناک

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، امروز درباره تنش‌ها بین ایران و آمریکا گفت که کشورش “بسیار نگران” افزایش تنش‌هاست و از هر اقدامی برای کاهش اختلافات فروگذار نخواهد کرد. آقای هانت وضعیت در منطقه خلیج فارس را “بسیار خطرناک” توصیف کرده است.

اندرو موریسون، معاون آقای هانت، سفر خود به تهران را “فرصت مهمی برای گفتگوی روشن و صریح و سازنده” با مقامات ایران دانست و گفت: “ارزیابی بریتانیا این است که تقریبا به طور قطع مسئولیت حمله‌ به نفتکش‌ها با ایران است”.

او درباره نگرانی بریتانیا از اقدامات ایران در منطقه گفت: “این اقدامات که در آن خطر بزرگ اشتباه محاسبه وجود دارد لازم است متوقف شوند تا بتوان تنش را کاهش داد.”

آقای موریسون همچنین گفت: “این را هم روشن کردم که بریتانیا همچنان در کنار شرکای بین‌المللی‌ا‌ش نقش خود را در یافتن راهی دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها ایفا خواهد کرد.”

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در این سفر با معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور ایران، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا، خبر داد که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با آقای موریسون گفته “توازنی میان تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد و بنابراین دلیلی برای ادامه تعهد ایران به برجام باقی نمی‌ماند.”

به گزارش ایسنا آقای عراقچی گفته اروپا “اراده” حفظ برجام را ندارد و حاضر نیست برای آن “هزینه بپردازد” چون “شرکت‌های اروپایی جرات تخطی از دستورات خزانه‌داری آمریکا را ندارند و این به معنای عدم حاکمیت اروپا حتی در داخل مرزهای خود است.”

آقای عراقچی در مورد زندانیان دوتابعیتی و تحصن همسر خانم زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن گفت: “قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تاثیر چنین شانتاژهایی قرار نخواهد گرفت و متهمین به جرائم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند.”

سفر آقای موریسون در حالی صورت گفت که تنش بین آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده است. یک هفته پس از ماجرای نفتکش‌ها، سپاه پاسداران ایران اعلام کرد یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرده است. ایران می‌گوید این پهپاد وارد فضای هوایی‌اش شده بود اما آمریکا می‌گوید پهپاد در فضای بین‌المللی بوده است.

پس از آن دونالد ترامپ دستور حمله به “سه هدف” را در ایران داد اما بعد گفت برای پرهیز از کشته شدن حدود “۱۵۰” ایرانی این دستور را پیش از اجرا لغو کرده است.

بعد از آن گفته شد که آمریکا در همان روز به برخی تاسیسات و تجهیزات سپاه پاسداران حمله سایبری کرده است. به نوشته واشنگتن پست این حمله باعث از کار افتادن سیستم‌های کامپیوتری کنترل تجهیزات موشکی‌ شده است.

ایران هنوز واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده است.