شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش بیش از ۳۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس، ثبات نرخ ۴۷ ارز در بانک مرکزی/ دلار در بازار ۱۳۰۰۰ تومان فروخته شد، سکه امامی به رقم ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید، جز افزایش قیمت طلا نمی‌توان انتظار دیگری داشت، افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو منطقی نیست، برنج صدرنشین واردات شد و فراخوان یک خودروساز به ‌دلیل نقص شیشه عقب را در بر دارد.

جزییات تازه از بازاری که «تهران» را به پایتخت ارزی کشور تبدیل خواهد کرد

مدیرعامل بازار متشکل ارزی در نشستی با حضور معاون امور ارزی و بین الملل، جمعی از مدیران امور و نیز کارکنان بانک گفت: سامانه اصلی این بازار به سامانه های بانک ها، صرافی ها و چند بخش مختلف در بانک مرکزی متصل است، به طوری که کوچک ترین ایراد می تواند همه فعالیت ها را تحت تأثیر قرار دهد، به همین دلیل، افزایش دقت سامانه در اولویت است.

وی با بیان اینکه راه اندازی این بازار، «تهران» را به پایتخت ارزی کشور تبدیل خواهد کرد، افزود: در حال حاضر نرخ ارز در کشور ما بر اساس نرخ سلیمانیه، دوبی، استانبول و هرات تعیین می شود، در حالی که این روند قابل ادامه یافتن نیست. شکسته بند با تاکید بر این که نرخ ارز در بازارهای خارج از کشور حدود ساعت ۱۱ ظهر مشخص می شود، گفت: بازار متشکل ارزی این امکان را ایجاد می کند که ساعت نه صبح هر روز، نرخ متوسط مشخص و معاملات بر اساس آن انجام شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از نرخ های ارائه شده برای ارز، غیر واقعی و مبتنی بر داد و ستدهایی است که هرگز انجام نشده، اظهار داشت: بازار متشکل ارزی، نرخ را بر اساس معاملات واقعی مشخص می کند، به طوری که تعداد و قیمت ارز مبادله شده به صورت رسمی ثبت می شود. وی پیاده سازی این ساز و کار را روشی مناسب برای کشف قیمت ارز دانست و خاطرنشان کرد: نرخ موزون متوسط کشف شده در این بازار، عددی است که مبنای معاملات قرار می گیرد و حداکثر نوسان در نظر گرفته شده برای آن نیز ۳ درصد است. شکسته بند، راه اندازی این بازار را پایانی بر فعالیت صرافی ها با دو یا چند دفتر یا حساب های متعدد بانکی به نام اقوام صاحبان صرافی دانست و ادامه داد: اکنون میان خریداران و فروشندگان ارز برای دریافت مبلغ مورد معامله نگرانی وجود دارد، اما بازار متشکل ارزی این دغدغه را برطرف و به نیابت از طرفین معامله، پول را به حساب آنها واریز می کند.

وی با تأکید بر این که بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس است، گفت: بانک ها اسکناس ارز را از صرافی ها دریافت می کنند و در صورت اعلام نیاز آنها، اسکناس را نیز برمی گردانند. به گفته شکسته بند، این موضوع تضمین شده و بانک ها موظف هستند همه نیاز صراف ها به اسکناس را لحظه ای تأمین کنند. مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اشاره به این که هر صراف موظف است یک حساب مبتنی بر دلار، یک حساب مبتنی بر یورو و یک حساب مبتنی بر ریال در بانک مورد نظرش افتتاح کند، ادامه داد: صراف به ما وکالت می دهد که از حساب های او به اندازه معامله ثبت شده در سامانه، برداشت و به حساب طرف دوم معامله واریز کنیم. وی همچنین اعلام کرد: تاکنون حدود ۷۰ صرافی حق عضویت خود در این بازار را پرداخت کرده اند، اما چشم انداز واقعی، حضور ۶۰۰ صرافی در این بازار است. در این سامانه، حراج ناپیوسته ارز از ساعت نه تا ۱۰ صبح برگزار می شود و پس از آن نیز حراج پیوسته عملیاتی خواهد شد و در نهایت بازار در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه بسته می شود.

جهش بیش از ۳۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۳۵۷۳ واحدی معادل ۱.۵۳ درصد به رقم ۲۳۷ هزار و ۴۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۱۰ واحدی معادل ۱.۵۳ درصد به رقم ۶۷ هزار و ۱۴۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۱۰۸ واحدی معادل ۲ درصد، عدد ۵۶ هزار و ۴۴۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۵۷ واحدی معادل ۲ درصد به رقم ۳۸ هزار و ۵۹۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۰۱۸ واحد افزایش معادل ۱.۵۳ درصد را رقم زد و به سطح ۲۶۷ هزار و ۴۶۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۸۵۹ واحد افزایش معادل ۱.۶۴ درصد به رقم ۱۷۷ هزار و ۴۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۰۸۱ واحد افزایش معادل ۱.۳۳ درصد همراه بود و عدد ۴۶۲ هزار و ۹۷۱ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص کل بورس

ثبات نرخ ۴۷ ارز در بانک مرکزی/ دلار در بازار ۱۳۰۰۰ تومان فروخته شد

روز گذشته هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی کشور به نرخ ۱۲۹۰۰ تومان خریداری شد و بدون تغییر نسبت به روز شنبه، به قیمت ۱۳۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، امروز به قیمت ۱۴۸۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۴۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این در حالی است که به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی، شاهد ثبات نرخ ۴۷ ارز رسمی در بانک مرکزی بودیم.

سکه امامی به رقم ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز قبل، به رقم 4 میلیون و 720 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز، امروز 4 میلیون و 490 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 2 میلیون و 440 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی به نرخ یک میلیون و 625 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی، یک میلیون و ۱۵ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۳7 هزار و 5۰۰ تومان ارزشگذاری شد. این در حالی است که روز پنج شنبه، بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۶۰ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و 900 هزار تومانتومان قیمت گذاری شده است. به گفته کشتی آرای، حباب سکه امروز با افزایش 20 هزار تومانی، به رقم 40۰ هزار تومان رسید.

جز افزایش بهای طلا نمی‌توان انتظار دیگری داشت

برخی از تحلیلگران می‌گویند، رکوردزنی اخیر قیمت طلا، تازه آغاز روند صعودی این فلز زرد است، زیرا سرمایه‌گذاران انتظارات خود از نرخ‌های بهره آمریکا را تغییر می‌دهند. طلا هفته گذشته پس از پایان نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا که زمینه را برای کاهش نرخ‌های بهره در نشست بعدی بانک مرکزی آماده کرد، از مرز ۱۴۰۰ دلار عبور کرد.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA اظهار کرد: با صعود قابل توجه قیمت طلا به جز خوش‌بینی به افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار دیگری داشت. تمرکز طلا روی نرخ‌های بهره جهانی کمک کرد بازار این فلز از جریان پرنوسان تقاضا برای دارایی امن جدا شده و قیمت‌ها جهش چشمگیری پیدا کنند. روند صعودی طلا ادامه دارد زیرا اقدامات جهانی هماهنگی میان بانک‌های مرکزی برای تسهیل سیاست پولی و حمایت از رشد اقتصادی وجود دارد. زمانی که بانک‌های مرکزی از تدابیر محرک اقتصادی صحبت می‌کنند، معمولاً ارزش ارزها ضعیف می‌شود و جهش قیمت طلا یک شبه روی نداده و تحت تأثیر تغییر موضع سیاست پولی بانک‌های مرکزی بوده است. در آمریکا به خصوص بازار انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را تا ژوئیه کاهش دهد. هرچند خوش‌بینی زیادی در بازار وجود دارد، سرمایه‌گذاران نباید از دلار غافل شوند زیرا همچنان روی قیمت طلا تأثیر می‌گذارد. شاخص دلار آمریکا اکنون در پایین‌ترین حد یک ماه اخیر معامله می‌شود و به پایین ترین سطح حمایتی در ۹۷ واحد رسیده است.

افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو منطقی نیست

سید تقی کبیری درخصوص خودروهای ناقص کف کارخانجات و شائبه احتکار و دپو در خودروسازی ها گفت: مسأله احتکار و انبار خودرو در خودروسازی ها اصلاً قابل قبول و منطقی نیست و وجود خودروهای ناقص به معنی احتکار نیست، دسته‌ای از دلایل منطقی برای ماندن خودروهای ناقص کف کارخانجات وجود دارد و خودروساز دست به دپو نمی زند. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسأله قابل قبول است که خودروساز قادر به تأمین برخی قطعات نیست و لازم است در این مسیر وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از گذشته این صنعت را مورد حمایت خود قرار دهد. کبیری درخصوص دلایل گرانی خودرو اظهار داشت: گرانی ارز، مواد اولیه و قطعات و افزایش هزینه و قیمت تمام‌شده خودرو، بخشی از دلایل افزایش قیمت خودرو هستند که البته می‌توان با مدیریت صحیح، با افزایش قیمت طبیعی خودرو مواجه بود. هچنین نقدینگی وارد شده به بازار خودرو و حضور دلالان مسائلی هستند که یقیناً در افزایش قیمت خودرو مؤثر می باشند، اما وقتی فضای مدیریتی به سمتی می‌رود که نقدینگی به‌راحتی به بازار خودرو وارد می‌شود و آثار مخرب خود را بر جای می‌گذارد، این مسأله نیز قابل توجه و بررسی است. عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش 200 تا 300درصدی قیمت خودرو منطقی نیست و با مدیریت‌های بهتر، شاهد افزایش قیمت‌های اینچنینی نمی‌بودیم.

جدیدترین قیمت ها از خودرو‌های داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: کاهش نسبی نرخ ارز و اخباری مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص مانده کف کارخانجات و عرضه آنها به مشتریان، عوامل اصلی کاهش قیمت چند میلیون تومانی خودروهای داخلی است. سعید موتمنی در گفت و گو با ایرنا افزود: قیمت خودروهای داخلی روز گذشته با کاهشی در حد یکی دو میلیون تومان مواجه شد، اما در عمل خریداری وجود ندارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: به طور مثال دیروز قیمت پژو ۴۰۵ به ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۴۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سمند ۸۵ میلیون تومان اعلام شد، با این حال در عمل خریداری وجود ندارد. وی ادامه داد: اگر خریداران عجله نداشته باشند، می‌توانند با چانه زنی همین خودروها را با قیمت‌هایی مناسب‌تر خرید کنند. موتمنی یادآور شد: موج قیمت‌های کاذبی که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال ایجاد شده بود، عده‌ای را تحریک کرد تا سرمایه‌ها و پول‌های مازاد خود را وارد این بازار کنند که به نابسامانی‌ها در بازار دامن زد.

برنج صدرنشین واردات شد

طی سه ماهه اول امسال برنج، ذرت، انواع دانه‌های روغنی (سویا)، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی و کنجاله سویا، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام، کره، جو و شکر خام، گوشت قرمز سرد، چای، گوشت قرمز گرم و حبوبات به ترتیب بیشترین میزان واردات را داشته‌اند. بررسی آمار تجارت خارجی کشور از ابتدای سال‌جاری تا ۲۵ خرداد ماه نشان می‌دهد برنج با ارزش ۶۶۳ میلیون دلار در صدر واردات کالای اساسی قرار دارد، به گونه ای که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵.۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ذرت نیز از جمله کالاهای اساسی است که در رتبه دوم جای دارد و طی این مدت به میزان ۵۲۳ میلیون دلار به کشورمان وارد شده و از نظر ارزشی ۲۸.۹۰ درصد افزایش داشته است. طبق اعلام گمرک، ارزش دلاری انواع دانه‌های روغنی (سویا) به کشورمان طی این مدت ۳۴۶ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۰.۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

دوازدهمین دارایی ارزشمند جهان معرفی شد

در حالی که ارزهای دیجیتال با سرعت در حال باز کردن جای خود در دنیای مبادلات هستند، تازه‌ترین گزارش‌ها بیت‌کوین را دوازدهمین دارایی ارزشمند جهان معرفی کرده است. به نقل از کوین تلگراف، این در حالی است که رتبه دوازدهم با احتساب دو فلز ارزشمند طلا و نقره در بین دارایی‌ها ارزیابی شده و در صورت حذف طلا و نقره از لیست، بیت‌کوین در جایگاه دهمین ارز مهم جهان قرار می‌گیرد. حجم در گردش بیت‌کوین در جهان در حال حاضر بالغ بر ۱۶۲ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود ارزش هر واحد بیت‌کوین تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۴۰ هزار دلار نیز برسد. واحد پولی کشورهایی مثل برزیل، کره جنوبی، کانادا، روسیه و نروژ در شرایط فعلی ارزشی کمتر از بیت‌کوین در این جدول دارند و برخی کارشناسان روزی که اعتبار بیت‌کوین از دلار آمریکا و پوند انگلیس هم بیشتر باشد را چندان دور نمی‌بینند. به گزارش ایبنا، بیت‌کوین یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است و از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است. شمار شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است.

فراخوان یک خودروساز به‌ دلیل نقص شیشه عقب

دنیای اقتصاد: سوباروی استرالیا دومین خودروسازی است که به‌دلیل دمادهی نامناسب شیشه عقب خودرو، فراخوانی را برای خودروهای مشمول این نقص اعلام کرده است. سوبارو در این فراخوان مدل‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ از «ایمپرزا» را مشمول اعلام کرد. این فراخوان پس از فراخوانی اعلام شده که تویوتا اوایل هفته گذشته به‌دلیل همین مشکل از آن خبر داده بود. به‌گفته سوبارو، به‌دلیل روند خنک‌سازی نادرست در زمان تولید، شیشه عقب سمت چپ این خودرو باید تعویض شود.از این رو، این شیشه در اثر تصادف ممکن است به قطعات خرد تبدیل نشود و در عوض قطعات بزرگی به داخل کابین پرتاب شوند که می‌توانند جان مسافران را با تهدید جدی مواجه کنند. در مجموع، ۴۰ دستگاه سوبارو ایمپرزا مدل ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مشمول این فراخوان هستند. سوباروی استرالیا به مالکان خودروهای مشمول توصیه خواهد کرد برای تعمیر رایگان به نزدیک‌ترین نمایندگی این خودروساز مراجعه کنند.
تورم دخانیات بیشتر از تورم گوشت و مرغ!

بررسی وضعیت هزینه‌ای خانوارهای ایرانی در خردادماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته نشان داد که به طور میانگین ۵۰.۴ درصد هزینه‌های آنها افزایش یافته است. در بین کالا و خدماتی که مردم در ماه گذشته مورد استفاده قرار داده‌اند، بالاترین سطح تورم نسبت به خردادماه سال گذشته مربوط به دخانیات با ۱۰۹ درصد بوده است. اما تورم در گروه خوراکی‌ها بیش از ۷۴ درصد گزارش شده که در این گروه “گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن” با ۹۶.۴ و “گوشت قرمز و گوشت ماکیان” ۹۵ و “ماهی‌ها و صدف‌داران” با ۱۰۷ درصد بالاترین تورم را داشته‌اند. همچنین مسکن در مقایسه با خردادماه سال گذشته ۲۶ درصد، ” شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی” با ۸۵ درصد و” لوازم خانگی” با ۸۳ درصد، “تفریح و فرهنگ” ۷۵ درصد افزایش هزینه دارند. در بررسی تورم سالانه باید گفت که بالاترین سطح تورم به دخانیات با ۱۲۴ درصد اختصاص دارد و بعد از آن گوشت قرمز و گوشت سفید با بیش از ۷۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارد.

جزییات تازه از بازاری که «تهران» را به پایتخت ارزی کشور تبدیل خواهد کرد/ جدیدترین قیمت‌ها از خودرو‌های داخلی/ دوازدهمین دارایی ارزشمند جهان معرفی شد/ تورم دخانیات بیشتر از تورم گوشت و مرغ!