پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی

بسته ویژه خبری-تحلیلی

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

لبخند بهزاد نبوی به مردم؛ من به روحانی رأی ندادم…

«بهزاد نبوی»، از عاملان وضع موجود و از حامیان رئیس جمهور روحانی، به تازگی در اظهاراتی گفته است: من دولت فعلی را یک دولت قدرتمند، بدون عیب و نقص نمی‌دانم.

به گزارش اعتماد آنلاین، نبوی می‌گوید که سال ۹۲ به روحانی رای نداده چون اصلاً در انتخابات شرکت نکرده است –و- طبق گفته خودش تعصب خاصی هم در دفاع از دولت روحانی ندارد ![۱]

*اظهارات نبوی و تأکید بر رأی ندادن به روحانی و قدرتمند نبودن دولت، مصداق اتمّ پشتک واروی سیاسی و به هم ریختن کافه است.

رفتاری از سوی یک جریان خاص سیاسی که با نامه‌های فدایت شوم و تکرار می‌کنم و ما تضمین روحانی هستیم، دو دوره است که مشغول حمایت از آقای روحانی و دولت اعتدالی اصلاح‌طلبان است اما اکنون که ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها آشکار شده و موسم پذیرش مسئولیت و «عذرخواهی» رسیده است؛ کسانی از معاریف آن با خونسردی ابراز می‌کنند که اساساً به روحانی رأی هم نداده‌اند!

جالب آنکه شخص بهزاد نبوی، ۲ سال قبل در یک مصاحبه گفته بود: «جمعی در فضای مجازی و به نام اصلاح‌طلب هیاهوی “پشیمانی از رای به روحانی” را مطرح کردند که مورد استقبال مخالفان ائتلاف اعتدال، میانه‌روی و اطلاح‌طلبی هم قرارگرفت، شبیه موج “عبور از خاتمی” که اواخر دوره دوم ریاست‌جمهوری او مطرح شد. شاید برخی با حسن‌نیت تصور کنند با این “اعلام پشیمانی” خرج خود را از روحانی جدا می‌کنند. حال آنکه امکان جدایی این خرج برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد. به‌فرض شکست دولت، اصلاح‌طلبان هم شکست خواهند خورد. اصلاح‌طلبان باید تمام تلاش‌شان را کنند تا روحانی موفق شود .»[۲]

اظهارات نبوی و مثلاً بی‌تعصبی! او همچنین در حالی است که او نه تنها در ایام ۴ سال اول دولت رئیس‌جمهور روحانی، جرأت بیان چنین اظهاراتی را به خود نمی‌داد بلکه چندی قبل نیز طی اظهارات دیگری خطاب به اصلاح‌طلبانی که قصد عبور از روحانی را داشتند، گفته بود: چرا می‌خواهید خرج خود را از دولت جدا کنید ؟[۳]

اصرار این فعال اصلاح‌طلب بر بی‌نسبتی با دولت روحانی با تناقضات دیگری هم روبروست…

او چندی قبل با دفاع از «تَکرار می‌کنم» خاتمی اظهار کرده بود:

«وقتی برای رأی دادن انتخابات مجلس دهم به حوزه رأی گیری رفته بودم، می‌دیدم که در دست هیچکس تراکت و یا لیستی نیست و همه از روی تلفن همراه خود اسامی را می‌خواندند و می‌نوشتند و «تَکرار می‌کنم» آقای خاتمی که صرفاً از طریق فضای مجازی منتشر شد، آن چنان تاثیری بر مردم گذاشت که برای اولین بار یک لیست به طور کامل در انتخابات رای آورد. همه امروز می‌دانند بستن فضای مجازی برای این است که آقای خاتمی دیگر نتواند «تکرار کند»، برای این است که انحصار خط دادن به افکار عمومی فقط در دست یک طیف خاص باشد، که البته تحقق این آرزو محال است. وسایل ارتباط جمعی و فضای ارتباطی به قدری پیشرفته شده است که آدم‌ها راه‌های ارتباطی پیدا می‌کنند. این اقدامات آب در هاون کوبیدن است.» [+]

پیشنهاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با دکتر لاریجانی و اصرار بر کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور روحانی هم از جمله مواضع اخیر بهزاد نبوی است که مشخص نیست چگونه می‌توان آنها را با اظهارات اخیر وی جمع کرد و به تناقض نرسید!

بهزاد نبوی همچنین باید بداند که در پروژه «طلاق سیاسی از روحانی» و انکار اعتدال، مجبور است تخته پاک‌کن دست بگیرد و جملاتی مثل «اصلاح‌طلبان فدائیان دولت هستند»، «تمام کارهای روحانی قانونیست»، «ما اصلاح‌طلبان باید دست روحانی و ظریف را ببوسیم»، «روحانی از ما اصلاح‌طلبان هم بهتر کار کرده است» و «ما و روحانی یکی هستیم» را پاک کند و انکار کند که منتجب‌نیا، مرعشی، اصغرزاده، ناصری، عبدی، عارف و خانم آذر منصوری این جملات را طی ۶ سال گذشته به کرّات در ذهن افکار عمومی جامعه پمپاژ کرده‌اند.

اظهارات نبوی که به وضوح هرچه تمامتر بوی «عبور از روحانی» و «کی بود کی بود من نبودم»! از آنها به مشام می‌رسد در حالی شنیده می‌شود که مرحوم حسن شایانفر، از تحلیلگران برجسته اصولگرا و از چهره‌های شهیر روزنامه کیهان، چند سال قبل و در ایام دولت یازدهم دست اصلاح‌طلبان را خوانده بود و در یک مصاحبه تأکید کرد که یک روز صدای «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» را خواهیم شنید .[۴]

گفتنیست، اصلاح‌طلبان کراراً اصرار دارند که بهزاد نبوی از جمله چهره‌های پاکدست این جریان خاص سیاسی در مسائل اقتصادی است. این در حالی است که فساد سیاسی این قبیل شخصیت‌ها در قالب کردن گزینه‌های ناکارآمد به مردم و گزینه‌هایی که مشکلات اقتصادی فعلی را پدید آورده‌اند، و در ادامه عدم عذرخواهی، فرار رو به جلو و پشتک واروی سیاسی در مقابل مردم؛ هزینه‌هایی بس بیشتر، نسبت به فساد اقتصادی دارد.

***

معاون رئیس‌جمهور: ملخ پر از پروتئین و مثل میگو خوردنی است!

«عیسی کلانتری»، رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی در یک مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است: در خوزستان زمانی که هواپیمای سم‌پاش می‌خواست اهواز را سم‌پاشی کنند، اجازه نمی‌دادند چرا که ملخ پر از پروتئین است، چطور میگو را می‌خورند، ملخ هم مانند میگو است. یک عده میگو می‌خورند و یک عده ملخ!

او در بحث حیات وحش نیز گفته است:

«موضوعات مربوط به حیات وحش فنی است و از آنجایی که حیات وحش تخصص من نیست، در این باره هرچه متخصصان بگویند، همان کار را انجام می‌دهم و بحث هم نمی‌کنم، چراکه صاحبنظر نیستم. یک گروه متخصص ۱۰ الی ۱۵ نفره هستند که درباره حیات وحش نظر می‌دهند و زمانی که به اجماع برسند، مقوله مورد اجماع را دستور می‌دهم. یکی از متخصصان در حوزه حیات وحش، دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان هستند، ایشان در این حوزه بسیار صاحبنظر است و هیچ‌کس را به اندازه دکتر نمکی نمی‌شناسم که در این حوزه صاحبنظر باشد، البته در یک زمان شکار می‌رفتند، اما الان دیگر شکار نمی‌کنند و ۱۰ الی ۱۵ سال است که شکار را کنار گذاشته‌اند.»

کلانتری همچنین با ادعای اینکه مردم طبقات پایین به دلیل گرانی گوشت به شکار روی آورده‌اند، اظهار می‌کند:

در مسئله پارک ملی گلستان که در پاییز سال گذشته اتفاق افتاد، آن منطقه مانند میدان جنگ شده بود، ۱۸ الی ۱۹ نفر در سنگرهای زیرزمینی اطراق کرده بودند تا در زمان جفت‌گیری حیوان به آنها حمله کنند، در آن درگیری حتی یک محیط‌بان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. وقتی گوشت گران می‌شود، جامعه روستایی به حیات وحش هجوم می‌برد، به ویژه در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده که حیوانات در دسترس هستند. باید گفت؛ بهترین دسترسی برای طبقات پایین قتل‌عام حیوانات است. البته برخی از گرانی و کمبود گوشت سوءاستفاده می‌کنند و همین سوء استفاده در دریا نیز اتفاق می‌افتد .[۵]

*پر واضح است که این اظهارات سطح پایین و عوامانه به هیچ وجه در سطح یک مدیر تراز اول دولتی نیست و البته مشخص هم نیست که رئیس‌جمهور روحانی چه اصراری دارد که چنین افراد حاشیه‌سازی که البته ید بیضایی هم ندارند، در شاکله اصلی دولت حضور داشته باشند.

ما قضاوت درباره صحبت‌های سطح پایین معاون رئیس جمهور را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

گفتنیست، کلانتری در حالی مدعیست که طبقات پایین جامعه به دلیل گرانی مشغول شکار شده‌اند که خود در همین صحبت‌ها اذعان می‌کند که وزیر بهداشت روحانی، قبلاً شکارچی بوده است!

ضمناً مشخص نیست چرا باید ملاک‌های قضاوت در ایران با سایر جهان متفاوت باشد؟! زیرا امر شکار هم‌اکنون در دنیا بعنوان یک تفریح شمرده می‌شود که بر اثر گسترش رفاه اقتصادی یک کشور و تمایل مردم به تفریحات خاص مورد توجه قرار می‌گیرد.

(البته امر شکار به منظور تفریح، در دین اسلام حرام است)

*عکس از ایلنا

***

فرشاد مؤمنی:

نظام تصمیم‌گیری کشور طی ۱۵ سال گذشته قابلیت درخوری نشان نداده است!

«فرشاد مؤمنی»، از اقتصاددان‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و جریان چپ به تازگی طی اظهاراتی با اشاره به اینکه ایران از جنبه‌های مختلف با گرفتاری‌ها و چالش‌های خیلی بزرگی روبروست، گفت:

«در عین حالی که چالش‌ها و گرفتاری‌های بزرگ وجود دارد، از کانال خروج آمریکا بر برجام چشم‌اندازهای شدت یابی فشارهای بیرونی بر ما هم آشکار است. در اینجا چیزی که برای ما باقی می‌ماند اینکه آیا با یک رویه‌ی قضا و قدری به این فشارها تن در دهیم یا اینکه به کمک نظام تصمیم‌گیری کشور بیاییم که متأسفانه قابلیت درخوری به ویژه طی پانزده ساله‌ی گذشته از خود نشان نداده است؛ البته اگر نگوییم آنچه بیشتر نشان داده عمدتاً ضد قابلیت بوده است.»

به گزارش جماران، او همچنین می‌افزاید: فکر نکنیم اگر اشخاص تدبیر کنند چنین و چنان می‌شود. ماجرا این نیست که اشخاص مطلقاً نقش ندارند. ماجرا این است که نقش اصلی به کیفیت اندیشه‌ای نظام حکمرانی برمی‌گردد و این کیفیت اندیشه در اداره‌ی اقتصاد ایران یک ورشکستگی کامل را طی سی ساله‌ی گذشته و از سر آغاز اجرای برنامه‌ی تعدیل ساختاری نشان داده است! [۶]

*مؤمنی مدتیست که تحلیل‌های غلط و صحبت‌های تندی را درباره نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.

ما از بنیان‌های اولیه انقلاب عدول کرده‌ایم، طی ۴۰ سال گذشته میزان مصرف گوشت قرمز در میان خانوارهای ایرانی به دلیل فقر کاهش یافته است، با اجرایی شدن تحریم‌های ترامپ، ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ایران بیکار می‌شوند، با تحریم‌های جدید دچار گسترش فقر می‌شویم و نظام تصمیم‌گیری ما فریب‌خورده و ناتوانا است و باید از الگوی اقتصادی مصدق پیروی کند [۷]؛ از جمله مواضعی است که طی ماه‌های گذشته از سوی مؤمنی مطرح و در رسانه‌های اصلاح‌طلب مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

جدای از تحلیل‌های غلط مؤمنی مثل بیکار شدن بیش از ۱ میلیون نفر پس از اجرایی شدن تحریم‌های ترامپ! اما راجع به ناتوانی و بی‌کفایتی نظام تصمیم‌گیری کشور که مؤمنی مدعی آنست باید اشاره کرد که گویا آقای مؤمنی بینای واقعیت نیستند…

و نمی‌بینند که همین نظام تصمیم‌گیری توانسته اثر تحریم‌های ۱۰۰ درصدی آمریکا را به کمتر از ۳۰ درصد برساند، وارد دام بدهی‌های خارجی کلان نشود، ضریب جینی ایران را به جایگاهی بهتر از آمریکا برساند، ایران را در زمره سیرترین کشورهای دنیا (بر اساس شاخص GHI) قرار دهد، به حدّی از قوت اقتصادی برسد که به حمایت اقتصادی و نظامی از چند متحد بین‌المللی خود بپردازد و ایران اسلامی را در آستانه قرار گرفتن در جایگاه پانزدهمین اقتصاد جهان قرار دهد .[۸]

بله! اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به مدد نگاه‌های لیبرالی و چپ‌گرایانه دولت فعلی، هم‌اکنون با مشکلات بزرگی مثل گرانی و تورّم غیر قابل توجیه مواجه است اما اولاً مشکل در کجای دنیا نیست؟ و ثانیاً آیا این مشکلات دلیل بر این می‌شود که عده‌ای به بیان صحبت‌های عوامانه و غلط روی بیاورند و در عین حال، واقعیت‌های کشور را هم نبینند؟

ذکر این نکته ضروریست که اگر معضل «تبلیغات نارسای مسئولان» که در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب پیرامون دستاوردهای کشور مورد اشاره قرار گرفت؛ تا این اندازه مورد اهمال و تغافل نبود و اگر دولت محترم نظارت صحیحی بر قیمت‌های اقلام مورد نیاز مردم صورت می‌داد؛ هرگز هیچ بازار داغی برای این صحبت‌های نادرست وجود نمی‌داشت و از تریبون‌ها، تحلیل‌های درست‌تری به گوش مردم می‌رسید.

***

1_ https://etemadonline.com/content/314648

2_ mshrgh.ir/824424

3_ mshrgh.ir/925872

4_ http://fna.ir/KGO1S5

5_https://khabarban.com/a/24147983

6_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1202516

7_ mshrgh.ir/966907

8_ https://etemadonline.com/content/270468