شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ ژوئن حملات سایبری علیه سامانه تسلیحاتی ایران انجام داده است.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ ژوئن حملات سایبری علیه سامانه تسلیحاتی ایران انجام داده است.

نیویورک تایمز هم نوشت که این حمله سایبری در تلافی سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا توسط ایران و همچنین حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان که آمریکا، ایران را عامل آن معرفی می‌کند، بوده است.

براساس گزارش‌ رسانه‌های آمریکا، این حمله در همان روزی که دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا از حمله به نقاطی در خاک ایران منصرف شد، رخ داده است.

این حمله سایبری چه کرده است؟

به گزارش بی بی سی فارسی براساس اطلاعاتی که به رسانه‌های آمریکایی از منابع موثق داده شده، این حمله چند هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود که پاسخی باشد به حمله به نفت‌کش‌ها که در دریای عمان اتفاق افتاد.هدف اصلی این حمله سایبری تسلیحات نظامی ایران که توسط سپاه پاسداران استفاده می‌شود بوده است. تسلیحاتی که به گفته آمریکا در سرنگونی پهپاد ایالات متحده و حمله به نفت‌کش‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده.به نوشته واشنگتن پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس این حمله سایبری موجب از کار افتادن سیستم تسلیحاتی ایران شده است.نیویورک تایمز هم نوشت که قرار بوده این حمله برای مدت زمان مشخصی سیستم تسلیحاتی ایران را از کار بیاندازد.روز شنبه وزارت امنیت ملی ایالات متحده آمریکا هشدار داد که میزان حمله‌های سایبری ایران علیه آمریکا گسترش یافته است.کریستوفر کربز، مسئول امنیت سایبری و تجهیزات زیرساخت وزارت امنیت ملی آمریکا می‌گوید که “فعالیت سایبری مخرب” به سمت صنایع و مراکز دولتی آمریکا “توسط حکومت ایران و عواملش” در حال انجام است.

گزارش‌ها از حملات سایبری آمریکا و ایران علیه یکدیگر

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید حملات سایبری آمریکا، به‌طور مشخص رایانه‌های سپاه پاسداران را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش رادیوفردا رسانه‌های آمریکایی و برخی شرکت‌های امنیت سایبری گزارش‌هایی در مورد حملات سایبری آمریکا علیه ایران، و نیز ایران علیه آمریکا، منتشر کرده‌اند. مقام‌های رسمی هیچ‌کدام از دو کشور حملات را تائید نکرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی اول تیر ماه گزارش دادند که ساعاتی پس از آن‌که ایران پهپاد ایالات متحده را سرنگون کرد، این کشور حملات سایبری علیه رایانه‌های نظامی ایران را آغاز کرده‌است.

بامداد روز پنج‌شنبه، در ادامه تنش‌های فزاینده میان ایران و آمریکا، سپاه پاسداران یک فروند پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد و سرنگون کرد. تهران می‌گوید این هواپیمای بدون سرنشین در آسمان ایران بوده، اما ایالات متحده می‌گوید در آسمان بین‌المللی مشغول پرواز بود.

روزنامه واشینگتن‌پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از مقام‌های رسمی ایالات متحده که نامی از آن‌ها برده نشده، گزارش داده‌اند که حملات سایبری «با اجازه» رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده‌است.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده که واحد فرماندهی امنیت سایبری ایالات متحده آمریکا حملات اخیر به رایانه‌های نظامی ایران را انجام داده‌است. واحد فرماندهی امنیت سایبری آمریکا، بخشی از وزارت دفاع آن کشور است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید حملات سایبری، به‌طور مشخص رایانه‌های سپاه پاسداران را هدف قرار داده‌اند.

به گفته واشینگتن‌پست این حملات کار کامپیوترهای کنترل‌کننده راکت‌ها و موشک‌ها را مختل کرده‌است.

پس از سرنگون شدن پهپاد، ترامپ گفت واکنش نظامی به آن را به‌دلیل آن‌که شنیده ده‌ها کشته برجای خواهد گذاشت، متوقف کرده‌است. رئیس جمهوری آمریکا گفته بود از دیدگاه او چنین حمله‌ای «غیرمتناسب با سرنگون شدن یک پهپاد بی‌سرنشین بود».

البته دونالد ترامپ گفته تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تشدید خواهند شد. روز شنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت او نیز، در بیانیه‌ای اعلام کرد «تا زمانی که حکومت ایران خشونت را کنار نگذارد و دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ ندهد» کارزار فشارهای اقتصادی و انزوای دیپلماتیک تهران افزایش خواهد یافت.

جمهوری اسلامی تحریم‌ها را «جنگ اقتصادی» یا «تروریسم اقتصادی» توصیف کرده‌ و مقام‌های ایران تاکید کرده‌اند به آن‌ها واکنش نشان خواهند داد.

ترامپ روز شنبه در عین حال با تاکید بر اینکه آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست باید گفت: «اگر آنها این را بپذیرند کشوری ثروتمند خواهند داشت؛ بسیار خوشبخت خواهند بود و من بهترین دوست آنها خواهم شد. امیدوارم این طور شود». سال پیش دولت ترامپ از توافق اتمی صورت‌گرفته در دوره باراک اوباما خارج شد.

روز اول تیر ماه دو شرکت امنیت سایبری نیز اعلام کردند هکرهای «احتمالا وابسته به حکومت ایران» در هفته‌های اخیر بر میزان حملات خود علیه نهادهای دولتی، اقتصادی و بخش نفت و گاز آمریکا افزوده‌اند.

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس بیشتر این حملات از طریق «فیشینگ» (تلاش برای به دست آوردن محتویات شبکه از طریق جعل وبسایت یا نشانی ایمیل) صورت گرفته و حتی ایمیل‌های فیشینگ به دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ارسال شده است.

مقام‌های رسمی ایران و آمریکا واکنشی به گزارش‌های اخیر نشان نداده‌اند.