جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

تماس تلفنی عربستان با دفتر مریم رجوی درباره حمله به نفتکش ها، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، واکنش آمریکا به خبر ارسال پیام به ایران از طریق عمان و شرچط شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا برای مذاکره با سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به قدردانی ترامپ از ایران به خاطر سرنگون نکردن هواپیمای آمریکایی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت، واشنگتن در مسیر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است.

وی افزود: امیدوارم نظام ایران از هوشمندی کافی برای رعایت منافع ملتش بهره‌مند باشد.

ترامپ با اشاره به اینکه در حال رفتن به کمپ‌دیوید برای انجام رایزنی‌های بیشتر درباره ایران است، گفت: اقدام نظامی علیه ایران همچنان گزینه‌ای است که وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بیایید دوباره به ایران عظمت ببخشیم.

شعار تبلیغاتی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ نیز این بوده است: بیاید دوباره به آمریکا عظمت ببخشیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود گفت: آنها به سلاح هسته‌ای دست نخواهند یافت و زمانی که آنها این موضوع را قبول کنند، به کشور ثروتمندی تبدیل خواهند شد و بسیار خوشحال می‌شود و من بهترین دوست آنها خواهم بود. امیدوارم این موضوع اتفاق بیفتد.

ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: ایران زمانی که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد با ساقط نکردن هواپیمایی که سرنشین داشت «بسیار هوشمندانه» عمل کرد و ما از این اقدام آنها قدردانی می‌کنیم.

بامداد امروز نیز یک مقام ارشد نظامی آمریکایی تأیید کرد که یک هواپیمای جاسوسی P-۸ با چندین نظامی آمریکایی در شبی که پهپاد (گلوبال هاوک) نیروی دریایی توسط ایران سرنگون شد بر فراز تنگه هرمز در حال پرواز بود.

روز جمعه سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه در جمع خبرنگاران گفت: همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-۸ نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم.

روز پنجشنبه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی “گلوبال هاوک” آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.»

مقامات آمریکایی مدعی بودند که این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده است؛ اما ایران روز جمعه تکه‌های هواپیمای سرنگون شده را به نمایش گذاشت.

تماس تلفنی عربستان با دفتر مریم رجوی درباره حمله به نفتکش ها

مکالمه‌ تلفنی بین اعضای گروهک تروریستی منافقین که فایل صوتی آن توسط ایران فرانت پیج (IFP News) منتشر شده است، نشان می‌دهد که این گروهک و عربستان سعودی در زمینه موضوع انفجار نفتکش‌ها در فجیره همکاری می‌‌کند.

در این مکالمه تلفنی شهرام فاخته، عضو رسمی و مسئول یگان سایبری گروهک تروریستی با حسین داعی الاسلام، عضو دیگر این گروهک که ساکن آمریکاست گفت‌وگو می‌کند.

در این مکالمه فاخته در پرسشی که می‌پرسد به تماس عربستان سعودی با دفتر مریم رجوی، سرکرده این گروهک اشاره می‌کند و در خصوص نحوه هماهنگی بین منافقین و عربستان در فضاسازی علیه ایران در پی حمله به نفتکش‌ها در منطقه نظر داعی الاسلام را جویا می‌شود. فاخته سؤال خود را این گونه می‌پرسد: تمام تلاش‌ هفته گذشته ما، انتصاب انفجارها به رژیم (ایران) بوده، سعودی‌ها در تماس با دفتر خواهر مریم پیگیر نتایج هستند و در جمع‌بندی اقدامات و عواقب احتمالی به چه محورهایی اشاره کنیم؟

داعی الاسلام در پاسخ به سؤال می‌گوید: فکر می‌کنم عواقب مختلفی می‌تواند داشته باشد. رفتن این پرونده به شورای امنیت تا دخالت نظامی و هر عاقبتی می‌تواند داشته باشد.

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری از اعمال تحریم های جدید علیه ایران در روز دوشنبه خبر داد.

ترامپ نوشت: ایران نمی تواند سلاح های هسته ای داشته باشد. تحت برنامه وحشتناک اوباما، آنها در چندین سال در مسیر انرژی هسته ای قرار می گرفتند و تأییدات موجود نیز قابل قبول نیست. ما روز دوشنبه تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کنیم.

وی افزود: من امیدوارم روزی که تحریم ها از ایران برداشته شود، فرا رسد و آنها دوباره به یک ملت سازنده و خوشبخت تبدیل شوند؛ هر چه زودتر بهتر!

واکنش آمریکا به خبر ارسال پیام به ایران از طریق عمان

«برایان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران اخبار منتشر شده در مورد ارسال پیام آمریکا از طریق عمان به ایران را تکذیب کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز با تکرار ادعاهای پیشین مقامات آمریکا علیه ایران، این کشور را به داشتن سیاست مخرب در منطقه و تلاش برای صدور انقلاب متهم کرد.

هوک همچنین ادعای مطرح از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر فرستاده شدن پیام آمریکا از طریق عمان به ایران را رد کرد و گفت، واشنگتن چنین پیامی ارسال نکرده است.

این مقام آمریکایی از ادامه فشارهای کشورش به ایران تا زمان تغییر رفتار منطقه ای این کشور و پذیرش مذاکره با واشنگتن خبر داد.

نماینده آمریکا با بیان اینکه ایران تمامی میانجی گری ها را رد کرده، یادآور شد: تا کنون بین ایران و آمریکا گفت‌وگویی رخ نداده است.

شروط شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا برای مذاکره با سوریه

شبه نظامیان کرد سوریه به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) از آمادگی مشروط خود برای گفت‌وگو با دولت این کشور خبر دادند.

به گزارش وب‌گاه خبری «بلدی»، «مظلوم عبدی»، سخنگوی این شبه نظامیان که مورد حمایت ائتلاف آمریکا است، شنبه (یک تیر) گفت که دولت سوریه بودن مناطق تحت کنترل آن‌ها (منطقه شمال و شمال شرقی سوریه) «دولت شکست خورده» است.

او با بیان اینکه قسد بعد از شکست داعش «قوی‌تر» شده است، از پیش‌شرط کردها برای مذاکره با دولت سوریه خبر داد.

عبدی گفت که دمشق برای مذاکره با شبه نظامیان کرد باید «تشکیلات خود مختار» محلی موجود از جمله «اداره کل شمال و شرق سوریه» و همچنین وجود نیروهای قسد و مسئولیت کامل این نیروها در پرونده امنیتی و نظامی مناطق خودمختار را به رسمیت بشناسد.

پیش‌شرط‌های شبه نظامیان کرد برای گفت‌وگو با دمشق در حالی مطرح می‌شود که این روزها مناطق تحت سیطره آن‌ها شاهد حضور شخصیت‌ها و مقامات آمریکایی و سعودی است. به تازگی «ثامر السبهان»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور کشورهای خلیج فارس به این مناطق سفر کرده و قول حمایت مالی و سیاسی به آن‌ها داده است.

شبه نظامیان کرد پیش از این نیز برای مذاکره با دمشق پیش‌شرط های اعلام کرده بودند که با مخالف دولت سوریه مواجه شد.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور نیروهای خارجی بدون اجازه دمشق غیر قانونی است و دولت تلاش دارد حاکمیت و سلطه خود را بر همه مناطق سوریه گسترش دهد؛ چه این کار با مذاکره صورت بگیرد چه با عملیات نظامی.