سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اطلاعیه سپاه درباره پهپاد آمریکایی : لاشه پهباد آمریکایی کجا سقوط کرد؟

اطلاعیه سپاه درباره پهپاد آمریکایی : لاشه پهباد آمریکایی کجا سقوط کرد؟

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد  امریکایی در حریم ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه را اعلام کرد.

به گزارش «تابناک» در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی  در ساعات اولیه بامداد امروز مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای به تشریح جزئیاتی از این اقدام پرداخت.در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه‌های نیرو‌های آمریکایی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.

پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا توسط سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه ساقط شد. هواپیمای گلوبال هاوک یا RQ-۴C یکی از پیشرفته‌ترین هواپیما‌های جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میلیون دلار قیمت دارد.
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، یک مقام آگاه در سپاه استان هرمزگان گفت: در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با ۴ هدف درگیر شود.مقابله با هواپیما‌های تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند

این پرنده در حریم هوایی ایران و در نزدیکی منطقه کوه مبارک مورد هدف قرار گرفت. لاشه این پرنده نیز در ناحیه رأس الشیر که متعلق به آب‌های ایران است سقوط کرده است.این امر پس از تکرار چندباره نقض حریم هوایی ایران توسط پرنده‌های شناسایی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس رخ داد.در روز‌های اخیر پرواز‌های شناسایی و جاسوسی در آب‌های خلیج فارس افزایش یافته بود که با نقض حریم هوایی همراه بود.سپاه در هر مورد به دلیل نقض حریم هوایی تذکر می‌داد که مورد توجه قرار نمی‌گرفت و از این رو در نهایت بامداد امروز نیرو‌های سپاه یک پرنده راهدف قرار دادند.

پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شد یک فروند پهپاد آرکیو‌ــ‌۴ آمریکایی را در آسمان منطقه کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، در اولین ساعات بامداد امروز پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شد یک فروند پهپاد آرکیو‌ــ‌4 آمریکایی را که به فضای سرزمینی کشورمان تجاوز کرده بود، در آسمان منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان با موفقیت سرنگون کند.

 			 				 					سپاه در کدام منطقه پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد؟

کوه‌مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در 155کیلومتری میناب و 65کیلومتری جاسک قرار دارد.

کوه‌مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه‌مبارک می‌افزاید.

آب‌‌وهوای منطقه کوه‌مبارک از نوع گرم و مرطوب می‌باشد و پوشش گیاهی بسیار ناچیزی در منطقه دیده می‌شود و میزان بارندگی‌های منطقه بسیار کم است. عمده فعالیت ساکنان این منطقه ماهیگیری است که این مسئله اهمیت بنادر صیادی این خطه از کشور را دوچندان می‌سازد.