چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » فرمانده آمریکایی: مین مورد استفاده در حمله به نفتکش ژاپنی مشابه مین‌های ایرانی است!

فرمانده آمریکایی: مین مورد استفاده در حمله به نفتکش ژاپنی مشابه مین‌های ایرانی است!

عکسی از بقایای یک مین بر بدنه یکی از کشتی‌ها که وزارت دفاع آمریکا آن را روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ منتشر کرد.
عکسی از بقایای یک مین بر بدنه یکی از کشتی‌ها که وزارت دفاع آمریکا آن را روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ منتشر کرد.
یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا گفت که حمله هفته پیش به نفتکش ژاپنی در دریای عمان با استفاده از نوعی مین چسبان بوده که مشابه با مین‌های ایرانی است.

سایت رادیو فردا/شان کیدو از فرماندهان ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین این مطلب را روز چهارشنبه ۲۹ خرداد در یک نشست خبری در بندر فجیره واقع در شرق امارات بیان کرد.

وی درباره نوع این مین‌ها گفت: «مین چسبانی که در این حمله استفاده شده، قابل تشخیص است و شباهت آشکاری دارد با مین‌های ایرانی که پیش از این در انظار عمومی در رژه‌های نظامی ایران نمایش داده شده است».

دو نفتکش ژاپنی و نروژی هفته گذشته در مجاورت تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفتند، آبراهی کلیدی که حدود یک پنجم نفت مصرفی جهان از مسیر آن می‌گذرد. واشینگتن و متحدان آن در منطقه انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند، امری که ایران آن را تکذیب می‌کند.

در این میان اظهارات مدیرعامل شرکت ژاپنی نفتکش کوکوکا کاریجس به پیچیدگی ماجرا دامن زده است. وی گفته است که دو «شی پرنده» به نفتکش این شرکت آسیب وارد کرده‌اند. اما شان کیدو در سخنان روز چهارشنبه خود احتمال این امر را رد کرد و علت حادثه را همان مین‌ چسبان دانست.

وی گفت: «این مین چسبان بالاتر از سطح آب قرار داشت و ظاهراً غرق شدن کشتی هدف نبوده است».

شان کیدو سپس از جمع‌آوری اثر انگشت بر مین‌های مورد استفاده در این حملات خبر داد و عنوان کرد که از این اطلاعات «برای تشکیل یک پرونده جنایی جهت مجازات عاملان این حمله استفاده خواهد شد».

آمریکا عکس‌ها و ویدئوهایی منتشر کرده که ظاهرا نشان می‌دهد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه هفته گذشته به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

پس از آن واشینگتن اعلام کرد که جهت اقدامات تدافعی یک هزار سرباز دیگر عازم منطقه خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر