شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

حمله راکتی به محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در موصل، هشدار سناتور‌های ارشد روس درخصوص ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه، رایزنی پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران و تماس‌های تهران و قاهره در پی تشدید تنش‌ها در منطقه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به احتمال سفر وزرای اروپایی به ایران برای نجات برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک رسانه انگلیسی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) به نقل از منابع آگاه مدعی شده، دولت‌های اروپایی در حال انجام برنامه‌ریزی برای تکاپوهای جدید جهت مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای برجام هستند.

کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

رویترز مدعی شده، واکنش اولیه ایران به خروج آمریکا از برجام انتظار برای به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، اما تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای عدم صدور معافیت‌های نفتی، محاسبات تهران را تغییر داده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و به کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای شصت روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتز اظهار داشته، در صورتی که ایران این اقدام را انجام دهد، برای اتحادیه اروپا به منزله «پایان بازی» خواهد بود.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین گفته‌اند، تروئیکای اروپایی در روزهای آینده دیپلماسی خود را افزایش خواهند داد. رایزنی‌های میان تروئیکای اروپا و مدیران سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه در همین راستا خواهد بود.

قرار است، «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل ایران روز ۲۷ ژوئن با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار و ایران نیز قرار است در همین روز از سقف اورانیوم غنی‌شده عبور کند.

احتمال سفر وزرای اروپایی به ایران برای نجات برجام/حمله راکتی به محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در موصل/ هشدار سناتورهای ارشد روس درخصوص ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه/ رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران

رویترز در بخش دیگری از این خبر نوشته، وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ممکن است برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام به تهران سفر کنند؛ هرچند این موضوع در حال حاضر فقط یکی از گزینه‌های اروپایی‌هاست.

سه دیپلمات هم گفته‌اند، اعضای کمیسیون مشترک برجام طرف دو هفته آینده دیدار خواهند کرد. دیپلمات‌ها تأکید می‌کنند تروئیکای اروپایی گفته‌اند، در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، آنها چاره‌ای جز احیای تحریم‌های سازمان ملل متحد نخواهند داشت.

حمله راکتی به محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در موصل

منابع خبری بامداد چهارشنبه از فرود دست‌کم یک فروند موشک «کاتیوشا» در داخل مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در «موصل» حکایت دارند. این مجتمع محل استقرار مشاوران نظامیان آمریکایی است.

به گزارش رویترز، ارتش عراق در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد. در این بیانیه، اشاره‌ای به تلفات احتمالی این حادثه نشده است. ارتش عراق گفته راکت شلیک‌ شده یک کاتیوشای کوتاه‌برد بوده است.

احتمال سفر وزرای اروپایی به ایران برای نجات برجام/حمله راکتی به محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در موصل/ هشدار سناتورهای ارشد روس درخصوص ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه/ رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران

فرمانده نظامی موصل گفته این راکت در یک فضای باز فرود آمده و هیچ خسارتی ایجاد نکرده است. او گفت این راکت از غرب موصل شلیک شده است. برخی منابع خبری تصاویر زیر را از این راکت منتشر کرده‌اند.

هشدار سناتورهای ارشد روس درباره ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه

روز سه‌شنبه یک سناتور ارشد روسیه از رویکردهای دولت آمریکا در قبال ایران و کره شمالی انتقاد کرد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» سناتور «کنستانتین کساچیف» رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه درباره ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه اظهار داشت، روسیه کمک خواهد کرد تا مانع درگیری نظامی بین آمریکا و ایران شود.

رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه در ادامه اظهارات خود با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران و کره شمالی گفت، رویکردهای متفاوت آمریکا در قبال کره شمالی و ایران بدترین علامت در زمینه عدم توسعه سلاح اتمی است.

به نوشته این منبع خبری، «ولادیمیر شامانوف» دیگر سناتور ارشد روس و رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه هم گفته است هرگونه اقدام نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران از منظر بین‌المللی غیر قابل قبول است.

رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به همراه برخی دیگر از مقام‌های دولت این کشور امروز دوشنبه قرار است با گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به ایران رایزنی کنند.

طبق این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا بعد از آنکه پامپئو ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد دیدار با مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را خواستار شدند.

دو منبع آمریکا گفته‌اند دستیاران اعضای ارشد کنگره و نفرات نزدیک به کمیته‌های کلیدی نهاد قانونگذار آمریکا در این دیدارها حضور خواهند داشت. پامپئو قرار است در این جلسه به سؤالاتی درباره اینکه دولت آمریکا بر چه اساس ایران را به حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان متهم کرده است، پاسخ دهد.

نفت‌کش‌های «فرونت التر» و «کوکوکا کاریجس» پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ خردادماه) در دریای عمان دچار سانحه شدند. وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد، یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده است. این حادثه همزمان با سفر «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

تماس‌های تهران و قاهره در پی تشدید تنش‌ها در منطقه

منابع بلندپایه مصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» از تماس‌های مصر و ایران در پی افزایش حوادث در منطقه، از جمله حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان و اتهام‌زنی عربستان و امارات علیه ایران خبر دادند.

این منابع تصریح کردند، قاهره اخیرا کانال‌های تماس با تهران را باز کرده است و برخی مسئولان ایرانی نیز هفته گذشته در سفر به پایتخت مصر، با مقام‌های برجسته دستگاه اطلاعات عمومی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق اعلام منابع مذکور، طرفین در دیدارشان در قاهره درباره مسائل مختلف و در رأس آنها درباره اوضاع منطقه خلیج‌فارس، و حمله اخیر به دو نفت‌کش در دریای عمان و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های سعودی در آب‌های منطقه‌ای امارات گفت‌وگو کردند. اوضاع غزه، یمن، حملات اخیر جنبش «انصارالله» یمن به فرودگاه‌های «أبها» و «نجران» عربستان از دیگر محورهای این دیدار بود.

منابع مذکور تأکید کردند، مقام‌های سیاسی مصری دست داشتن ایران در حمله اخیر به نفت‌کش‌ها را بعید دانسته‌اند.

این منابع در ادامه افزودند، در مذاکرات میان تهران و قاهره به اوضاع غزه و فرآیند تشدید تنش اخیر پرداخته شد. از سوی دیگر، موضوع غزه با توجه به میانجی‌گری مصر بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل برای تثبیت آتش‌بس و جلوگیری از وقوع درگیری‌های جدید در منطقه غزه، در این دیدار به طور گسترده بحث و بررسی شد.

منابع مصری با اشاره به اینکه تماس‌های تهران و قاهره فقط در سطح مقامات امنیتی بود نه در سطح دیپلماتیک، خاطرنشان کردند: نمی‌توان این تماس‌ها را به مثابه ازسرگیری روابط سیاسی میان قاهره و تهران دانست، ولی اختلافات و نقطه‌نظرات مشترکی میان طرفین وجود دارد که مسأله سوریه و حمایت همه‌جانبه مصر از «بشار اسد» و ارتش سوریه ـ حتی در شرایطی که نظام مصر از بیشترین حمایت‌ها از جانب کشورهای عربی خلیج‌فارس برخوردار بود ـ مهم‌ترین وجه اشتراک بین ایران و مصر طی سال‌های گذشته بوده است.

طبق گفته منابع مذکور، طرف ایرانی همچنین در این تماس‌ها از موضع اخیر مصر و مخالفت این کشور با پیوستن به ائتلاف «ناتوی عربی»، که هدف اصلی از تشکیل آن مقابله با تهران است، تشکر کرد.

این منابع درخصوص این‌که آیا تماس‌هایی که قاهره برقرار می‌کند، از طریق هماهنگی با هم‌پیمانان سعودی و اماراتی آن بوده است، گفتند: «توافقاتی در این زمینه بین شرکای مصر در خلیج‌فارس صورت گرفته است، ولی مواضع مصر درباره ایران با مواضع امارات و عربستان تفاوت دارد؛ مصر سیاست خارجی دارد که بر اساس آن اقدام می‌کند و به علل مختلفی اخیرا این سیاست به دلایل متعددی از فشارهای کشورهای عربی خلیج‌فارس رها شده است.

منابع مصری افزودند، اختلاف مواضع درباره ایران علت وقوع اختلاف در ائتلاف مصر با کشورهای عربی خلیج‌فارس بوده است البته تا زمانی‌که اعضای این ائتلاف و مشخصا امارات متوجه بشوند که می‌توانند از موضع قاهره به نفع خود بهره‌برداری کنند.