سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

توافق اروپا با ایران درباره برنامه زمانی تسهیل تجارت، واکنش‌های بین المللی به مرگ محمد مرسی، عصبانیت عربستان از مواضع مصر در قبال ایران، واکنش ترامپ به تصمیم برجامی جدید ایران و سفر موگرینی به آمریکا با موضوع ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله دبیرکل اتحادیه عرب به ایران و ترکیه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در جریان نشستی با نام «به سوی ایجاد راهبردی یکپارچه برای تعامل با کشورهای همجوار جغرافیایی» که پارلمان عربی آن را برگزار کرد، علیه ایران و ترکیه موضع گیری کرد.

وی مدعی شد: ایران و ترکیه طرح‌های توسعه طلبانه برای اجرایی کردن آن خارج از مرزهای خود به ناحق را دارند.

دبیر کل اتحادیه عرب بیان کرد: ترکیه اسلام سیاسی را در پوشش عثمانی جدید ترویج می‌کند.

حمله دبیر کل اتحادیه عرب به ایران و ترکیه/واکنش های بین المللی به مرگ محمد مرسی/ عصبانیت عربستان از مواضع مصر در قبال ایران/ واکنش ترامپ به تصمیم برجامی جدید ایران

ابوالغیط ادعا کرد: دخالت ایران روند خطرناکی به ویژه پس از حوادث اخیر تنگه هرمز و خلیج فارس پیدا کرده است. دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی، بندی دایمی در نشست‌های اتحادیه عرب است.

وی گفت: ترکیه مدعی ترتیبات امنیتی در منطقه است.

توافق اروپا با ایران درباره برنامه زمانی تسهیل تجارت

روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد، اتحادیه اروپا هفته پیش با یک برنامه زمانی منتشرنشده برای تسهیل روابط تجاری بین تهران و کشورهای اروپایی موافقت کرده است.

به گزارش گاردین، البته تا کنون مشخص نشده که این اقدامات به اندازه‌ای کافی است که ایران را ترغیب کند تا درباره راهبرد خود برای کاهش تعهدات هسته‌ای دوباره فکر کند یا خیر!

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (۲۷ ژوئن) از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

واکنش های بین المللی به مرگ محمد مرسی

جنبش حماس درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر را تسلیت گفت.

در بیانیه حماس آمده است: مرسی بعد از مبارزه‌ای طولانی در راه خدمت به مصر و مسائل امت و فلسطین درگذشت.

واکنش سازمان ملل

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی خبری در مقر دائمی این سازمان در نیویورک، درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر را به خانواده وی و دوستدارانش تسلیت گفت.

واکنش البرادعی

محمد البرادعی معاون سابق رئیس‌جمهور مصر و مدیر اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه خود به‌روی شبکه اجتماعی توئیتر برای محمد مرسی طلب رحمت و برای بازماندگان صبر و آرامش مسألت کرد.

واکنش حزب عدالت و توسعه ترکیه

نعمان کورتولموش نایب‌رئیس حزب عدالت و توسعه در ترکیه، درگذشت مرسی را به ملت مصر تسلیت گفت.

 

حمله دبیر کل اتحادیه عرب به ایران و ترکیه/واکنش های بین المللی به مرگ محمد مرسی/ عصبانیت عربستان از مواضع مصر در قبال ایران/ واکنش ترامپ به تصمیم برجامی جدید ایران

تسلیت امیر قطر

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر در صفحه خود به‌روی توئیتر نوشت: خبر درگذشت ناگهانی محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر را با نهایت تأثر و اندوه دریافت کردیم. درگذشت مرسی را به خانواده او و ملت مصر تسلیت می‌گویم. انّا للّه و انّا الیه راجعون.

واکنش دیده‌بان حقوق بشر

سارا لی ویتسون رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به درگذشت مرسی او را تنها رئیس‌جمهور منتخب مردم مصر دانست.

وی افزود: درگذشت مرسی وحشتناک است؛ اما در سایه شکست دولت مصر در مراقبت‌های پزشکی لازم از مرسی یا فراهم کردن زمینه ملاقات اعضای خانواده‌اش با او کاملاً قابل پیش‌بینی بود.

ویتسون گفت: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در صدد به پایان رساندن گزارشی درباره وضعیت سلامتی محمد مرسی بود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن تسلیت در پی درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر، او را شهید توصیف کرد.

عصبانیت عربستان از مواضع مصر در قبال ایران

ادعاهای عربستان سعودی و شخص ولیعهد آن علیه ایران در ماجرای حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، حتی با تردیدهایی در میان هم‌پیمانان منطقه‌ای ریاض همراه شده و در منطقه به جز امارات طرفداری پیدا نکرده است.

در همین راستا، «خالد الدخیل» نویسنده سعودی از موضع بی‌طرفانه مصر درخصوص حادثه عمان انتقاد و این کشور را به ابهام‌گویی متهم کرده است.

الدخیل در پیامی در توییتر نوشت: موضع مصر در قبال نقش ایران چیست؟ از تابستان 2013 مصر موضعی واضح در این‌ باره صادر نکرده است.

وی در این پیام توییتری خود که با واکنش‌های زیادی همراه شده است، نوشت: «مصر از ذکر نام ایران در اظهاراتش خودداری می‌کند و اظهارنظرهایی روتین، مانند “امنیت خلیج‌فارس امنیت مصر است” بیان می‌کند. منافع مصر از این اظهارات چیست؟ آیا مصر قبول می‌کند که ایران یا شبه‌نظامیان تحت حمایت آن، از طریق آن در کشورهای عربی مداخله کنند؟».

مصر که از اعضای ائتلاف چهارگانه تحریم‌کننده علیه قطر است، هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با ایران ندارد.

«احمد حافظ» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر، روز پنجشنبه همزمان با وقوع حادثه حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، اعلام کرد که قاهره نگرانی خود را درخصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر حمله به دو نفت‌کش در خلیج عمان را ابراز می‌کند.

پیشتر نیز روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است، کشورهای اروپایی به‌ دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» و رویکرد ستیزه‌جویانه آمریکا علیه ایران، درخصوص نتیجه‌گیری درباره ابعاد و طرف‌های مسئول در حادثه عمان جانب احتیاط گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کند.

واکنش ترامپ به تصمیم برجامی جدید ایران

دونالد ترامپ در واکنش به تصمیم اخیر ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم خود و عبور از محدودیت‌های تعیین‌شده ذیل برجام، یک پیام خبری کوتاه در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر منتشر کرد.

وی در این پیام یک خطی نوشت: «قرار است ایران از محدودیت‌هایش برای نگهداری ذخایر اورانیوم تخطی کند.»

حمله دبیر کل اتحادیه عرب به ایران و ترکیه/واکنش های بین المللی به مرگ محمد مرسی/ عصبانیت عربستان از مواضع مصر در قبال ایران/ واکنش ترامپ به تصمیم برجامی جدید ایران

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه در نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی گفت: از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته است. از امروز به مدت ده روز (ششم تیر) از سقف 300 کیلو اورانیوم عبور خواهیم کرد.

سفر موگرینی به آمریکا با موضوع ایران

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا هجدهم ژوئن برای مذاکراتی درباره ایران و مسائل دوجانبه به آمریکا خواهد رفت.

موگرینی صبح امروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه دیدار وزیران دفاع و خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در پاسخ به پرسشی در مورد تحولات اخیر خلیج فارس، خواستار خویشتن‌داری حداکثری در منطقه شد.

وی افزود: همان طور که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز اعلام کرده، منطقه تحمل یک بحران جدید را ندارد، ما نیز در نشست امروز درباره تحولات اخیر خلیج فارس رایزنی و بار دیگر خواسته خود را مطرح می‌کنیم که خواستار خویشتن داری حداکثری و خردورزی در منطقه هستیم.