پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » فضاپیمای ناسا به نزدیک ترین فاصله با یک سیارک رسید/

فضاپیمای ناسا به نزدیک ترین فاصله با یک سیارک رسید/

فضاپیمای «اوسریس رکس» ناسا که برای عکسبرداری و جمع آوری نمونه از سیارک «بن نو» به آسمان ارسال شده به حد بی سابقه ای به این سیارک نزدیک شده و اکنون در فاصله ۰.۴ مایلی آن مدار می زند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، فضاپیمای «اوسریس رکس» (OSIRIS-REx) ناسا به طور بی سابقه‌ای به فاصله بسیار نزدیک یک سیارک نزدیک شده است.

این فضاپیما برای مطالعه سیارک «بن نو» به آسمان فرستاده شده و پس از یک مانور به حد بی سابقه‌ای به سیارک نزدیک شده است.

این مأموریت اکنون وارد مرحله جدیدی شده و فضاپیما در فاصله ۰.۴ مایلی بالای سطح سیارک مدار می‌زند. در این مرحله که Orbital B نام دارد، فضاپیما تصاویری از سیارک و همچنین نقشه‌ای از آن ثبت می‌کند. هدف از این اقدام تعیین بهترین نقطه برای جمع آوری نمونه از سطح سیارک «بن نو» است. «اوسریس رکس» تا میانه آگوست در همین فاصله از سیارک مدار می‌زند.

جالب آنکه این فضاپیما حتی رکورد قبلی خود برای نزدیک شدن یک فضاپیما به سطح سیارک را شکسته است.«اوسریس رکس» قبلاً به فاصله ۰.۸ مایلی بن نو رسیده بود.

«اوسریس رکس» نخستین مأموریت ناسا برای جمع آوری نمونه از یک سیارک است. فضاپیمای مذکور در سال ۲۰۱۶ میلادی به آسمان ارسال شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به «بن نو» رسید. طی این مأموریت ۷ ساله فضاپیما به فاصله بسیار نزدیکی از سیارک می‌رسد و طبق برنامه قرار است به مدت ۵ ثانیه روی آن فرود آید و نمونه از سیارک جمع آوری کند.

چنین نمونه‌ای از سیارک به دانشمندان کمک می‌کند به درک بهتری از نحوه شکل گیری منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل برسند.

«بن نو» یکی از اشیای آسمانی نزدیک زمین است و در ۲۱۳۵ میلادی نیز از کنار زمین می‌گذرد. به گفته محققان فاصله گذر این سیارک از کنار زمین در ۲۱۷۵ و ۲۱۹۵ احتمالاً کمتر شود.