X

راه حل جدید آمریکا برای ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران !

 

آمریکا از روز پنج شنبه هفته گذشته که حملاتی علیه دو نفتکش در خلیج فارس صورت گرفت، انگشت اتهام را به سمت ایران گرفتند و در سطحی گسترده به دنبال اجماع علیه ایران در این ماجرا بودند که البته تاکنون به جز برخی کشورهای عربی و اسرائیل هیچ کشور و نهاد بین المللی با واشنگتن همراهی نکرده است.

به گزارش تابناک، با این حال، آمریکایی ها همچنان به تلاش خود برای «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس با تکرار اتهامات واهی این کشور علیه ایران در خصوص حمله پنجشنبه گذشته به نفت کش‌ها در دریای عمان مدعی شد: در ۴۰ روز گذشته شاهد اقداماتی از سوی ایرانی ها بودیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: من امروز با برخی کشورها درباره حادثه نفت کش ها تماس گرفتم؛ همه باید در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران با هم متحد شوند.

وی در ادامه افزود: رئیس جمهور ترامپ به صورت شفافی گشته است که نمی‌خواهیم وارد جنگ با ایران شویم؛ اما همیشه این اجازه را داریم که از منافع آمریکا دفاع کنیم.

«مایک پمپئو» اضافه کرد: آمریکائی ها مطمئن باشند که در راستای دفاع از منافع آنها و همگام با قانون اساسی حرکت می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ایرانی‌ها باید بدانند که ما به اقدامات خود برای بازداشتن چنین رفتاری، ادامه خواهیم داد.

وی افزود: وابستگی آمریکا به نفت خلیج فارس بسیار اندک است، اما کشورهای دیگری مانند چین به شدت به نفت این منطقه و ثبات تردد دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز وابسته هستند اطمینان دارم که زمانی که آن‌ها شاهد ریسک برای اقتصاد خود و مردم خود باشند و رفتار خشم‌آور جمهوری اسلامی ایران را ببینند، در این موضوع به ما خواهند پیوست.

آنچه از اظهارات وزیر خارجه آمریکا قابل تحلیل است این است که آمریکا همانطور که پمپئو  و بارها نیز ترامپ عنوان کرده، درپی راه اندازی جنگ علیه ایران نیست، بلکه به دنبال ایجاد یک اجماع بین المللی علیه تهران است.

در این میان، با توجه به بخش آخر صحبت های پمپئو، آمریکا احتمالا در حال حاضر به این نتیجه رسیده که تنها راه ایجاد اجماع این است که ایران رو مخل کشتیرانی آزاد و جریان آزاد نفت نشان دهد.

لذا، دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک نیز اقدامات تحریک آمیز بیشتری در خلیج فارس صورت گیرد و آمریکا نیز ایران را متهم اصلی اعلام کند.

کما اینکه فاکس نیوز نیز فهرستی از حوادثی که در یک ماه گذشته از سوی آمریکا به ایران نسبت داده شده است را منتشر کرده است. فهرستی که نمایانگر اتهامات روزافزون آمریکا علیه ایران در ماه های گذشته است.

به نوشته فاکس نیوز، واشنگتن در حال بررسی اعزام ۶۰۰۰ نیروی نظامی به منطقه و تشکیل یک ائتلاف با هدف اسکورت کشتی‌های تجاری در خلیج فارس است.

در همین رابطه، روزنامه تایمز انگلیس نیز روز گذشته نوشت: به دنبال حوادث اخیر و هدف قرار گرفتن دو نفتکش در خلیج عمان، کشورهای غربی برای ایجاد نیروی دریایی مشترک جهت حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش در منطقه برنامه ریزی می‌کنند.

این روزنامه به نقل از دو مسئول غربی نوشت: صحبت‌ها درباره نشان دادن واکنش سریع به این حادثه اخیر خیلی کم مطرح می‌شوند و بیشتر اعلام می‌کنند که تکمیل تحقیقات در خصوص آن ضرورت دارد.